MOC: Monorail 1x wide track

Flere av dere såg sikkert det monorail toget jeg hadde slengt i sammen før jeg kom til årsmøtet i Brikkelauget tidligere i år.
Det hadde ikke blitt testet skikkelig på en komplett bane og viste seg å ha litt stabilitetsproblemer. Det bråkte også mye av kjededriftet som jeg brukte mellom for og bakhjul.

Har nå laget en ny og forbedret versjon.
For det første er kjededriften nå borte og det er drift bare på ett av hjulene, samt at jeg har lagt til en motor til i bakerste vogn. Så det er fremdeles to hjul som driver denne fremover. Byttet også ut den vanlige batteriboksen med en oppladbar batteriboks som jo var mye lettere. Men pga avstanden fra bakerste motor til IR-receiveren i midterste vogn så måtte jeg inn med noen forlengelse av kabelen her. Og det eneste jeg hadde tilgjengelig for øyeblikket var en PF-strømvender…(bryter).
Midterste vognen er også blitt forkortet ned samt at leddene er plassert annerledes og støttene under toget er blitt endret på.

Her er noen bilder av den ferdige versjonen samt 1st consept versjon:
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=471404

Har også lagt ut en video her:
[youtube]eccxjoIIX3g[/youtube]

kult å se resultatet! ser veldig bra ut. gleder meg til å se den sveve over en by-layout

Kult ! thumbs up

Kul sak! :slight_smile: Hadde ikke vært feil og hatt en slik en gående rundt her hjemme! :smiley:

Råtøft! :smiley: Nå gjenstår det bare å lage et LEGO-maglev-tog, så er alle tog representert :wink:

Kult! Men…, æhm…, hvordan har du laget svingene?

For det første skal ikke jeg ta æren for de svingene. Usikker på hvem som opprinnelig fant på det, men jeg fikk høre det av Freddie. Jeg syns det var en helt genialt og utrolig enkel måte å lage dem på:
Man tar rett å slett en hel masse 1x2 brikker og setter dem slik at rad 2 overlapper rad 1 osv. Og på grunn av at det er litt fleksibilitet i selve plastikken og at det er litt slingringsmonn mellom klossen er det mulig å bøye hele saken uten at noen LEGO klosser knekker eller blir skadet. De blir bare stående litt i spenn. Og svingene blir veldig fine og jevne. Fordelen er flere: diameteren og lengden på svingen kan man bestemme helt selv. Ingen problem å ha to parallelle spor i en sving for eksempel og at de følger hverandre med samme avstand igjennom hele svingen. På vanlige togskinner må man bruke flex-skinner for å få dette til og de bråker jo mye.

Rettstrekkene har jeg laget av helt vanlige 1x brikker.

Aha, da må du jo ha brukt 1 million av dem til den strekningen der? På de rette strekkene kan man bruke hva som helst, ikke nødvendigvis 1x2…(?)

Veldig imponerende! Men hvordan fikk du til svingene?

Om ikke en million, så iallefall mange ja. Men tror det var under 100stk på hver sving. Og om man gjør som Freddie og bygger dem rettveien kan man ha bare to lag med 1x2 brikker og heller bruke tiles på øverste lag. Man trenger tre lag for at det skal bli stabilt.

Uhm… det var en skriveleif fra min side. Skulle stå 1x. Brukte vel for det meste 1x8 faktisk, men jeg tok bare det jeg hadde for hånden av en farge. Banen kunne like gjerne ha blitt hvit eller rød som er to andre farger jeg har mye av i 1x brikker. Vel, akkurat nå begynner det å bli lite av hvitt da :wink: