MOC: Diagonal road

Dette er en MOC som ikke er helt ferdig enda. Mangler noen detaljer og avslutninga av taket på det ene av de to byggene denne MOC’en består av.
Vet ikke helt hva jeg skal kalle denne MOC’en heller, gode navn mottas med takk og belønnes med heder og ære om jeg tar navnet i bruk.

Ideen min var at jeg var litt lei at alle veier i en LEGO-by ble avsluttet i 90 grader og at alle gater gikk parallelle. Jeg ville lage en gate som gikk på skrå i forhold til andre gater og at det var ett hus på hver siden av gaten som i tillegg ble forbundet med hverandre med en gangbro litt lengre opp.
Jeg tok utgangspunkt i Grand Emporium og laget en kraftig modifisert versjon som hadde en vegg som gikk i 45 grader i forhold til resten. (Den ble ikke helt 45 grader men nesten). På andre siden av gaten ble fasaden mer buet og er laget i mange segmenter med hengselbrikker/hengselplater i mellom.

Her er det jeg har gjort ferdig på den siste bygningen.

Og sett ovenfra:

Og så trenger jeg hjelp til å lage ferdig taket. Her er noen bilder av hva jeg har gjort så langt. Men er åpen for alle ideer.

Her er begge bygningene satt sammen.

Åhh, det var stilig, noe annerledes! :smiley: Utrolig bra laget!

Veldig tøft, en helt annerledes tilnærming til modulbygging. Spennende! Ser at taket blir en solid utfordring - selv styrer jeg helst unna ting med kurver og skråtak… lykke til, gleder meg til å se resultatet!

Takker. Ja, det var jo liksom poenget å lage noe “annerledes” :slight_smile:

Hmm… jeg hadde først tenkt meg flatt tak, men skråtak var ikke en dum idé. Tror jeg må teste det ut faktisk…
Tanken var at det skulle være en slags balkong fremst på tak-kanten og så kom det noen lave vindu eller lav vegg før det gikk over i ett tak. Men var altså akkurat dette taket som jeg ikke helt så for meg hvordan jeg skulle utforme. Men skrått og buet? Det kan faktisk bli både pent og “annerledes” :slight_smile:

Virkelig god ide for å lage mer spennende volumer…og sikkert mye vanskeligere :slight_smile: . Synes også fasadene fungerer godt på denne formen.

Veldig kreativt og stilig :smiley:

Dessverre ingen gode forslag til taket, jeg er dårlig til å lage tak generelt :stuck_out_tongue:

Dette var bare stiiiiligt, gleder meg til å se resultatet av taket.

Det er rigtig, rigtig flot - og et perfekt farveskema.
På taget til højre ville jeg skifte borgvinduerne ud med panoramavinduer, hvor gæsterne i tagrestauranten har udsyn over byens tage :slight_smile:

Veldig bra:D

Kjempebra, blir en bra avveksling blandt andre modulærbygg. Er en betydelig jobb i veibanen også.

Tøft prosjekt :smiley:

Utrolig bra! Veldig deilig med noe som bryter opp 90-graderne.

Byggene var jo av kjempefine. Håper å få se dem sammen med noen “kompatible” bygg.

Så huset i Skærbæk-galleriet til l@go, taket ble jo strålende! Ikke noe å skjemmes over.

Her er noen bilder av denne MOC’en med taket ferdig. Bildene er fra “Bli med å bygge landet” eventet i Oslo 2-4.november 2012.

Bildet er tatt av L@go

Her er noen bilder jeg selv har tatt, men de viser ikke taket så bra som det bildet L@go har tatt.
flickr.com/photos/f0nix/8163 … 1951438352
flickr.com/photos/f0nix/8163 … 951438352/

Modellen er nå tatt i fra hverandre. Det ble mest gjort på grunn av plassmangel og enkelhet for frakt hjem fra Oslo.
Har jo nå allerede sett flere ting som kunne vært gjort bedre til en eventuell fremtidig MOC av samme type. Håper jo også at jeg kan ha gitt andre noen ideer om hva som skal til for å bryte opp med det vanlige 90-grader svingene og hushjørner.

Jeg synes jo altså at du har gjort en meget bra jobb her, men jeg tror at i akkurat dette tilfellet ville det vært bedre å bruke klistremerker enn tiles til å lage vei-stripene. Det blir veldig “pikselert” med tiles. Du kan jo for eksempel i stedet bruke kantene av gamle sticker-ark - ikke setter de merker heller. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor puritansk du vil være :slight_smile: