Mindstorm EV3 review (beta)

Da har jeg vært så heldig å få lagt mine klamme fingre på to beta-versjoner av EV3 mens vi hadde fått lånt dem av LEGO til å vise frem på Build The Change 2013 her i Tromsø.

Skal her forsøke å lage ett review av disse. Men vær oppmerksom på dette er basert på enheter med hardware version 0.5 og dermed ikke helt ferdigutviklet og kan tenkes å bli endret når den kommer i endelig produksjon, både med tanke på hardware men også software og deler som fulgte med.

Førsteinntrykket er meget bra. Er ikke så veldig mange ytre endringer ut over små endringer i form og farge på enheten og det at den har fått en ekstra motor utgang og en ny medium size motor som ikke er så klumpete som de store som følger med.
Jeg liker fargekombinasjonen i settet: sort, lys-lysgrå og rød. Det får modellene til å se veldig tøffe ut.

Vi har en EV3RSTORM og en R3PTAR her.
EV3RSTORM er en humanoid utformet robot noenlunde lik den som var i NXT2.0 men med belter til fremdrift på føttene. Den har en motor på hver fot samt en i hånden som det er montert en propell på. Så har den en trykksensor på ene skuldren og en fargesensor på den andre. Til øyne/hode er det en ny IR-seeker sensor som også kan brukes som en avstands sensor. Den er ikke like nøyaktig som ultralydsensoren og har mye kortere rekkevidde. Men har flere funksjoner: den kan fungere som mottaker for IR-fjernkontrollen (ny sak, går på samme 4 kanaler som PF og kan kombineres med PF) slik at man med de fire knappene kan styre to motorer forover og bakover. Fjernkontrollen har også en ekstra knapp som man kan trykke på så sendes det ut ett kontinuerlig IR lys fra fjernkontrollen. Dette kan man bruke for at IR-seeker sensoren kan søke etter og følge. Har ikke funnet ut så mye ut ang den funksjonen enda.
Og til sist så har den en avstandsmåler som fungerer slik at den sender ut pulser med IR-lys fra en diode som sitter midt i mellom “øynene” og den måler avstand fra objekter som dette lyset reflekterer fra. Dette ser ut til å ha en begrenset rekkevidde (rundt 50-70cm max) og er veldig unøyaktig sammenlignet med ultralydsensoren som er i de tidligere NXT settene.
Det er kun ett demoprogram på denne enheten som kjører alle motorene med korte intervall, viser to øyne som blinker på displayet og lager litt lyd og så stopper den. For å demonstrere enheten har vi satt den i IR-controll modus og man kan da styre motor B og C med den medfølgende IR-fjernkontrollen.

R3PTAR er bygget som en kobraslange. Den har en stor motor for fremdrift, en stor motor for bevegelse av halsen og en den medium motoren for styring. Den har kun IR-seeker sensoren som øyne på hodet. Enheten er (var) programmert med ett program som når man startet det gjorde at enheten kjørte forover og litt random svingte litt høyre og litt venstre helt til den møtte en hindring. Da stoppen den opp, og kastet hodet forover og samtidig åpnet kjeften som om den skulle bite. For så å trekke hodet tilbake igjen og rygge unna samtidig som den svingte. Etter å ha rygget litt kjørte den forover igjen i en annen retning inntil den møtte en ny hindring. Denne var umåtelig populær blant ungene :slight_smile:
Men så ved 4 batteriskift så mistet den alle programmene som lå på enheten og det var kun demo-programmet igjen som var samme som på EV3RSTORM modellen. Dette virker som det er hardkodet inn i enheten.

Jeg tok med meg enheten hjem og forsøkte å lage ett nytt program på enheten. Siden vi ikke har tilgang til PC-programmet som hører til disse måtte jeg gjøre dette direkte på enheten. Jeg oppdaget da en del begrensninger i denne måten å programmere på. For det første var det kun plass til 16 programblokker i ett program. Man kunne ikke endre hvilke porter motorene var koblet til. Motor A måtte alltid være den medium motoren. Motor B+C var for fremdrift, Motor D var auxillary motor, og alle motene hadde kun begrenset funksjoner. Sensorene måtte også kobles til faste porter og hadde begrenset funksjoner.
Fordelen var jo at man kunne lage omtrent ubegrenset antall programmer. Når internminnet blir fullt kan man kopiere programmene over til SD-minnekortet.
Fra SD-minnekortet kan man kjøre programmene, men man kan ikke redigere på programmene som ligger på minnekortet, og jeg fikk heller ikke til å kopiere programmet tilbake fra minnekortet inn til internminnet for å redigere dette.

