Minifighyller

Det har vært heller lite bygging de siste månedene, men har i alle fall fått fikset en ramme for minifigurer basert på IKEA sin Ribba. Bygde et ganske enkelt og lite fancy rammeverk med plass for en del figurer. Jeg er ingen samler, så innholdet er litt av hvert av figurer. Ble jo plass til en god del i den også, og målene var ganske så perfekte for å lage en slik ramme.

[attachment=0]Ramme (720x1280).jpg[/attachment]

[quote=“Speiderkodeks”]
Det har vært heller lite bygging de siste månedene, men har i alle fall fått fikset en ramme for minifigurer basert på IKEA sin Ribba. Bygde et ganske enkelt og lite fancy rammeverk med plass for en del figurer. Jeg er ingen samler, så innholdet er litt av hvert av figurer. Ble jo plass til en god del i den også, og målene var ganske så perfekte for å lage en slik ramme.

Stilig og god idè! Har noen av de mindre rammene men de er bare festet på hver sin 2x2 brick. Her har du jo fått plass til mange og det ser ut som en settekasse.

Så fin ut den!

Har lyst til å kjøpe denne typen til de store Ribba rammene, gjennomsiktig akrylplate m/ print i god kvalitet til å legge bak:

Koster rundt 500 + frakt for akrylplate m/klosser og print (kjøper rammen selv). Siden det er fra UK så blir det jo mva og fortollingsgebyr på toppen selvfølgelig…
Kanskje vi kunne organisert et felleskjøp for å presse prisen litt ned hvis flere er interessert?

Kjøpte et par av de små for Disney / Die Mannschaft, og de ble veldig fine (ikke mine bilder).

Har en slik Ribba-ramme selv. Her ble den seende slik ut:

Jeg vurderte liming, men fant til slutt ut at jeg foretrakk å bygge og holde limtuben langt unna legoen :laughing:

Mulig jeg er med, men kunne tenkt meg å sett utvalget. Hvem selger disse?

laser-frame.com/ tipper jeg, jeg har et par av de selv (Disney og Mannschaft)
Ser det er noe problemer med nettsiden der nå riktignok men

Det er forøvrig ikke mye jobb å lage slike selv. Ribba-ramme fra Ikea og litt papp, linjal og superlim så er dere i mål.

Akkurat noe slikt jeg hadde tenkt å bygge meg selv! :smiley:
Har du noen lego-mål på hvor mye du får inn i ramma? Tenker antall studs i bredden og antall klosser i høyden (minus evt. det som skjules av selve rammen).
Ser ut til at du har bygd 61 studs i bredden (14 minifigsx4 + 5 pillarer), men ytterkantene ser ut til kanskje å være 2 studs brede, så 63 studs totalt i bredden…?
Høyden er jeg enda mer usikker på, særlig da du har en etasje som er litt høyere (for å få plass til Marge Simpson?).

63 studs mer eller mindre akkurat i bredde. I høyde og forøvrig, som skulle tilsvare 157,5 plates i følge studs.sariel.pl.

61 i bredden hos meg, 60 og en tile i høyden.

Hva med en Ribba-workshop på neste PKH?? :smiley:

…Eller var det 61? Tok det fra hukommelsen. Høres mer riktig ut med 61 ja.

61 i bredden. Check. Men regner meg da frem til 50 bricks i høyden (+ en plate/tile).
Da er det bare å testbygge, planlegge og kjøpe inn! :smiley:

Du har helt rett med 50 i høyden (+1 tile). Vet ikke helt hvordan jeg klarte å regne meg frem til 60 i høyden, men nå skjønner jeg hvorfor jeg fikk en del brikker til overs :blush:

Nå fikk jeg veldig lyst å prøve å bli ferdig med sorteringen. Gikk for en stund siden innkjøp av 3 av disse fra Spania, startet med frisk giv…men konkluderte fort at dette ville ta mer tid enn planlagt om det ikke skulle be kaos :open_mouth:

Får finne fram alle posene med swmg og organisere, vurdere å sortere de etter årstall. Noen som har gode forslag?

Drømmer også å få registrert alle i brickset slik som settene, men det er jo stor jobb :wink:. Noen som har gjort det?

Jeg forsøkte meg på å sette opp SW minifigsene mine etter farge faktisk. Det viste seg å være mye mer visuelt tilfredsstillende, men gjør det muligens noe mer komplekst å finne frem til enkeltfigurer senere. Har dessverre ingen bilder, da den brikkebygde minifig-display-hyllen min ikke tålte sitt første møte med betonggulvet i LEGO rommet mitt…

Jeg fikk et tips om Ikea sin Kasseby

det går akkurat med litt makt å presse inn 52 studs i bredden og 24 brick og 4 plates og en tile i høyden.

Jeg har bredde 52x6 plate i bunn(ja delt opp så klart i forskjellige plates) oppå disse setter jeg i hver ende 6 stk 1x4 mørkgrå og 6 stk 1x2 mørkgrå i midten av bredden. deretter setter jeg 12 stk minifigs da er det en stud igjen på siden. oppå disse er det en ny rad med 52x4 nå og slik går det helt opp til toppen som får seg en tile så klemmes det hele på plass. Slik:
M

lettere å se her uten glasset forran

Jepp og det er som det er sagt tidligere at håret til Marge ødelegger dette, så den laget jeg slik i steden for

Dette tok jeg etter en Jostein Aursland som er i facebook gruppa lego minifigurer Norge

Hilsen Steinar Forberg

nice

Den Kasseby-hyllen så bra ut!