MOC: Tog signallys master

GamesOnTrack systemet har jo lyssignaler for togene (les mer om GOT her). Du kan velge mellom virtuelle signaler som bare vises på PC-skjermen eller på iPad’en. Eller du kan velge å ha virkelige lys som styres fra samme boks som styrer pensene (switchene / sporskiftere eller hva det nå kalles). Det følger med to sett med små lysdioder, en rød og en grønn i hvert sett som har hver sin plugg. Pluggene er av samme type som til servoene som er standard innen RC verden og man kan enkelt få tak i skjøtekabler til disse slik at man slipper å lodde.

Men lysmastene må man bygge selv. Jeg måtte ta disse i nærmere ettersyn sist jeg var nær en jernbane, og så måtte jeg google litt når jeg kom hjem. Men er ikke helt sikker på hva som ser best ut i LEGO likevel, så her har jeg laget noen få eksempler. Noen som har innspill på hvilke som ser best ut og som ser mest realistiske ut?


2015-02-28_mob01 by F0NIX, on Flickr


2015-02-28_mob02 by F0NIX, on Flickr


2015-02-28_mob03 by F0NIX, on Flickr


2015-02-28_mob04 by F0NIX, on Flickr


2015-02-28_mob05 by F0NIX, on Flickr

Har svart elektrikertape bak for å skjule kablene opp til lysdiodene. Kablene vil så gå videre under baseplatene og bli skjult.

De virkelige signallys mastene jeg har sett er har selve lysene samme størrelsen som ett standard trafikklys for biler, men med en tynn plate rundt på baksiden som stikker ut en del på sidene og lager en slags oval “skjerm” bak. Se bilder som dette: trv.jbv.no/w/index.php?title=Fi … 1122085028 (hentet fra jernbaneverkets egne sider)

Det til høyre er mest likt de i drift. Og det er en sporvelksel, flere sporveksler, alle sporvekslene, er en del forskjellig rundt det der.

Forøvrig har signalene ofte tre lys, grønn oppe og nede, og rød i midten. Rød er stopp, en grønn er kjøring i avvik i vekselen og to grønne er rett frem i hovedspor. Alle signaler har også et unikt identifikasjonsskilt, om du skulle bli pinlig nøyaktig.

Dette er 2-lys hovedsignal i henhold til Jernbaneverkets regler: trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjekt … edsignal_2

Men skjønner ikke helt hva som er forskjell mellom “signal 20A” (blinkende rød lampe) og “signal 20B” (konstant lys i rød lampe). Når bruker man de forskjellige?

Jeg har også fått interessen for GOT. og har lest trådene
Skal være enig med Lowrider her at de til høyre likner mest på de signalene som er i drift.

Innkjørsignal (inn på stasjonen) og blokksignal (som deler opp strekningen mellom to stasjoner) blinker i stopp. Inne på stasjonen (indre signaler og utkjør) lyser fast.

Signalet med to lys kalles enkelt innkjørsignal (det du linket til i orginalposten) og “brukes ikke lengre” (joda, men nei). Da er du forresten nødt til å betjene stasjonen din.

Er på telefonen, derfor jeg redigerer postene så ofte, hender siden oppdaterer seg og da mister jeg alt som er skrevet.

Følger trenden og sier meg enig at den til høyre er mest realistisk :slight_smile:

Det er ganske mye lys på bare en stasjon, så å det realistisk er vel ikke realistisk i seg selv. En enkel stasjon med to spor vil da kreve ett innkjør hovedsignal (3 dioder) og to utkjør hovedsignal (en med tre dioder og en med to) i hver ende. Det er for øvrig her det “to-lys-signalet” kommer inn, om man bare kan kjøre avvik over veksel så trenger man bare én grønn. Dette er det som er det mest brukte idag (i Norge, før ERTMS).

Har du til å styre bare to signaler og vil ha det tilnærmet realistisk ville jeg bare hatt en fast rød eller grønn som enkelt innkjør og ett grønt flagg på en stang inne på stasjonen.
jernbane.net/upload10/thumb_ … igxtxp.jpg

Modelljernbaneentusiaster er en grei kilde:
mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser

Men om du vil ha noe som fungerer og som tilsynelatende virker så ville jeg hatt blinkende rød/fast grønn som innkjør på stasjonen og et fast rødt/fast grønt i hvert spor ut fra stasjonen. Hadde du fått tak i sporveksler som gikk i avvik uansett hvordan du la den (som en Y), så hadde dette faktisk vært korrekt også.

Du kan jo stille grønt utkjør i hver sin retning i de forskjellige sporene, så sparer du en evt. utgang. Altså grønt mot vest for spor 1, grønt mot øst for spor 2.