[MOC] Dalheim medieval diorama

Jobber for tiden med det som skal bli en temmelig stor diorama som blir å gå over 64*64 studs.
Planlegger at det skal bli en god del detaljer å feste øynene på, bla.a. et hus i middelalderstil, samt en kulp med en foss og endel andre småting.

Her kommer første utkast. Ikke mye som er gjort, men mer kommer. Minifigurene blir ikke værende, men fungerer som en skala å jobbe mot :slight_smile:

Dette er også mitt første diorama, og jeg har heller ingen tidligere erfaringer med å bygge fjell og landskap, så vær snill med kritikken :wink:

Her kommer en liten oppdatering.

Som dere ser på bildene under, har jeg begynt på elveleiet til fossen. Har også laget flere huler bak, der det skal skje noe - har ikke enda bestemt meg for hva. Det skal i alle fall være en “secret passage” ned til hulene fra huset som skal stå på toppen.

Har også begynt å få lagt vannet til kulpen og elven som renner ut fra den.
Holder på å eksperimentere litt med planter for å få det til å se mest mulig naturlig ut.

Håper det faller i smak :wink:

Dette tar virkelig form kjapt!
Flott at du legger ut sånn underveis slik at vi kan følge utviklingen.

Men jeg ser med gru på at du har brukt så mange fine vinduer bare som “fyllstoff” :slight_smile:

Hehe, bygger så krampen tar meg :stuck_out_tongue: Neida, men det går fort når man har et klart bilde forran seg om hvordan det sånn ca. skal se ut.

Huff, ja. Men vinduene er jo perfekte som fyllmasse og stilas :smiley:

Det der var fint:) God ide å bruke slopes til fjell!

Takk, takk! :slight_smile: Tenker slopes vil gi en mer naturlig look :slight_smile:

Kommer flere bilder i morgen med ytterligere oppdateringer!

Her kommer nok en oppdatering på mitt nye diorama.

Har fått gjort en god del, og nå er jeg også fri for brikker - Men, har 3-4000 deler på vei i posten og to uker ferie til gode, så det blir nok endel bygging fremover også :slight_smile:

Som dere ser på bildene under er fossen på plass, men er enda ikke helt fornøyd med partiet der elva går over til fossefallet. Skal blande inn litt flere trans-clear 2x2 plater nærmere kanten for å få det til å se mer naturlig ut. Det vil også komme en bru over elven som kobler veien sammen mot huset.

Har også sånn smått begynt på huset. Blir å bruke en god del 1x1 runde plater for å få til en steineffekt på grunnmuren.

Har også lekt meg litt med planter og “røtter” og prøvd å få til en naturlig stil over landskapet, men jeg ser jeg fortsatt har en lang vei å gå for å få det bra nok.

Ble også litt eksperimentering med bål og grillmat :wink:

Grunnlayouten til hulen under huset er også ferdig, men jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal ha i de, så innspill taes i mot med takk! :stuck_out_tongue:

I hulene må det selvsagt være troll, dverger og gullgravere! :slight_smile:
Fantastisk diorama du lager og fort går det også!

Gleder meg å se når fossen blir ferdig.

Kanskje en større stein mer midt i som delte fossen hadde gjort seg. Og når “vannet” treffer denne steinen må det sprute litt utover og til siden om du skjønner hva jeg mener… og i kulpen under må det jo hoppe noen fisk. Satt det ikke en fisker der på nesset tidligere? Har han gått og tatt seg en pissepause i skogen eller? :slight_smile:

Fikk faktisk et bilde opp i hodet der jeg ser et troll som er fanget i et bur og det ligger en døddrukken vakt ved siden av, som selvfølgelig har noen nøkler liggende i en nøkkelknipe :slight_smile:

Tror vi tenker ganske likt om den fossen, for det var akkurat det som var planen! :slight_smile:

Takk for tilbakemelding og ideer! :slight_smile:

Hagenissen gikk lei av å fiske i steinura, så han gikk like greit for å ta seg en blund :stuck_out_tongue:

Under er et til bilde av det som skal bli huset

Ja, nei… du er jo helt konge mann!

Fikk nye deler i posten i dag, så her kommer en liten oppdatering.