Når man kjørte programmet for første gang måtte det startes fra en spesiell liste, og det virket som det tok bittelitt lengre tid å starte første gang så jeg antar at det på en eller annen måte da blir “kompilert”. Etter dette kunne man starte programmet fra en enkel programliste og programmet startet da umiddelbart og uten forsinkelser. Programmer som ikke var blitt “kompilert” lå ikke i denne programlisten, og siste program som var kjørt lå alltid øverst i lista.

Mange som har sett på enheten reagerer litt på at den ikke har fått fargedisplay, og jeg er litt enig der. Men antar det ville ha fordyret enheten. Og displayet er ikke en så viktig del av roboten at det er verdt den ekstra kostnaden.

En negativ ting var at enheten var FORFERDELIG treg å starte opp og å slå av. Det tok 30-40 sekunder fra man skrudde enheten på til man var klar til å gå inn i menyen å starte ett program. Men forhåpentligvis blir dette bedre i den endelige versjonen. Kan også hende at dette er prisen man må betale for en mye mer avansert CPU og software i disse enhetene.

Så langt kan jeg ikke si at strømforbruket var noe bedre eller værre enn de gamle. Vi hadde dog ett program på R3PTAR som gjorde at motoren i halsen ble stående aktivert hele tiden og derfor ble varm og trekte mye strøm pga dette. På det programmet som LEGO hadde laget som vi hadde de første dagene så la vi også merke til at motorene og batteriene ble veldig varme. Men dette kan også være på grunn av at motorene gikk omtrent kontinuerlig og modellen var veldig populær og derfor mye i aktivitet.

Om dere har noen spørsmål eller forslag til tester jeg kan gjøre så bør dere gjøre det før 6.april. For 7.april er siste dag og da pakkes de ned og sendes tilbake til LEGO i Danmark. Er begrenset hva jeg får testet, men skal ta med meg en del gamle sensorer jeg har fra den gamle NXT’en og se hvordan disse fungerer på den nye enheten. Ja, for alle de gamle sensorene og motorene skal kunne fungere på den nye enheten. Skal også teste om de nye sensorene fungerer på den gamle enheten. Er spesielt interessert i å vite om den nye medium motoren fungerer på den gamle NXT’en, pluggene er iallefall like og antar programmet for å styre dem er identisk.

Nå har vi fått testet disse enheten en god del og det ser veldig lovende ut. Men det er ett par minuser som jeg håper de får fikset før den slippes:

  1. Når du tar ut batteriene og har dem ute litt for lenge (tar ut alle på en gang) så mister den alle programmene som du hadde lagret på enheten. Den klarer å holde på programmet dersom du bytter ett og ett batteri og er noenlunde kjapp.

  2. Når man hadde laget ett program på enheten og så lagret en sikkerhetskopi på SD-kortet så kunne man ikke kopiere det tilbake til enheten når man hadde vært uheldig å fått programmet slettet fra enheten (feks ved batteribytte). Og man kan kun redigere på de programmene som ligger på selve enheten. Men man kunne kjøre backup-programmet direkte fra minnekortet. Snakker nå om kun programmet som du lager direkte på enheten.

  3. EV3 enhetene var supertreg å starte opp tok 30-40 sekunder minst. Den gamle NXT 2.0 tar jo bare ett eller to sekunder å starte opp.

  4. Det var også ett par hardwaremessige ting som trekte ned slik som Mini USB istedenfor Micro USB som er mer standard i dag.

  5. Og så var det en glippe mellom selve kassen/plasten rundt enheten og SD-kort slotten inni, slik at om du ikke passet på så kunne du trykke SD-kortet inn i mellom plasten og printkortet innafor. Det var også vanskelig å få minnekortet ut igjen selv om den stod på rett plass. Men det er jo på alle enheter med slike Micro SD kort, så det er man jo vant til.

