MOC Pakkhus / Sjøbod

Litt usikker på hva folk kaller disse byggene egentlig. Her nord kalles de ofte for “pakkhus”. Det er iallefall ett slags lager sted og fiskemottak for fiskebåter og handelsbåter. Ser mye av dem langs den norske kysten. Akkurat dette designet såg jeg på noen bilder. Likte det at husets 2.etasje gikk over kaien og at kaiområdet ble litt trangt og intimt. Her i Tromsø er det atskillig større i lengden og har en stor kai foran. De som vi har i Tromsø kan ikke heise ting rett opp fra båtene som ligger til kai slik som disse jeg har laget modell av.

Det er jo enkle konstruksjoner så det gikk kjapt å bygge. Hadde først planer om å lage bare én slik. Og så lurte jeg på hvilke farge jeg skulle lage de i. Så at jeg hadde nok hvite og tan klosser, så da falt valget på hvit. Men bygginga gikk så kjapt at jeg fant ut at jeg likegreit laget en til i tan :slight_smile:
På den tan fargede bygningen er dørene laget av klosser da jeg bare hadde 4 slike dører som på den hvite bygningen. Dørene av klosser er ikke like enkle å åpne når de er lukket helt.
Av detaljer har jeg utstyrt dem med litt tønner og kasser både på kaia og inni husene. Om dere har forslag til flere detaljer så tar jeg gjerne imot.

Og her er en sammenligning med min modifiserte Haunted House

Som dere ser er disse pakkhusene i samme size som modulærhus og er begge bygget på en 32x32 plate. Frontfasaden går overens med fasaden på modulærhuset.

Ved siden av disse husene kommer jeg til å plassere de fiskehjellene jeg laget tidligere.

Igjen, veldig bra. Enkelt men fint. Og som du selv sier, koselig og intimt. Synes bb-døren(e) tok seg godt ut. Får lyst å legge til kai her!

Jeg tror jeg ville ha snudd pakkhusene, slik at fortauet ikke kommer på kaisiden av huset.

Forestill deg at huset har en fasade mot gate og fortau, og en fasade mot sjøen, hvis du forstår hva jeg mener?

Ikke missforstå meg nå, husene er flotte de, men jeg har ikke lyst til at minifigurene skal bli våt på beina …

Skulle likt å sett bryggen i Bergen i modular.
Tror man kunne klart det fint. Mulig med disse husene i bakhodet.

Et prosjekt jeg anser som det ultimate fra hjembyen Bergen. Jeg har virkelig tenkt tanken men kan se lagt etter det med tanke på antall klosser som trengs. Men man trenger jo ikke være fra/i Bergen for å bygge så kanskje noen med god tilgang til klosser tar oppgaven?

Jeg har litt mer enn bare tenkt tanken. Men vi får se om det blir noe mer enn det igjen :wink:

Det høres for meg ut som et klubprosjekt, noe å gå i gang med når Akershus Festning er ferdig.

Enig. Nå er jo bryggen bygget i Miniland scale i Billund, men minifig scale hadde vært morro…



Beste bildet jeg kunne finne av bygningene…

Hvis dette skal bli et klubbprosjekt tror jeg det er gunstig å kontakte Bryggens Museum:http://www.bymuseet.no/?vis=77&spr=en

Ellers slår det meg at det er mulig å velge hvilken periode man ønsker å modellere:

  • Slik Bryggen fremstår i dag.
  • Den gang Bryggen var et viktig handelssentrum, med sjøen helt inntil fasadene, og et dusin fembøringer fortøyd foran pakkhusene.
  • Med Bybanen på plass langs Bryggen.

Fine modeller F0nix:)

Off-topic:
Bra drodling rundt bryggen i Bergen som prosjekt, stemmer for at man starter en egen tråd om dette:)