Mikrostasjon

Jernbanestasjon i mikroskala, laget på oppdrag fra Mogens og Mountain Brick for å få i gang en diskusjon om et større samarbeidsprosjekt. Bygget, og for så vidt hele anlegget, er langstrakt og smalt for at det ikke skal bli så langt bak til sporene. Det er også brukt mye glass for lett å kunne se hva som skjer inni bygningen. (ikke særlig mye nå, det er en mikroskala-modell… :slight_smile: ) Dette er definitivt ikke den ultimate ideen til en større jernbanestasjon, men som sagt et startpunkt for en diskusjon. Vi kom ikke så mye lengre på Mountain Brick, så kanskje Mogens vil lage en post der han forklarer om prosjektet?

Micro station by Birgitte Jonsgard, on Flickr

Micro station by Birgitte Jonsgard, on Flickr

Micro station by Birgitte Jonsgard, on Flickr

Micro station by Birgitte Jonsgard, on Flickr

Birgitte

Inspirerende micromodell! Mange løsninger jeg ikke hadde kommet på selv :smiley:

Skal komme med flere oplysninger om forslaget til stasjonen som Birgitte ha laget - Et felles byggeprosjekt. Og en oppsumering fra Mountain Brick 2018. Etter 12. Mars.
Er på rejsefot og inspirasjonstur i Minnesota, Wisconsin og New York.
kletvoldlego/Mogens

God tur! :slight_smile:

Og Birgitte: Kjempestilig stasjon. Liker spesielt klokketårnet og den skrå veggen.

Jeg liker veldig godt ting i micro-skala. Har vurdert å starte en micro-by. Det hadde vært gøy :slight_smile:

Det her er en skikkelig kul modell. Veldig godt bygget. Alt er lett å identifisere og du har gjort scenen veldig levende :slight_smile: flott bygget :slight_smile:

Utrolig flott modell!! Den er et utmerket utgangspunkt, etter min mening. Man får virkelig en moderne følelse av den og jeg kan se for meg denne være en ekte stasjon. Utrolig bra!

elegant

steinar

Så ryddig og fin :smiley:
Kandkje vi burde hatt micro-city-felleslayout neste år, Birgitte ? :smiley:

Jeg var så heldig å se denne live på Oppdal - super modell Birgitte!
Elsker spesielt de små trærne i forkant :smiley:

Det ble mange flotte tilbakemeldinger på Birgittes Mikrostasjon.

Foranledningen til at jeg spurte Birgitte om hun hadde lyst til å lage et forslag til en jernbanestasjon er planene om et større nasjonalt/internasjonalt LEGO arrangement i Oppdal i forbindelse med Dovrebanens, banestrekningen Dombås Støren, 100 års jubileum i 2021.

Mountain Brick 2018 var det første “prøve” arrangement med det formål å bygge opp lokal arrangements erfaring. Tanken er Mountain Brick skal bli et årlig tilbakevendende arrangement, gjerne med fokus på jernbane.

Foreløbig har planene i 2021 arbeidstittelen Brick Train 2021 og dette LEGO arrangement skal fokusere på jernbane, jernbanearkitektur, og annet relatert til dette fortrinnelige fremkomstmiddel.

Mikrostasjonen skal skaleres opp og bygges som et felles byggeprosjekt - community build - hvor alle som har lyst kan være med på å bygge. Tanken er at fasader, tak, plattforme og plassen rundt stasjonen bygges som et felles prosjekt.

Men en stor stasjon har mange ulike publikumsfasiliteter og her er tanken a “utleie” standart moduler til de som har lyst til å være med å bygge. Noen kan bygge en kiosk, andre en pizza bar og atter andre ulike andre fasiliteter som trengs på en stasjon.

Og blir vi mange nokk kan det jo også bygges stasjonspark, trafikknutepunkt og andre staslige bygninger rundt stasjonsplassen.

“Mikrostasjonen” trengs hvergang Brikkelauget deltar på et større arrangement, og på vårt eget årlige PKH i Trondheim. Til en “Mikrostasjon” trengs også en tilhørende driftsbanegård til oppstilling av de tog som ikke akkurat er ute å kjøre på de lange skinner.

Så har du/dere lyst til å delta i prosjekt “Mikrostasjon”, ta gjerne kontakt under PKH 2018 og/eller på dette forum.

kletvoldlego/Mogens

NB! Ser også for meg at der til dette prosjket kan samarbeides med de som vil bygge landskapsmoduler.