Er også spent på å se om den nye IR-seeker sensoren også kan brukes som IR-sender mot PF. Den har iallefall en IR senderdiode som den bruker for avstands bedømming, så jeg antar at den kan det. Var ikke mulig å bruke PF tog-fjernkontrollen (den med ratt) for å styre EV3’en når den stod i IR Control modus. Kun den som hadde av/på funksjon (den med spaker)

Har testet de nye sensorene og motorene på den gamle NXT’en og det går helt fint utenom IR-seekeren som jo er en ny sensor. Mulig det blir fikset med en programvare oppdatering til den gamle NXT’en. De gamle sensorene og motorene funket også helt fint på den nye EV3 enheten. Desverre er det gamle oppladbare NXT batteriet ikke kompatibelt med den nye EV3’en :frowning:

Har også testet å se om man kan få kontakt med enheten fra en PC. Men den er registrert som en ny device type som ikke eksisterer noen drivere til enda så vi må nok vente litt der. Men det var nå liv på både USB og Blåtann. WiFi ser ut til at man kun får ved å sette inn en dongle inn i USB-porten. Da mister man altså muligheten til å linke sammen flere enheter via USB. Dersom ikke dette kan gjøres på den siste i rekka av enheter koblet sammen med USB og likevel programmere alle de andre enhetene via den. Og jeg er også spent på om enhetene da vil oppføre seg som en enhet med flere motor og sensorporter, eller om man selv må sette opp noe kommunikasjon mellom enheten for at dette skal fungere. Slik som man gjør med Blåtann på dagens NXT enheter.

Litt spent å se hvilken prisklasse EV3’en havner på her i Norge. Både Universitetet og flere skoler som har vært å sett på EV3’ene og de gleder seg veldig til den kommer ut. Men barneskolene har dessverre fått atter ett budsjettkutt og det blir nok neppe rom for å investere i dette utstyret.

Hei :slight_smile:
Flott og detaljert omtale.
Jeg har fått vite at prisforskjellen mellom retail og edu skal bli ca som i dag. Edu pakken vil fortsatt være ett større sett, med mtp tilbehør og modeller.
De modellene du nevner er så vidt jeg kan huske i retailpakken?
Den skal ligge på veil kr 3499,- i Norge :slight_smile:

Mvh
Vegard

Mener jeg leste et sted at den skulle kjøre linux som OS, så da vil det nok ta litt tid å boote.

Her er noen videosnutter som forklarer funksjonene på de forskjellige sensorene, motorene og selve brikken.
youtube.com/watch?v=bvQLrQdY … QQWxcfmDkx

De nevner blant annet at den nye IR sensoren også fungerer som IR-sender (noe den jo logisk nok gjør når den brukes som avstandssensor), men de bruker ordet “remote” som jo betyr at man kan fjernstyre andre ting som går på IR. Jeg håper PF-mottakere er blandt disse :slight_smile:

Hadde ikke lagt merke til det før de nevnte det på videoene her at alle de ny elektroniske delene har både technic-pin hull og kryss-aksel hull. Noe som gjør monteringen mye enklere og stabil. Samt at man får flere muligheter her.

De nevner også at touchsensoren nå ikke lengre er digital, men faktisk analog så man kan detektere selv små bevegelser.

Ultralyd sensoren kan også brukes som bare mottaker for andre ultralyd sensorer som sender ut lyd. Den er også er blitt mer nøyaktig i måling av avstand.

Og da har jeg endelig fått tak i sett 31313 Mindstorms EV3.
Er ikke så veldig mye nytt å legge til på selve enheten. Virker ganske så identisk som den demoversjonen vi lånte i påska.
Eneste forskjellen så langt er at jeg har HW v0.6 mot HW v0.5 på demomodellen.
Softwarene er også litt nyere: demomodellen hadde Brick FW: V1.00H og den jeg har Brick FW: V1.01H. Jeg har lastet ned V1.03 men ikke lagt over på brikken enda, da jeg må installere EV3 softwaren på PC’en først.

Men jeg har lastet ned og installert iPad appene: Commander, 3D Builder og Fix The Factory.
Commander er det programmet du bruker for å styre enheten fra iPaden (finnes også til iPhone og Android). Det følger med ferdig oppsett for alle standard robotene, samt at det er mulig å legge til flere oppsett selv. Der kan du legge inn joystick funksjoner, drawbars, knapper og tilbakemeldinger fra sensorer.

