Mini-review av 10196 Grand Carousel

[setimg]10196[/setimg] [set]10196[/set]

Jeg har egentlig ikke så mye å si annet enn… fantastisk sett, og moro for hele familien.
Mange fine byggeteknikker og løsninger, mange fine deler i fine farger (dette er et av de få settene jeg kunne vurdert å kjøpe igjen bare pga deler).
Det eneste jeg ikke likte helt er at posene ikke var numererte (noe som ville hjulpet “litt” når det er mer enn 3200 deler), og at det av og til var vanskelig å skille mellom farger i byggeanvisningene (f.eks det vanlige sort/mørkegrått, men nå også blått/mørkeblått i tillegg).

Ja,

Tan (eller hva nå det heter og lyse-blå-grå var ikke alltid like lett å se heller.

Akkurat bygget ferdig min 10196, og er veldig fornøyd. Masse snot-metoder i byggingen, så det er stor fornøyelse i seg selv.

Jeg byttet forresten ansikt på den ene sure jenta og den lebestiftmannen. Passer bedre byttet om :slight_smile:

Får håpe de gir ut flere sett i en tivoliserie, slik at vi kan lage oss en liten fornøyelsespark eller noe.

Heihei og vel overstått jul.

Har de siste dagene bygget Tower Bridge, Green Grocer og Black Pearl. De sier man ikke skal banne i kirken; Jeg er faktisk litt…lei av Lego for øyeblikket… Uansett, Grand Carousel er fortsatt uåpnet og jeg har begynt å tvile på hele settet.

Måtte som tidligere nevnt totalt ut med vel 5800 kr og føler kanskje det kostet mer enn det vil smake. Det er jo like stort som et modulhus, som feks Grand Emporium, og jeg betviler da om det vil passe inn i City-layouten? Er det mulig å evt selge det videre uten tap?

Det skal vel godt gjøres å selge uten tap, men alt er mulig. Legg det ut på Finn eller Qxl (eller ebay). Nå har du sikkert betalt både porto, toll og mva i dyre dommer for å få det inn i Norge antar jeg og det gjør jo at settet blir ekstra dyrt. Ser du har prøvd å selge sett før til kostpris (det var litt anderledes da det var modulhus i salg), men porto man evt har betalt for å få det fra S@H eller andre steder kan man ikke ta med på aktive sett som man krever full pris for/ listepris (uskreven regel blandt oss slik jeg har forstått det…det er bare tap), men Grand Carusel er ikke et aktivt sett…det er lov å prøve, men redd du går med tap dessverre…5800 er mye penger og langt over hva vi aktive er villige til å betale (ut i fra hva jeg vet da…). Du kan være heldig og treffe noen som vil ha det uasnett hva det koster…

Lykke til! :slight_smile:

Har enda til gode å forstå hva SNOT-metode er ???

SNOT = Studs Not On Top. Det vil altså si å bygge med brikkene snudd i andre retninger (sideveis, opp-ned) enn de i utgangspunktet var designet for å brukes til.

Hvis du googler “snot building” finner du en masse forklaringer og eksempler, slik som på denne siden: http://bricks.stackexchange.com/questions/61/what-is-snot-building.

Det var da voldsomt, selv fikk jeg Pet Shop og har ikke engang åpnet esken ennå :blush:. Personlig skippa jeg glatt karusellen siden jeg føler den faller i “for mye av det gode”-kategorien (for stor, for dyr og for prangende), den er vel enda større enn modulærhusene og bygd på en ultrasjelden grønn 48x48-plate. På den annen side tror jeg det helt klart er lurt å ha litt is i magen, spesielt siden du har betalt så mye for den (På Bricklink koster settet ca 3500, x1.25 +227 =4600, måtte du ut med 1200 i porto?). Å panikkselge nå ville vel være som å tømme barskapet bare fordi man er litt fyllesyk, og ikke å anbefale så sant det ikke dreier seg om et akutt penge/plassproblem. Sett den bort noen måner, når våren kommer stiger humøret og du vil sikkert bli glad du ikke solgte den (og skulle du likevel ville selge så har vel prisene gått opp noen hundre kr i mellomtiden).

Aha, da henger jeg med…
Takk for god forklaring.

@Axel; Takk for tilbakemeldingen, den likte jeg. Ikke lurt å tømme barskapet nei, jeg tok poenget ditt…, MEN

Jeg betalte vel 4500 kr inkl frakt for den på eBay. Så ble den selvsagt stoppet i norsk toll og ytterligere 1300 kr i mva og gebyr tilkom. 5800 kr totalt… Det står ikke på penger eller plass, bare at jeg har kommet på bedre tanker. Vil rendyrke City-temaet. Moduler og bulk. Dessuten vil jeg heller bestille “Italian Ice Bar” jeg designet i LDD tidligere i år (se egen tråd). -Mens det enda er mulig å gjøre det fra Lego.