Mod: Simpsons-huset

Nå har jeg endelig fått ferdig Simpsons-huset, jeg synes originalen var litt for stor og altfor moderne til å passe med resten av byen min. Jeg hadde fått tak i et lass sandgule pytagoraser som pussig nok ikke er listet for noe sett (betyr det at de kommer fra et obskurt Dacta-sett eller var de tiltenkt et sett som aldri ble laget, og så solgt via lugbulk?). Denne takkonstruksjonen ble den vanskeligste delen av hele prosjektet, spesielt siden jeg også ville ha den rimelig solid. Jeg har ikke gjort så mye med garasjen annet enn å sette inn en dør på sia og lage taket et hakk bredere, jeg bruker den foreløpig mest som en boks til å ha alle de løse møblene og figurene i.

[attachment=1]Simpsons-1.jpg[/attachment]Og ja, det synes å være en åpenbar sammenheng mellom de sløve øya på figurene og de mystiske kakene de lager nede ved detektivbyrået.

[attachment=0]Simpsons-2.jpg[/attachment]

Taket ble imponerende bra! Likte også de halvrunde vinduene på sidene, men aner ikke om det er noe du ha laget selv eller om de er opprinnelig på huset.

Vinduene er inspirert av Amityville-huset, bl.a. kjent fra diverse skrekkfilmer. I utgangspunktet var det mest fordi de passet så bra (både utseendemessig og med delene), det var først når jeg søkte etter bilder jeg fant ut at den aller første Treehouse Of Horror-episoden (“Bad Dream House”) handlet om et hus som også hadde slike vinduer.

Her er noen bilder:


Det ekte Amityville-huset i 1974 (legg merke til sperrebåndet i forgrunnen), etter at sønnen drepte hele familien pga. “stemmer i hodet”. Huset ble mer beryktet etter at det først kom en bok hvor de som bodde der etterpå flyttet ut igjen etter en måned etter å ha opplevd overnaturlige ting, som siden ble grunnlag for den første av flere filmer. De buede vinduene er siden blitt fjernet i et forsøk på å unngå nysjerrige blikk (uten at det nødvendigvis har hjulpet, spesielt siden flere av husene i nabolaget har lignende vinduer).


Huset slik det ser ut i mange av filmene. Dette var filmet et helt annet sted, detaljer som taket og vinduene er kulisser.


“Bad dream house” fra Simpsons-episoden. Ingenting illevarslende her, vel?