Har sånn smått begynt å få til fossefallet. Mangler fortsatt endel “splash”-effekter. Er enda ikke helt fornøyd med den, men regner med å få den ferdig i løpet av uken, så fremt delene jeg trenger ikke blir sittende fast i tollen :slight_smile:

Har endret litt der elva går over til foss for at det skulle få en litt mer naturlig effekt ved overgangen.

Har også sådd mange nye planter som holder på å spire, så det blir nok temmelig gjengrodd etter hvert.

Nå synes jeg fossefallet ble mye mer realistisk, nydelige greier! Lurer forresten på hva slags type klosser du har brukt for å få det til å se sånn ut, for meg ser det mest ut som paljetter… Er spent på fortsettelsen. :smiley:

Takk! :slight_smile:

Har for det meste brukt en kombinasjon av SNOT og og normal SOT. Delene jeg har brukt er 1x1, 1x2 (plate) og cheese slopes, alt i trans-clear :slight_smile:

Utrolig bra ! Akkurat den typen kreasjon jeg elsker. Med teknikker og utførelse langt over mine evner. Skikkelig inspirasjon.

F5 F5 F5

Takk, takk! Godt å høre dioramaet falt i smak, også hos deg, Gahrian! :slight_smile:

Tror i grunn at om man tar seg tid til å se hvordan ting ser ut i virkeligheten og prøver seg frem med teknikker, så kan man egentlig oppnå det mest utrolige.

Det jeg har erfart er at hjernen vil automatisk plassere ting slik at det ser ryddig ut, og er derfor man ofte ikke får ting til å se naturlig ut, da det ofte blir litt for “ryddig” (Har jeg erfart).
Så har på en måte prøvd å unngå å la hjernen jobbe for mye og heller satset på å bare plassere elementer hulter til bulter. Høres kanskje litt snålt ut, men å bygge i halvsøvne kl. 3 på natta, og/eller etter man har vært på “fylla” vil gi et bedre resultat landskapsmessig enn å bygge ved sine fulle fem.

Det er i alle fall min erfaring :stuck_out_tongue: Ja, jeg er sær for de som har begynt å lure :slight_smile:

Og da er jo det naturlige spørsmålet: hvor mange liter sprit har gått med til denne kreasjonen så langt? :slight_smile:

Joda, noe har det blitt! :wink:

Fy fader det det var stemningsfullt! :smiley: Inspirerte meg til å bygge opp Lillebys flell på nytt :slight_smile:

:blush: Det trenger du da vel ikke å gjøre, men takk for tilbakemeldingen!

Her kommer en liten oppdatering.

Sliter litt med at Posten og tollen har sommerferie og ferievikarene roter litt slik at det tar noe ekstra tid før jeg får nye forsyninger med LEGO.

I alle fall, så har jeg fått gjort ferdig fossen, men til nedslagsdelen mangler jeg enda noen 1x2 trans-clear brikker før jeg kan si meg ferdig med den. Kulpen er i alle fall ferdig.

Har jobbet MYE med huset, og bygd det gang på gang, samt sett på bilder hvordan de bygde disse husene før i tiden. Er ferdig med førsteetasjen, men mangler mange detaljer, bla.a. “lemmene” som skal være forran vinduene. Tenker på de treplatene man brukte før i tiden for å beskytte vinduene for vær og vind, samt innbrudd.

Plantene jeg “sådde” i forrige uke har begynt å gro, så ting har virkelig begynt å bli frodig :stuck_out_tongue:

Sist, men ikke minst har jeg begynt på det som skal være brua over elva. Brukte mange timer og prøvde mange forskjellige teknikker før jeg fikk den slik jeg ville ha den. Mangler enda noen deler før jeg kan ferdigstille den, men man ser i alle fall hvordan den ca. skal se ut.

Skal prøve å få på plass litt flere easter eggs som man ikke vil kunne se med første øyekast, men som vil fungere som litt bortgjemte detaljer - kun for moroskyld :slight_smile:

Beklager igjen for at hvitbalansen er noe feil!

Jeg er så imponert. Du gir meg noe å strekke meg etter.

En dag…