3D Builder er en app hvor du får byggeanvisningene til standard robotene i 3D. Her kan du zoome inn og rotere på hvert enkelt steg i byggeanvisninga. Og selvsagt hoppe forover og bakover i byggeanvisningene. Dette var jo en veldig kul app og gjør det enkelt å bygge disse robotene. Vet ikke helt om det var bare meg som var uvant til dette, men manglet litt disse små boksene med hvilke deler som skal brukes til hvert steg. Egentlig var det ikke selve antallet deler som var mangelen, men mer hvilken type deler som skulle brukes, slik som lengda på en technic axle manglet. Man kan klikke på de delene man lurer på og få opp info om størrelse og delenummeret, men det skulle gjerne stått i klartekst direkte så man slapp å klikke på delene for å se hvor lang de akslingene er. Er nok ikke mulighet til å legge inn egne byggeanvisninger her heller, desverre.

Fix The Factory er bare ett enkelt spill hvor man legger ut en rute for roboten å kjøre etter for å fikse en fabrikk. (Veldig enkelt spill)

Har ikke testet LEGO Mindstorms EV3 softwaren enda, har akkurat installert den og kommer tilbake med mer info etter at jeg har testet den litt.

En tidligere klassekamerat av meg har tilgang til et par EV3 education sett. Jeg kan sikkert spørre han om han kan gi sin mening om delene der?
Verdt å merke seg: han kommer rett fra rcx 2.0 så ingen sammenlikning med nxt e.l. er mulig. Hadde dette likevel vært interessant?

Centurius har også ett education sett. Var å så på det hos han. Litt andre deler som er med der. Noen andre sensorer blant annet. Men ser ut som man kan kjøpe de andre sensorene hos LEGO for å få hele serien. De ligger iallefall på education sidene, men ikke på shop@home (enda).

Har nå fått testet litt av softwaren, og må si at første inntrykket er bra. Fikk jo sett litt av det hos Centurius da, men nå har jeg gjort litt mere her hos meg selv og må si at de har forbedret det en god del fra NXT-G (eller hva det nå het det forrige programmet).
Virket ikke like resurskrevende, det gikk iallefall lettere på min maskin enn den gamle softwaren (har begge to installert nå så jeg kan sammenligne).
Er også lettere å få bedre oversikt siden blokkene ikke MÅ stå etterhverandre på en rekke men man kan dra dem hvor man vil på siden og da blir det en “tråd” i mellom blokkene som viser programflytrettningen.

Når man laster ned og installerer prosjektfilene fra de bonus robotene får man også bygge anvisningen med. De åpnes inne i dette programmet

Var litt kult at man kunne importere programmer som var laget på selve brikken inn i dette PC-programmet for å redigere det og så laste tilbake. Men det er jo mye kjappere og mer oversiktlig å lage programmene på PC’en enn på brikken. Er ikke mulig å redigere programmer på brikken som er overført fra PC’en dog, men det skulle det vel ikke være behov for heller. Er en god del begrensninger med metoden å programmere rett på brikken, blant annet kan man ikke endre så mange parameter på hver blokk og man har begrenset med typen blokker, samt at det er begrensning på hvor mange slike blokker du kan ha i ett program laget rett på brikken.

Ser at når jeg sitter her å trykker igjennom menyene og programmerer på brikken så skulle jeg ønske det var bakgrunnsbelysning på displayet. Rart at det ikke er lagt inn, kan ikke koste allverdens å få det til? Det ville nok gått litt ut over batteritiden, men det tror jeg man kunne levd med så lenge det bakgrunnslyset kunne slås av og på.

Litt merkelig at hverken brukermanualen eller softwaren følger med enheten. Man må logge seg på internett for å laste ned både software og brukerveiledningen. Fant heller ikke brukerveiledninga på Norsk, noe som kanskje kan være en bakdel om noen unge skal forsøke å sette seg inn i dette og ikke er helt stødig i Engelsk (eller noen av de andre 15-20 språkene som var tilgjengelig). Softwaren er 590MB og tar derfor litt tid å laste ned…

En ting som jo var litt morsomt med denne retail versjonen sammenlignet med education versjonen er at det er en papp rundt pappesken som LEGO settet kommer i. Dette papphylsteret har den sedvanlige reklamen på utsiden, men på innsiden så har den en robotbane. Noe lignende enn det som kom i en utbrettbar papirsak på de forrige Mindstorm settene. Denne pappen er litt tykkere og blir ikke like lett krøllete som de papir-greiene som fulgte med de gamle settene.