Mindre avstand mellom Legoklossene

Jeg driver og sorterer endel mynt fra alle verdens land!
Har funnet en metode som fungerer bra i all sin enkelthet.
Se bilde og forskjellig avstand mellom radene.

Problemet er at jeg skulle hatt mindre avstand enn 3 rader og større enn 2 rader osv. Altså aller helst 1 og 1 mm. (kanskje 2mm. fungerer).

Jeg har forsåvidt tenkt ut en metode som ikke inkluderer lego, men er jo artigst og få det til bare med lego. Noen tips?

Her er noen alternativer jeg kommer på i farta:

  1. “Jumper plates” eller plate, modified 1x2 med 1 stud er jo greit for å få en halv stud offset.
    alpha.bricklink.com/pages/clone/ … P=3794#T=C

  2. Dersom du bruker bricks med studs på siden og fester tiles på dem kan du få andre avstander.
    alpha.bricklink.com/pages/clone/ … =30414#T=C

  3. Og bruker du headlight bricks med tiles på sidestudden får du en annen tykkelse igjen.
    alpha.bricklink.com/pages/clone/ … id=776#T=C

  4. Dersom du bruker litt technic klosser og tannhjul med påmonterte technic liftarmer og slikt, da kan du helt sikkert få den eksakte avstanden du trenger helt ned til veldig fin justering. Men Technic har litt slakk i seg, så litt ut fra hvordan du tenker å bruke dette så kan det være at Technic ikke passet helt her.

Takker. Skal teste de.
Har også ikke så mange av disse brikkene for hånden her og nå.
Trur kanskje de uansett blir for unøyaktige så mulig jeg bruker min metode.

Er rett og slette og løsne blokkene fra plata. Så har jeg små klosser som f.eks. brukes til bygging/parkettlegging. Disse legger jeg nederst med den avstanden jeg skal ha (f.eks. 14 mm). og så fester jeg det igjen med en skrutvinge! Trur det skal bli stabilt nok!

Ser ikke helt for meg hvordan du bruker den konstruksjonen i myntsorteringen? Legger du myntene flatt ned mot den grønne baseplata og skiller dem på diameterstørrelse?
Eller er det andre metoder du bruker her?
Innafor ett land så er det vel stort sett merkbare forskjeller mellom størrelsen på myntene mellom de forskjellige enhetene? Slik som vi i Norge har krone som er minst i diameter (?), så ti-kroningen og til slutt 5-kroningen (av dagens mynter). Jeg bruker så skjelden fysiske penger at jeg knapt husker størrelsen på myntene lengre :smiley:
Oh… ja og så har vi en 20-kroning også. Før hadde vi jo en hel masse forskjellige valører mener jeg å huske.

Om du skiller på størrelsen så har jeg jo sett noen som laget en slik sorteringsmaskin hvor de bare tømte myntene i en trakt og så trillet de nedover en kanal og datt ned i en sprekk alt ettersom hvilken størrelse de hadde. De minste ramlet ned i den første minste sprekken mens de større trillet over, neste sprekk var beregnet for neste størrelse osv.
Kanskje noe slikt kan brukes?
Den saken jeg så var laget i LEGO, har ikke noen link til den nå men om du googler “LEGO coin sorter” så finner du mange bilder og videoer av slike.

Ingenting er vel bedre og prøve det i praksis.
Trur ikke jeg trenger og bruke min tvinge-metode!
Utgangspunktet er jo at man har 16/24/32mm. avstand med 2-3-4 rader mellomrom.

Jeg fant en slik alpha.bricklink.com/pages/clone/ … 277932#T=A
Den bygger enten 4 eller 6 mm.
Jeg skal ikke ha mindre en 16 mm og ikke større enn 32 mm.
Men bare med den får jeg kombinasjonene 20/28/18/30/26/22.

Så har du den du linket til:
alpha.bricklink.com/pages/clone/ … =30414#T=C

Den bygger 3mm. og da får man betimelig nok de fleste oddetall.
F.eks. 19/21/27/25/23

Det er noen halve mm. her og der som kan gjøre at kanskje noen av kombinasjonene forsvinner, men det får vi ta etterhvert.

Hei. Ja, jeg har sett de sorteringsmaskinene. De fungerer nok passe bra for mindre mengder og ifht. gøy-faktoren.
Men når man har flere hundre kilo og sortere trur jeg det tar alt for lang tid og mate en og en mynt og at det faktisk går raskere og gjøre det på metoden nevnt nedenfor.

Jeg tar rett og slett en neve med mynt og ordner det i en stabel i venstre hånd. Tar så høyre hånd og legger den over hullet i legoklossene og så faller jo da automatisk ned de som er små nok. Så flytter jeg den bortover og gjør det samme i neste hullstørrelse osv.

Jeg skal eksperimentere litt og se om jeg kan lage en lang rekke som dekker flere størrelser. Men myntene skal sorteres på 10-15 forskjellige diametre, så mulig jeg må dele den opp slik som det er gjort på bildet.

Bilde er som regel oppklarende!

Technic liftarm koblet til actuator 92693c01 på langsiden oppå glatte tiles.