Motor/fjernstyring av tog

Har fått tak i et par tog på Finn.no i det siste, som kjører på hvert sitt fjernstyringssystem.
7897 bruker RC, mens 7938 bruker PF.
Som da får meg til å lure på hvorfor RC ble så fort skrotet til fordel for PF, da RC kontrolleren virker enklere å bruke for 5-åringen (og meg host) enn PF.
Hva må til for evt å bytte til “motsatt” system på togene? Er det samme motor, men forskjellig receiver stort sett?
Med det samme jeg er inne på det, så står det jo et par andre tog på ønskelisten, som er uten motor som standard. Hva trenger jeg for å få motorisert f.eks. 10194 Emerald Night eller 79111 Constitution Train Chase?

Det jeg skriver må ikke oppfattes som “fasit”, men tror det er sånn: LEGO ønsket å ha et system hvor mange av komponentene var kompatibelt med hverandre, som ble PF. PF var utviklet og ble brukt til bla Technic.

Det du nevner ang fjernkontrollen, så tror jeg at den nye fjernkontrollen ble utviklet med tanke på å kunne brukes til flere ting enn kun tog. Ang fjernkontrollen, så har også jeg erfart at barn synes den første fjernkontrollen var lettere å bruke.

Motorisering av 10194 er med i instruksjonene til settet, og delene du trenger er de som er med i denne samlepakken (minus flex-track såklart). Hva angår motorisering av 79111 så finnes det ikke offisielle instruksjoner, men et enkelt googlesøk gir en hel del treff som ser relevante ut, uten at jeg tar sjansen på å si noe om hvor gode de er. :slight_smile: