Mortys GE+ (Grand Emporium mod)

Jeg hjalp Morty med å ta noen bilder av GE+ i dag, mens den ble demontert på Teknisk Museum på vei til utstilling på Outland.

Han insisterte på at jeg skulle poste bildene, men han får beskrive bygget selv. Imponerende saker er det ihvertfall.

































Til slutt byggherren selv:

sikkelig fantastisk arbeid :smiley: :smiley: :smiley: , mange kreative løsninger, og et fantastiskt resultat !!!

Aiaiaiaiaiaiai … aiaiaiai… ai ai … uh…

Skjønner godt hvorfor morty insisterte på at du skulle ta bilder. Var jo fantastisk kvalitet på bildene. Er de tatt i noe fotostudio eller.no sånnt? Er iallefall perfekt belysning.

Og så til selve mod’en. Den er jo helt fantastisk! Du er veldig dyktig Morty! Nå ser jeg jo at den jo er MYE mer avansert enn bare en enkel modifisering av det originale settet. Dette er jo en helt ny MOC som bare tilfeldigvis har litt av det samme utseende utvendig som originalen. Dette er jo ett skikkelig flott kjøpesenter.

Denna med tak på alle hjørnene vil vel ikke se så bad ut heller :wink: Strålende bygd værtfall =)

Er tatt på Teknisk museum. Morty hadde funnet noen fine sorte skillevegger vi brukte i stedenfor den hvite bakgrunnpappen jeg hadde tatt med. Belysningen er litt naturlig lys gjennom takvinduer og 2 stk 500W studio blitzer med 90cm softbokser.

Kamera er et Canon 5d2 og optikken i bruk her er EF 24-105 F/4 L IS og EF 100mm F/2.8 macro.

Jeg tar gjerne LEGO foto for andre også om dere har MOCs som skal foreviges.

Aller først en stor takk til Gahrian som har tatt noen fantastiske bilder av mod`n som jeg kaller GE+. Den er som dere kan se ut i fra bildene en mod. Hele første etasje er totalt gjort om innvendig (også den eneste etasjen som ikke er modulær, men det var nødvendig for stabiliteten). Fra andre etasje og oppover er den modulær. Bygget har fått to ekstra etasjer i forhold til settet, noe som jeg den fint kunne ha da den ble på 3x3 baseplater. Hjørne fra andre etasje og opp et lik settet, men unntak at jeg har satt inn inverted slope for å holde oppe midtseksjonene. Ellers forteller bildene det meste. Det mangler fortsatt mye (det meste av) inventar, men det var så langt jeg har kommet (bygget helt fram til avreise) og vil komme senere. I kveld er den flyttet fra TM til Outland og skal stå der til over jul. Jeg har vurdert å lage den ene siden som en glassfasade, men det får evt prøves ut etter at jeg får den hjem en gang på nyåret. Veiskiltene på bildene er lånt fra et annet layout og bare med for å teste hvordan det ville se ut.

Utrolig bra byggverk !! :smiley: :smiley:

Utrolig bra:D

Takk for fantastiske bilde og beskrivelse av byggverket!

Et virkelig imponerende stykke arbeid! Totalt sett så gir modellen meg et realistisk inntrykk av et gigantisk kjøpesenter i en travel bydel. Når jeg ser det første bildet så tenker jeg umiddelbart på det yrende bylivet i kvartalene som ville ligget rundt dette bygget. Kult!

Og bildene var også helt suverene!

Hvor mange GE er brukt her? Jeg kunne godt tenke meg å gjøre noe lignende, men sannsynligvis noe (en del) mindre :slight_smile: Kan fremgangsmåten forklares i enkelhet?

For øvig et fantastisk byggverk!!! :slight_smile:

Det var et meget bra byggverkk.:smiley: Minte meg om det som har stått på Glassmagasinet i Oslo en tid.
Jeg spurte en gang hvor mange GE set det bygget var laget av. Tror svaret var et sted melllom 6 og 10 set.
Mange fine bilder også

Denne har stått utstilt på glasmagasinet også, tar jeg ikke mye feil…

Den står fortsatt utstilt på Glassmagasinet i Oslo :slight_smile: Hvis den skulle vært bygget av bare sett ville den bestå av 12 - 14 GE. Jeg husker ikke eksakt, men tror jeg skaffet 4 stk GE og resten er fra løsklosser. Den er ikke veldig komplisert. Hjørnene er så og si uendret fra LEGOs egen modell, men endring på at førsteetasjen i hjørnene er bygget noe om innvendig som man ser på bildene og lagt inn noen invertet slopes for å holde etasjene i midtsekjsonene. Det er lagt på et par ekstra etasjer og husker jeg ikke feil har jeg bare laget flere av 2 etasje som LEGO selv har laget i modellen. Midtseksjonen mellom hver hjørneseksjon er montert på plater som utgjør tilsammen en 32x32 plate og kun brukt samme mønster/fasade som hjørnene. I midten av taket er det laget et glasstak av store trans clear panels.

Åh du steike hakke!

For en gigantisk modell! Og alle detaljene… Wow! :smiley:
Denne kunne jeg tenkt meg å se selv, hvor på Glassmagasinet står den utstilt? I LEGO-avdelingen i Ringo-butikken? Eller et annet sted på senteret?

Glassburet på utsiden av Ringo butikken i 3. etg rett ved cafèen…

I utstillingsvinduet (Glassburet) til Ringobutikken. Ved inngangen til butikken når du går fra kafèn.

Oi, den var digger, og vakker , må kanksje stikke innom Outland en dag å ta en nærmere kikk på den :smiley:

Den står nå på Ringo, Glasmagasinet i Oslo :wink:

Tok sin tid å komme seg innom (jeg jobber i sentrum og passerer normalt ikke Glassmagasinet så ofte, men i dag gjorde jeg det). Fantastisk byggverk, dette må ha tatt et pent antall timer å planlegge og sette sammen; imponerende! Så også Radiator by (som jeg også så på KidsExpo i fjor høst) der og noe klassisk Space utstilt. :slight_smile: