MOC av bygning, Munken prosjekt

Da er jeg igang igjen for ente gang med Munken, Tenkte at jeg kunne lage en egen tråd.

Etter et meget hyggelig besøk på komunekontoret fikk jeg super hjelp av ei dame der med å finne frem gamle teginger av Munken.

Dette er bar en av totalt fem kopier av Munken jeg følte jeg kunne ta meg råd å kopiere…men nei da hun skulle ikke ha noe som helst. Fantastisk service. Disse arkene er store og masse blekk ser dere.

Dette er fronten av bygget ut mot veien.

Er bare kommet opp til der selve mursteinene skal bygges, venter på noen deler her, må prøve meg litt frem i farge kombinasjonen. Ikke helt fornøyd enda. Tror jeg skal legge inn noen mørke grå, sjekker også ut med elementer av oransje også. Blir nok litt prøving og feiling.

Det blir STORT har jeg funnet ut. Dette er bare fronten, og det skal også være et podie på venstre side samt en skrå vegg på høyre side pluss en trapp. så blir nok en del turer på Bricklink.

Her er det et lite detaljbilde over vinduene og hvordan jeg har valgt å løse det, blir mange jumperplates for å få til “innskudd og utstikk”. Morro!!

stolpene som er under har jeg forklart et annet sted, tok 85863 Body Microfig kappet av hodet og borret opp hullet som jeg så tredde på 11610 Ice Cream Cone

ble seende slik ut nå

også usikker på denne tjukke hvite linjen over vinduene, kanskje jeg tar dem vekk(fire jumpers på tvers) og heller har mur der.

Siden fronten ikke er rett men buet, blir det nok noen utfordringer rundt dette også, tenker da spesielt på taket, men det er lenge til jeg kommer dit…

Får se om jeg får litt mer ånden over meg nå som jeg har startet en egen tråd.

Tenker på å bygge podiet til venstre nå og kanskje ommrisset for å se hvor STORT det egentlig blir… litt engstelig der. Kan hende jeg må lage den i moduler, men føler jeg ikke har helt kompetansen der enda.

Tips taes imot med stor takk.

Steinar F

PS ligger noen flere bilder på https://www.flickr.com/photos/steinarforberg/sets/72157647568843335/

NÅ er gutten igang ja :smiley:
Morro at du lager en egen tråd så vi får fulgt med, ikke alltid man får
sett bak kulissene :wink:

Gleder meg til å se denne ferdig ( PKH2015 ? )

Fortsett å post, blir spennende å følge utviklingen!

JA Andrew målet er vel der (PKH 2015), men time will show. Må nok bestille mange 1x2 plates i div farger, har begynt å bunkre litt opp, men har skjønt at jammen går det mange med på et lite område.

Laget noen endringer på vinduet for å se om hva som ble best, Hva synes dere?

Slik det var i utgangspunktet

Tatt bort en 1x4 tile, og lagt inn mur

Tatt bort 1x4 tile men uten mur

Er litt usikker, men tror kanskje jeg holder ved slik det var i utgangspunktet, men kan hende at det er bare slik jeg er vant til å se den.

Ellers tror jeg at farge kombinasjonen i muren er på plass. så på bildet at jeg har glemt en lyse grå i det ene hjørnet, den forsvinner nok.
Så da er det bare å vente på bestillingen fra BL på flere 1x2 plates

takk for titten

Steinar

Om du er interessert i andres meninger så er jeg enig med din vurderingen, utgangspunktet (det øverste bildet) ser etter min mening best ut :slight_smile:

Og for oss som kommer fra provinsen, hva er Munken?

Takk for din mening, setter pris på det.

Munken er Larviks gamle kulturhus, stod klart i 1921. Vi har nå fått et nytt kulturhus som heter Bølgen som stod klart i 2009(kanskje det burde bli neste Moc)

Hilsen Steinar

Her er et bilde av Munken

Her er bilde av Bølgen

Flott start
Munken er helt klart et kulere byggeprosjekt enn Bølgen, men ser at det kan utgjøre en tidslinje for Larvik by
:smiley:

Da er jeg kommet litt videre

Front partiet litt mer bygget opp

Trapp høyre side, her ser dere at flere deler må bestilles men dere skjønner sikkert ideen.

Utgang høyre side, trenger hjelp med utsmykning søyle, har tatt en tile 1x1, men noen idee om annet som kan brukes, se bildeunder slik det er i RL og ikke RB

Tips taes i mot med stor takk.

PS god tur til de som skal til danmark, PPS ta masse bilder.

Steinar

Jeg ville plassert Norbert [partimg]41535[/partimg] på hver side av døra.

Andre alternativer:

• Mosaikk av ost.
  • Få noen til å frese det inn.
  • Sticker.
  • [part]11609[/part]

Alternativt 2.
Matija kan gravere inn.

Jeg synes egentlig tile 1x1 ser ganske bra ut!
Men Norbert eller mosaikk av ost er også gode forslag.

Personlig ville jeg styrt unna sticker/gravering når det er flere gode alternativer med “purist” Lego.
Vil dog presisere at jeg ikke har noe imot gravering/stickers til navneskilt/gateskilt etc generelt, det kan være prikken over i’en i mange tilfeller.

Tror du har rett der Legofjotten, vil holde det stort sett i lego man kan få tak i, blir nok et navnskilt som er gravet når den tid kommer. Skal teste ut noen ideer, men tror kanskje jeg ender opp med utgangspunktet. Blei fornøyd med trappa, tenkte ikke på at jeg kunne bygge den SNOT, noen forbedringer blir det nok behov for men gøy å få til buene på de nederste trinna. Takk for gode tilbakemeldinger og ideer, jepp skal prøve flere av de til utsmykningen.

Steinar

Et lite fremskritt er gjort, Har jobbet med døren og møtt på flere problemer, men synes det blei en grei løsning med diverse kompromier så kom jeg i boks, mangler noen deler som kommer i posten om en uke eller to etter bestilling på BL.

Selve dørhåndtaka skal være , tror de vil passe bra.

Og oppe på selve buen vil jeg bruke , slik at den blir glatt på toppen av bue også.

Døren ville jeg egentlig ha i brun, men siden ikke kommer i brunt valgte jeg sort, Grunnen til at jeg brukte denne delen (Slope 18 2 x 1 x 2/3) var at det var den som passet best inn i buen til slik at det ikke blei for mye glipe mellom døren og karmen. (dørene lar seg ikke åpne, valgte bort dette siden det blei så tykke, 2x4)

Bilde fra en annen vinkel

Dermed blei dørene heller en krasjon jeg lagde etter egen fantasi og ikke “etter boka”. De rød 2x2 jumperplates’ene blir byttet ut med dark red når de kommer, slik går fargen igjen i dørene og selve muren.

Trappa er også slik den skal være nå.

Er ikke kommet så mye lenger, men tar mye plass av salongbordet, kona er tålmodig. Fantastisk dame jeg er gift med som holder ut alt det rotet i stue da jeg ikke har noe Lego-rom :stuck_out_tongue:.

Jepp det er en eske med serie 12 minifigs som står i bakkant, akkurat hentet.

Intill next time…

hilsen

Steinar

Dette er jo kjempebra!
Fantastiske teknikker du har brukt for å få ett veldig bra likt utseende som originalen. Gleder meg til å se videre utvikling. Morsomt at du også deler denne utviklingen med oss. Vi andre kan lære mye her, det er iallefall sikkert! :slight_smile:
Stå på!

Pst! kunne du kanskje delt noen linker eller flere bilder av originalen så vi som ikke har sett så mye av den kan se hvor målet ditt er?

Bilder av munken slik den ser ut i dag blir feil å vise her siden det er gamle Munken som jeg vil bygge. Utbyggingen var ingen god sak, ødela et fint bygg, men planen var god men pengene strak vist ikke til slik man hadde tenkt. Har tatt bilder av plantegninger og har et gamelt foto som utgangspunkt.

Gamle Munken

Her er grunnflaten, det jeg bygger nå er det helt til høyre på tegningen, så det er mye igjen.

Utgangen på siden som jeg holder på med.

Her er fronten ut mot gaten

Kan desverre ikke gi noen bedre bilder.

Hilsen

Steinar

Kommet litt lenger, men ikke mye, masse å gjøre om dagen som ikke er Lego, men også bygging av The tumbler i helgen, endte med en ops på munken prosjektet når det skulle ryddes vekk for å gjøre plass til batman bygging.

Ikke det verste men endog kjedelig, må ordne noe mer solid bunnplate, noen tips i hva som er lurt, tror rett og slett jeg må bruke en sponplate e.l.

Hele veggen er falt overende, og noe små pussel er det vel, men ikke mer enn en liten time tenker jeg.

Men her er et bilde av mer av døren som har vært prosjektet en stund nå.

Nå er det å få gløden over seg igjen og ikke minst en solid palte det kan stå på.

I mens var det jo gøy å bygge Tumbleren, litt skuffa at det ikke var styring på den, men kanskje forståelig.

Digger Batman

Så håper å finne litt ånden før jul også.

Hilsen

Steinar

Ser bra ut
Jeg har gått fra å bygge på baseplater til å forsterke med plater oppå, gjerne et par lag, evt klosser og plater. Dette gjør bygget mer solid, og ikke minst, letter transportetappene til og fra utstillinger. Jo større bygget er, jo mer bør det forsterkes i bånn.
Lykke til, gleder meg til å se fortsettelsen :smiley:

The Tumbler; Det var noen riktig så råe Lego-hjul. Tre “hjulbolter”, nav og greier! :slight_smile:

Så flott =)
Liker døra og gleder meg til å se resten =)