MOD: 10219 Maersk train

Har endelig fått det nye Maersk toget. Tok jo bare 14 dager fra jeg bestilte det til det ankom.

Toget gikk jo kjapt å bygge. Tok vel 5-6 timer.
Det første jeg gjorde var jo å bygge inn motor i toget. Det fulgte jo med anvisning på hvordan man skulle bygge om til PF-togmotor, PF IR-mottaker og PF-Togbatteriboks (den lille).

Dette funket jo greit, men det er jo litt teit at man må ta av en eller to av de platene på toppen for å komme til av/på bryteren på batteriboksen. Husker også noen på eurobricks hadde spurt om hvordan man kunne gjøre dette. Det var egentlig ganske enkelt og krever bare 4 ekstra deler. Se bildene her:


Første bilde viser selve toget. Det er ikke lett å se hvor av/på knappen er her. Men jeg har bygget om slik at man trykker bak på andre viftemodulen (telt forfra) som er på taket på toget.


Andre bilde viser hvordan dette er satt sammen og hvor saken er i forhold til batteriboksen som er nede til venstre i dette bildet.


Tredje bilde viser delene i detalj.

Om det ikke er lett å skjønne dette, så er det bare å spørre så kan jeg komme med en liste over delene.

Fikk også mitt tog i går, og har bygget det i ettermiddag. Valgte å sette inn en god gammel 9V motor, da jeg kommer til å bruke dette systemet i overskuelig fremtid. Det var imidlertid veldig enkelt. Synd at det ikke er lagt opp til å bygge inn legolysbrikker i lokomotivet…

Fin modifikasjon.

Men gleder meg veldig til å se en av dere putte dette toget i en kontekst. Kanskje med 2 vogner eller mer.

Fonix`s bryter for på og av er noe "ustabil " og har modifisert den ytterligere (i samråd med han). Tilføy 2 stk Plate, Modified 1 x 2 with 1 Stud (Jumper) med BL nr:3794 og 1 stk Brick 2 x 2 med BL nr:3003. Valgfritt: 1 stk Technic, Pin 1/2
med Bl nr:4274 (jeg synes også denne er viktig da den skal settes inn som et “tynnere treffpunkt” mot batteriknappen).

Sett de 2 Plate,Modified (jumper) oppå 2x2 brick og igjen sett den 1x2 tecknic brick (som Fonix viser på bilde) oppå disse 2 Plate, Modified (jumper). Dette gjør “på og av” mer stabil (den 2x2 brick vil gå i et “spor” mellom batterikassen og IR mottakeren.

Dreiv å testet litt her og det ser ut til at man nesten MÅ ha den 1/2 technic pinnen for å kunne klare å trykke ned knappen dersom man har den 2x2 brikken festet i andre enden av konstruksjonen. Likte ikke det helt da akslingen nå stikker litt lengre opp, men ser ut til at det er det beste som er å få til.
Den første konstruksjonen jeg laget var basert på en pendelbevegelse for å treffe knappen. Men som morty sa ble “knappen” litt ustabil eller løs. Med den endringen som han foreslå kan man nå trykke hvor som helst på viftemodulen for å trykke ned knappen og den er ikke like løs og vil ikke riste å lage lyd når toget kjører.

Her er noen litt bedre bilder på hvordan jeg laget den andre versjonen:
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/10219-Maersk-train/2011-04-26_button.jpg[/bsurl]

Jeg brukte 10 timer bare på lokomotivet…

Det har jeg også gjort med stort hell. Riktignok ikke så mange, men har vel 4-5 vogner totalt nå.

Jeg mangler derimot vogner til Super Chef-toget mitt, der er det ikke så enkelt å finne noe til en fornuftig pris…

[set]10020[/set] (evt 10020-1?)

en.wikipedia.org/wiki/Super_Chief - mer info her :slight_smile:

Vognene til dette lokomotivet er:
bricklink.com/catalogItem.asp?S=10022-1 og
bricklink.com/catalogItem.asp?S=10025-1

Eller man kan ta deler fra de 2 overstående settene (og litt fra andre sett) og lage Santa Fe El Capitan (noen flotte vogner og noe av det morsomste jeg har bygget): flickr.com/photos/kwreinsch/2332298994/
Men settene dette er bygget ut i fra er blitt så dyre, det samme med delene og man skal grave dypt i lommeboka for å få tak i dem i dag.

Er det ikke på tide dere lager en egen tråd som ikke har med modifisering av Maersk toget å gjøre?

Sorry…

Er fullt klar over at de finnes og alt det der, men jeg synes prisene er helt hinsides. :slight_smile:

(Beklager off-topicen.)