Mindstorm

Hei!

I en bruktbutikk kom jeg over følgende sett:

Mindstorm Robotics Invention system 1.5
Mindstorm Exploration Mars Expansion Set

Jeg fikk helt hakeslipp da det sto en prislapp på 250 kr for alt, så jeg tok alt og løp og betalte før noen ombestemte seg…

Jeg har nå gått gjennom alt, og selve RCX2.0 styringa virket ikke, men det var lekasje fra baterier, så litt sandpair så fikset det seg. Det eneste som mangler er et av hjula til beltene.

Jeg har aldri vært borti dette før, men tenkte jeg kunne bruke det til å lage motoriserte ellementer til legobyen min, pariserhjul, karusel eller lignende.

Noen som har erfaring med slikt bruk av dette?

Har Mindstorm Robotics Invention system 1.5 selv, men har ikke brukt den på sikkert 10 år.

Du må ha seriellport til IR-senderen. Husker det var noe trøbbel med å bruke enkelte usb-til-seriell-overganger.

Medfølgende software (kom på cd) kan være utdatert og ikke virke på moderne pcer. Husker jeg slet med å kjøre den på pcen de siste gangene. I tillegg var den litt for fancy-spancy for min smak. Du kan legge inn uoffisiell firmware og programmere i nær sagt hvilket som helst programmeringsspråk. Skal du gjøre enkle ting er det ganske lett å få til, selv med begrenset programmeringserfaring. Her en.wikipedia.org/wiki/Lego_Mindstorms og mange andre steder på nettet står det mye om de forskjellige språkene og software.

Jeg lagde en batterieliminatorløsning ved hjelp av en 9V omformer og litt patentbånd. Skjærte et lite hull i det grå bunnlokket for ledningene. Fungerte veldig bra og slapp alt styret med batterier. Men her må du vite hva du driver med, ellers lukter det svidd elektronikk…

Jeg kjenner at jeg er noe misunnelig her på prisen du fant :wink:

Jeg har personlig en RCX 2.0, og har akkurat innstalert programvaren som følger med på en gammel lapptopp med XP, og det fungerte helt fint.
Har ikke noe erfaring med IR tårn med seriellport hvis det er det på ditt sett, på mitt var det med USB, og det var ingen problem på XP.

Jeg har begge varianter selv men har ikke brukt dette på en stund. Vet det var noen kompabilitets problemer med softwaren og nyere windows.
Men jeg har på jobben hatt god erfaring med Serie RS232 til USB overgang. Har ikke testet dette med Lego IR tårn.

RIS 1.5 er relativt vanskelig å få tak i idag så du har nok gjort ett varp her ja!
Jeg har flere RIS 1.5 og RIS 2.0, samt flere NXT og en EV3. Samt flere av de expansion settene til RIS.
Du kan lage mye morro med disse settene. Du kan motorisere og automatisere en hel masse rart. Er jo bare fantasien omtrent som setter en stopper for hva du kan bruke den til :slight_smile:
Fikk du med noen IR-tårn med USB, eller var det bare det som er på bildet, som har RS232? (Den grå saken som ligger til venstre i bildet med en hvit RS232 plugg). Mener å huske at den RS232 saken kommer du til å slite med om du ikke har en gammel PC med Win95/98 …
Men USB tårnet kan du jo kjøpe på Bricklink for seg selv.

Står det RCX 2.0 på selve den gule brikken? Mens på pakken står det RIS1.5? Mener da å huske at de endret til RIS2.0 utenpå esken også når de kom med RCX2.0, men det kan kanskje de andre her bekrefte eller avkrefte. Ikke at det har så mye å si for man kan oppgradere en RCX1.5 med ny firmware og da er den plutselig blitt en 2.0 selv om det ikke står det på brikken :slight_smile:
Eneste forskjellen var at med RCX 2.0 så fulgte det med ett USB IR-tårn istede for RS232 IR-tårn.

Jeg mener å huske når 2.0 kom så kunne 1,0 og 1,5 bli oppgradert til 2.0

Husker jeg kjøpte RIS 1.0 + Robo Sports + Extreme Creatures mens jeg var i mørketiden siden programmerbar LEGO hørtes moro ut. Solgte alt ikke så lenge etterpå (sammen med all LEGO jeg hadde hatt liggende siden barndommen). Den gang så var det bare LEGO sin egen programvare som kunne brukes for å programmere, ingen støtte for andre språk.

Man kan oppgradere firmwaren på en 1.0 til å bli en 1.5 eller 2.0 ja. Men ellers er det faktisk en del hardware forskjeller mellom 1.0 og de som kom senere. Blandt annet har RCX1.0 en ladeplugg rett i siden. Det har ikke RCX1.5 eller 2.0. Og forskjellen mellom 1.5 og 2.0 var ingen hardwaremessige forskjeller kun ny firmware.

Hei!

Takk for alle kommentarer!

Følte meg litt heldig på vei ut av butikken…
Har funnet mye technics lego i annet brukt jeg har kjøpt så skal nok få til noe!

Det er IR-tårn med serieport. Men jeg har en Compaq maskin med serieport og Windows XP, så etter hva jeg leser på nettet skal det gå bra!

Ser at det også finnes en fjernkontroll, noen som har erfaring med denne? Ser ut at man kan styre motorene manuelt med den.

Per Stian

Jeg har nå dillet en del med alle de RCX’ene jeg har. Og har vel også omtrent alt av tilbehør og sensorer til disse også.
Fjernkontrollen kan du bruke til å styre motorene direkte. Men du kan også lage program som utfører ting når du trykker på en spesifikk knapp på fjernkontrollen. Har man en NXT med RCX IRLink så kan man også sende kommandoer fra en NXT til en RCX eller flere RCX’er. Det er også innebygget en IR sender i RCX’en, så flere RCX’er kan kommunisere med hverandre via IR. Ser også i NXT programmet at man kan lese av sensorene på en RCX om man bruker den IRLinken mellom NXT og RCX.
Av originale sensorer har du:

  • Rotasjonssensor for å detektere at noe roterer i en eller annen retning. Men denne er ganske unøyaktig så du klarer ikke å lese av så mange grader. Du får heller ikke noe indikasjon om i hvilken possisjon den er i bare relative data om hvor langt den har rotert. Tror oppløsningen var 45 grader.
  • Lys sensor som i passiv modus kan måle lysstyrken på lyset som sendes inn til den, eller i aktiv modus så kan den for eksempel brukes til å måle lysintensiteten på det lyset som kommer inn. For eksempel for å detektere en strek på ett papir. Den er kun for gråskala og ikke farger.
  • Temperatursensoren kan du bruke for å måle temperatur. (Dette er den eneste sensoren jeg aldri har brukt til noe…)
  • Trykksensoren som er en bryter som gir signal om den er inntrykt eller ikke.

Det er kun tre innganger på RCX’en og derfor klarer den kun å lese tre forskjellige sensorer av gangen. Men med spesielle tredjeparts multipleksere kan man koble til mange sensorer på én enkelt inngang. Det finnes også en hel masse uorginale sensorer. Folk har laget utrolig mye rart med elektronikk som de har koblet til RCX’ene som sensorer :slight_smile:

Det er også kun tre utganger som kan brukes til 9-v motorer eller til lys. Du kan selvsagt koble til flere motorer på en utgang, men da vil alle de gå med samme fart. Det er også litt begrensning i strømstyrken på utgangene så med flere motorer på samme utgang får du mindre kraft. Det er ikke step-motorer slik som på NXT/EV3 enhetene, slik at du kan kun angi kraften og retninga motoren skal gå. Du får ingen tilbakemelding fra motorene om i hvilken retning de roterer eller hvor mye. Du kan heller ikke gi kommando som får motoren til å dreie x-antall grader. Du må bruke en sensorinngang med en rotasjonssensor og litt programmering for å kunne klare det.

CPU’en i RCX’en er ikke av de kjappeste heller samt at det er veldig begrenset med minneplass på brikken (32kbytes om jeg ikke husker feil). Men det finnes tonnevis av tredjeparts programmeringsverktøy du kan bruke for å programmere denne med. Noen laget sine egen firmware også.

Mener også å huske at man kunne fjerne en del av det som lå i minnet for å frigjøre til mer programplass, akkurat som på NXT’en. På EV3 trenger man ikke tenke på minneplass da det kan utvides med ett SD-kort og få masse GB med minneplass :slight_smile: