Mokulock - legoklosser i tre

Morsomt
Prøvde å få kjøpt noen på nettet, men ser ut til at den nettbutikken som hadde et par poser på lager (i Japan) ikke sender til Norge. Bummer
Bård

Det kommer sikkert an på hvilken nettside du har vært på.
Jeg fant ingen slike begrensninger på:
shop.whiterabbitjapan.com/toys/m … xjWbc5Lq8A

Jeg bestilte fra whiterabbitjapan og den er på vei i posten…kan ta med til PKH så folk kan klå.

Hei
Klosser av lønn og bjørk - nesten så vi kunne laget de her hjemme da? :slight_smile:

Jeg så at en av våre leverandører hadde tatt inn disse.
Jeg ser at de får en del skryt på nettet, så jeg bestiller inn noen sett :slight_smile:

Hvis det er noen som ønsker å henge seg på så send en e-post eller PM, prisene for brikkelauget blir:
24 stk pakke - kr 270,- (pris i nettbutikken blir kr 329,-)
48 stk pakke - kr 440,- (pris i nettbutikken blir kr 549,-)

Mvh
Vegard

Da har jeg fått mine 48 brikker og har testet dem litt.

Må si jeg er overrasket over presisjonen på brikkene, er nesten ikke til å tro at de er laget av tre :slight_smile:
Det er veldig god clutchpower (festeevne) mellom brikkene, lite avvik i mellom brikkene og de virker solide. Ikke at jeg har lyst til å teste hvor solid de egentlig er, men siden veggen på dem kun er 1,5mm tykk så er jeg redd for å ta hardt i med dem slik som med vanlige LEGO brikker.
Tror det kan være en god ide og holde Mokulock brikkene borte fra fuktighet også. Treverk trekker jo til seg slikt veldig kjapt, og da antar jeg at de vil endre størrelse litt (trutne som vi sier her nord). Kanskje tilogmed endre fasong permanent…

Testet også brikkene sammen med vanlig LEGO brikker og de er tildels kompatible. En LEGO brikke kan greit festes oppå eller under en Mockulok brikke. Lengda og bredda virker til å være identisk med LEGO brikkene.
MEN høyden er forskjellig! En LEGO brikke er jo 9,6mm høy (målt uten knottene) mens en Mokulock brikke er 10,6mm høy. Så det blir en glippe i høyden.
Når jeg finmåler bredden og lengden virker Mokulock brikkene til å være en hårsbredd større, klarer ikke å måle det med skyvelæret, men ser at det blir en bitteliten glippe mellom skyvelæret og LEGO brikken etter å ha satt skyvelæret på målet til Mokulock brikkene. Avviket er størst i lengderetningen.
Ser også at når jeg setter sammen mange Mokulock brikker etter hverandre med overalapp, blir glippen mellom brikkene større enn på LEGO brikkene, men denne glippen.

Når jeg bygger en rad med 4 brikker i lengden og lik rad over som er forskjøvet 2 knotter så ser jeg at disse 4 klossene måler 129,55mm mens samme antall LEGO brikker utgjør 127,80mm.
Ett tårn med 10 Mokulock klosser i høyden utgjør 106,30mm, mens 10 LEGO klosser utgjør 95,9mm (er jo litt avvik på LEGO også).

Siden Mokulock klossene er laget av ekte tre så er jo fargen forskjellig på hver av klossene og mønstrene av årringene er også forskjellig. Fargen på mine klosser varierer fra rødlig slik som ytterveden i lønnetreet, og til lysere og noe gråaktig slik som veden er mer mot senter av lønnetreet.

Bare én enkelt brikke var merket med “Mokulock” helt nede i mellom knottene. Ellers er det ingen merking på brikkene.

Konklusjon:
Veldig bra brikker! Dette er jo veldig miljøvennlige klosser i motsettning til ABS’en i LEGO :slight_smile:
Fargevariasjonen og begrensningen på type brikker (kun 2x4) gjør at dette ikke er det enkleste å bruke til å bygge noe fornuftig av.
Prisen i forhold til LEGO er jo også en del høyere.

Jeg synes de var dødskule. :slight_smile: