Mitt Legoliv

Hei på dere

Jeg er veldig glad for at jeg fant Brikkelauget og er svært takknemlig for at siden/foreningen eksisterer. Gleder meg til å lettere kunne følge med på hva som rører seg i Legoverdenen.

Jeg fyller 31 år om noen dager men har på ingen måte glemt “barnet i meg”. Jeg er oppvokst med nærmest ubegrenset tilgang til Lego men har alltid holdt meg til City-kategorien. (Noen få sidesprang har forekommet, mtp Monorail og en del Technicsett)
Byer og tog er blitt bygget, revet og bygget opp igjen utallige ganger men det er først nå de siste årene interessen har kommet tilbake for alvor siden midten av tenårene (og alle årene før, hehe).

Å komme ut av “Legoskapet” har vært lettere pga stigende Legointeresse til mine to sønner på nå 10 og 6 år. All Legoen min har jeg tatt vare på og store mengder er kjøpt de siste årene, jevnt fordelt på City, StarWars, Indiana Jones, Pirates, Harry Potter og PowerMiners. Vi har sammen bygget opp en fin by av grei størrelse men den skal bli en god del større! Til jul blir det pakket opp Grand Emporium, hus #8403 og City Station #8404 (av de jeg vet) så jeg har tatt romjulsfri fra jobben :slight_smile: Når jeg så får kloa i Fire Brigade og Green Grocer settes den fremtidige standarden for fremtidens by. Krysser fingrene for at Lego lansererer tilsv. modulbygg også i fremtiden.

Det er èn ting jeg savner sterkt fra Lego og det er ulike klosser med lyd og spesielt lys. Ingen problem å lage en 2x2 eller 2x4 med lys og batteri vel? De hadde brann- og politibil på slutten av 80-tallet med batteriboks og lys som blinket (eller konstant lys hvis man snudde klossen) men har ikke sett noe av det siden. Lys/lydklosser ville bragt enhver Legoby til et nytt nivå!

Ellers virker det ikke som om det er noen andre fra Bergen her på forumet? Handler enten på TRU eller Extraleker på Gullgruven i Åsane. Sjefen på sistnevnte tar inn Minifigsene og hittil Grand Emporium. Skal høre om han ikke kan ta inn de andre modulbyggene også. :slight_smile:

Hei og hopp, velkommen:) Håper du poster non bilder nå og da, alltid spennende å se hva folk har bygd opp:)

Velkommen til Brikkelauget, ett sted hvor de voksne har lov til “å være klossete” :wink:

Har hørt mange i min omgangskrets har beskrevet følgende scenario: far sitter på gulvet og hjelper ungen med LEGO-bygginga. Etterhvert går ungen lei sånn litt uten at far merker det og så plutselig sitter far alene på gulvet og bygger med LEGO og har glemt tid å sted, helt til kona kommer bortom å spør om det ikke er på tide å legge seg :wink:

Men er tydeligvis ett steg derfra til å bli mere aktiv å komme på Internett og sjekke ut slikt som dette forumet. Så det er veldig bra du fant veien hit :slight_smile:

Vi har også en IRC (Internet Relay Chat) kanal som det daglig diskuteres både LEGO og annet som faller oss inn. Du er velkommen innom der også om det er intresse for slikt.

Vi får stadig nye brukere både her på forumet og på IRC-kanalen. Og jeg registerer at trafikken øker stadig. Det er bare morsomt for oss som har stor interesse for LEGO som hobby.

PS! Vi liker også å se på bilder av LEGO-kreasjoner til andre brukere her for å få inspirasjon til egne kreasjoner.

Godt å høre at IRC-kanalen finnes fortsatt, jeg var der hele tiden for noen år siden, men av en eller annen grunn har den forsvunnet vekk fra kanalene mine og blitt glemt. Jeg kommer straks. :slight_smile:

Takk for respons og hyggelig velkomst :slight_smile:

Bilder kommer, men er redd byen min stort sett består av sett bygget etter tegning, altså lite egenskapte kreasjoner eller inspirasjon å hente… Etter å ha brukt mye tid på forumet her er det lett å få prestasjonsangst…

Etter julaften må byen uansett bygges om for den nye Emporiumstandarden :slight_smile: Har alltid ønsket meg en by som inneholder mer enn en “brann- og politistasjon”. Driver (også) med bygging og putling med radiostyrte skala modellbåter, også der handler det om at det er skal være mest mulig likt virkeligheten. Så en skikkelig gate med modulbygg gjør susen og et godt grunn lag for resten. Gleder meg!!

Fonix: Scenarioet du beskrev var som tatt ut av heimen her. Det skjer fra tid til annen for å si det sånn :slight_smile:

Velkommen skal du være :slight_smile:

Jeg vet godt hvordan det føles :wink: Men du må ikke la byggverkene til de med lang erfaring i LEGO-bygging skremme deg fra å vise frem dine egne kreasjoner. Jeg fant fort ut at det er en veldig fin måte å få både gode tilbakemeldinger og masse selvtillit på, for alle er så hyggelige :smiley:

Velkommen :slight_smile: Føl deg som hjemme :laughing:

Siden jeg har bursdag i dag (hurra!) unnet jeg meg basicsett #5512, svær jævel av en eske med 1600 klosser. Og med kjente julegaver til meg selv og barna pr dags dato blir det hittil 5279 flunkende nye klosser i desember 2010! Det blir mye kos det :wink: Har også laget meg en lengre liste over må-ha-i-2011 :wink:

Fikk i posten i dag en del 9 V vintage togskinner bestilt fra eBay som jeg skal bruke til trikken i #8404. Har #7745 fra før men finner ikke alle skinnene… I og med at trikken fra #8404 får egen trasè blir det ChillVille`s (navnet på byen min, ChillVille) bybane! Akkurat som vi har fått her i Bergen. :slight_smile:

Kan det stemme at Green Grocer er på vei ut av gjeldende sortiment?
Har merket at en del Legoesker er merket med Lego Factory. Hva menes med det?

…byttet noen gaver jeg fikk til bursdagen min i går inn i Lego! Det resulterte i #5891 (Creatorhus), 3180 (Octan tankbil) og 7279 (Politi med minibank 2011 sett), teller jeg med de 3 Lego City kalenderene (hver av mine sønner har hver sin og jeg har selvsagt 1), blir det 1631 fler klosser. Det bli 6910 klosser/brikker til sammen i desember inkl. de jeg vet innholdet av som blir pakket opp på julaften :slight_smile:

Hva gjør dere med Legosett som kjøpes? Bygges de og settes inn i feks. byen deres? Eller bygges de og lagres på en hylle el lign? Eller bare ruger dere på uåpnede esker? :smiley:

De fleste bygges, får stå på hylla en viss tid avhengig av hvor godt jeg liker settet, og tas deretter fra hverandre og blandes med samlinga til bruk i MOCs. Noen sett kjøper jeg utelukkende for brikkene, så de bygger jeg opp for gøy, og tar deretter fra hverandre igjen i løpet av få dager. Hadde jeg hatt mer utstillingsplass er det kanskje flere sett som ville levd lenger, men den luksusen har jeg ikke akkurat nå. Kun Star Wars sett (OT og PT) får lov til å bli på hylla ferdig bygget (med noen unntak, som står ferdig bygget i esker og venter på flytting til større sted, og noen som står ubygget i uåpnede esker og venter på det samme).

Nye sett bygges én gang for å sjekke at alle delene er der, deretter tas de fra hverandre, deler og byggeveiledning legges i poser og deretter blir settet lagt vekk. Emballasjen går til gjenvinning.

Akkurat det du skriver her underbygger min “mistanke”… Hvorfor demonteres settene for så å bli liggende i poser? Hvilken glede gir det for deg og …klossene? Hva er vitsen liksom? :slight_smile:

Hvis jeg skulle hatt LEGOen fremme, ville det ha blitt om mulig enda mer rotete i min lille leilighet. Kan selvfølgelig hente frem et av settene om jeg skulle ønske dette, hvis jeg bare husket hvor jeg la det! I fremtidig leilighet vil jeg ha litt mer plass å boltre meg på, da vil LEGOen (forhåpentligvis) stå fremme. Har også andre grunner til at LEGOen ikke kan stå fremme, men de orker jeg ikke gå inn på nå.

Jeg gjør omtrent som Sniffanolia; jeg bygger settet én gang, og gjerne én gang med hver av variantene det finnes byggeveiledning til også (om det finnes). Deretter plukkes modellen fra hverandre, byggeveiledningen går inn i samlingen av slikt som jeg har i en egen eske foreløpig (inntil jeg får bedre plass). Men så avviker jeg litt fra Sniffanolia, for delene av det nye byggesettet blir så sortert og puttet inn i de tilhørende beholderne som jeg allerede har like deler i slik at alle deler inngår i hele samlinga min. Er svært sjeldent jeg bygger ett ferdig sett opp flere ganger.

Det hender også at enkelte små modeller som biler og lignende blir stående som statiske modeller, men jeg har begrenset med plass til slikt så om jeg får en ny modell som jeg vil ha som statisk modell, så er det som oftest en annen som må vike og blir “partert” og fordelt inn i samlinga.

Men jeg bruker i det minste delene fra de settene jeg kjøper. De blir jo veldig ofte til MOC’s som jeg bygger.

Takk for svar Fonix. Jeg kjenner nesten at Legohjertet blør av slikt. Alle settene jeg har fra da jeg selv var ung er i deler. Noen få har jeg bygget opp igjen, det største er Metro Park and Service Tower #6394 og Monorail #6990. Sistnevnte det eneste settet som ikke er CITY/Town-relatert. Men jeg elsker det! Resten er altså i deler.
Alle nye sett (kjøpt etter ca. 2003) er stort sett hele, i allefall alle Citysett, jo nyere, jo mer komplett. Kjøpsfrekvensen har økt spesielt de siste par årene i takt med at mine to sønner har fått økt interesse.

Ser ikke helt vitsen med å kjøpe et sett for å bygge og demontere det… Det er jo fint å se på! Skal lage meg en skikkelig by, i allefall bydel med både sett og MOCs. :wink:

Dette var hvordan jeg tenkte som barn. Tok aldri fra hverandre settene mine i barndommen. Men nå er forholdet mitt til LEGO litt annerledes. Som barn ønsket jeg å leke med settene, og hadde ingen ønsker om å forsøke å skape egne ting. Nå er fokuset mer på å se hva jeg selv kan klare å skape, og da trenger jeg å ta fra hverandre sett jeg kjøper, ellers må jeg jo hele tiden kjøpe alle klossene jeg trenger for å bygge noe på bricklink, og det er ikke bare slitsomt, men det blir jo voldsomt dyrt i lengden. Dessuten har jeg som nevnt, ikke så mye plass til utstiling av LEGO i leiligheten min, så det begrenser seg sånn sett.

Ser den Cecilie, helt klart. Var slik for meg også da jeg var barn, “problemet” er bare at jeg har det sånn fortsatt. Hehe… All City jeg kjøper, bygges og blir en permanent del av byen. Kan sitte å bare se på den i evigheter og perfeksjonere stillingene til minifigsene og hendelser/gjøremål de er i. Min eldste sønn på 10 år har alle Indiana Jones settene, men alle bortsett fra et fly og kjøretøyene er blitt til deler. Deler jeg/vi supplerer byen med. Heldigvis har vi god plass og det gir jo mulighet for nettopp å stille opp en hel by permanent. MOCs blir det mer av fremover, må bare “få kontroll” på byen først. :wink:

Noen som vet om Green Grocer er ute av produksjon?

Ja denne skal være ute av produksjon. Jeg kan bekrefte det med 90% sikkerhet.

Ellers får jeg meg eget LEGO rom etter nyttår =) Så da blir det oppsetting av oppbevaring og by =)
Skal bli herlig å få LEGOen ut av esker og kasser og få det opp å få bygd myyyyye mer enn det jeg får til nå =)

Eiker86, takk, det var godt å høre :slight_smile: Selv om min by nok kommer til å fremstå som en forslummet bakgate i forhold til din…
Over gjennomsnittet nedsig at Green Grocer (og Cafe Corner) er ute av produksjon! Fire Brigade har min første pri første kvartal 2011 så ikke det også forsvinner for meg. Må nok betale blodpris for Green Grocer og Cafe Corner nå… Med Grand Emporium er det vel de 4 modulsettene som er kommet ut? Krysser fingre og tær for at det komme nye modulsett i 2011!!

[setimg]10190[/setimg] var det første :wink: den er nok den dyreste å få tak i å.

http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=S&catString=710 alle fem modulhusa