Merking av modeller til På kloss hold 2016

Poster denne i det åpne forumet for mest mulig input :mrgreen:

Under utstillingen søndag kan publikum stemme på de modellene de liker best. Dette gjøres ved bruk av et stemmeskjema, men noe av utfordringen tidligere år har vært at det er vanskelig for publikum å finne modellene. Vi har hatt kart, men dette blir for unøyaktig så i år er planen at vi også merker hver enkelt modell på bordene. Dette bør være så lite som mulig så det ikke forstyrrer feks en layout, samtidig som det vises godt nok.

Så en eller annen form for et lite flagg/stang med nummer på, enten av LEGO eller andre materialer. Noen som har forslag til noe som er relativt enkelt å lage og ikke koster for mye? Mulighet for gjenbruk hadde også vært kjekt. Regner med alle de kreative sjelene her inne har mange gode forslag;)

Vi forventer å ha opp mot 60 modeller som skal merkes på denne måten.

harald-

Vet at det var noen diskusjoner om det tidligere for Drammen men klarte ikke å finne de igjen

Hva med å merke kanten av bordene rett ut for der modellene står? En liten, farget, laminert lapp med f.eks. nummer, navn/tittel og kanskje et miniatyrbilde av modellen slik at den kan identifiseres i en layout. Da kan man bare kikke nedover kanten og se hvor det står ‘konkurransemodeller’. Hvis lappene er i samme, lett gjenkjennbare farge, så er de lette å se hvis man ser etter dem.

Hvor mange ulike forslag får jeg lov til å komme med?

Bygge i LEGO regner jeg med ikke blir tilstrekkelig diskret.

Risse er et alternativ.
For eksempel på en 1x2x2 brkke eller overkroppen til en minifigur.
(Blir minifiguren for smått?)
For å forenkle gjenbruk kan det være et alternativ å bare benytte ett siffer på hver 1x2x2, og bruke to 1x4 plater for å få brikkene til å henge sammen.

De fleste bokhandlere selger etiketter med tall. Hvis man skal ha tall fra 1-60 er jeg redd tallene blir for små, men med 0-9 burde det fungere. Tallene kan klistres på de samme 1x2x2 brikkene.
Et annet alternativ er å skrive tallene ut på etikettark.

1x2x2 brikke kom med akselholder til 2014. Jeg har testet de nye med stud holder, det er plass til en aksling, men de sitter ikke like godt.

En enkel løsning: Kjøp 60 billige krokodilleklemmer av den typen der hullet til bananpluggen kan presses opp. Press opp hullet, til det tar i mot en aksling. Sett en 2x2 rund brikke med akselhull nederst på akslingen.
Avhengig av underlaget kan det være nødvendig å sette den runde brikken på en plate for at den skal stå støtt.

Eller ta en 2x2 brikke med akselhull, sett to 1x2 brikker oppå. Nå er det akkurat plass til å klemme inn ett ark papir mellig de to 1x2 brikkene. En aksling, og en 2x2 brikke med akselhull i den andre enden.
Husk å skrive ut tallene på begge sider av arket!

Brick Separator.

  • Ta 60 brick separatorer.
  • Lim fast tall på undersiden. (Siden det dreier seg om en brick separator gjør jeg unntak fra regelen om ikke å lime LEGO.)
  • 2 stk 1x4 brikke og 4 stk. 1x1 plate (gjerne i orange) gir en solid og stabil fot.

Kun papir
Her er c-momentet å få tallene to ganger på samme ark, og opp/ned i forhold til hverandre.
Brett en gang mellom tallene, og du får et telt.

Man kan også skrive tallene ut etter hverandre, 1 1 1 2 2 2 3 3 3 4 4 4 …, og brette trekanter.

Disse løsningene vil fungere bedre med tilgang på papirguilliotine, og en person som forstår at to (eller tre) like tall skal henge sammen til å operere guilliotinen.

Hvis papirløsningen skal leve mer enn ett år bør det skrives ut på noe tykkere papir.

For at publium skal finne modellene i et stort lokale er det en fordel om merkingen stikker opp, som golfflagg, nærmest. De kan f.eks. lages med blomsterpinner (eller strikkepinner i tre fra søstrene grene).

Ellers ville det hjulpet MYE om det sto på stemmeskjemaet i hvilken layout du kunne vente å finne modellen, det er ikke alle navnene som er like selvforklarende.

Jeg liker ideen om flagg. Brickworld f.eks bruker det, på tynne metallstenger festet til treklosser, og det fungerer veldig bra etter min mening. Har ikke mulighet til å finne bilder akkurat nå, men et søk på Flickr burde kunne gi noen eksempler. Disse flaggene kan også helt fint være store nok til å printe nummer på.

En collega av meg på jobben har noen slike klosser med en arm stikkene opp med en klype i toppen. Tenkt til å feste huskelapper og lignende på.
Kanskje noe slikt kunne brukes her med en fargerik lapp med et nr?

Tror de er kjøpt på Clas Ohlson, Jula o.l ?

Støtter dette 100 prosent. Har aldri sett et system som virker bedre enn Brickworlds, det er veldig lett synlig uten å være forstyrrende visuelt sett. Burde også være lett å lage. LEGO-løsninger blir for store og klumpete etter min mening.

I tillegg til å merke modellene, så hadde det vært fint med en oversikt med bilder av modellene. Trenger ikke være store bilder, bare store nok til at man kjenner igjen modellen i layouten. (Evt. henge bilde med nummer på enden av bordet der modellen står).

Takk for input!

Da prøver vi oss på følgende løsning;

Enkelt, billig.
God plan?

Jeg kjøper inn det vi trenger, kapper opp klossene og printer tall. Monteringen tar vi på fredag og lørdag.

Vi prøver også å lage et kart som henges opp enkelte plasser i lokalet, og en til to plasser hvor alle modellene er avbildet.
Litt usikker på om vi får til bilde, men vi gir det et forsøk(jeg har en plan…“noen” får snart en e-post:)

Hmm, ser nå at jeg misforstod litt på Ostehøvels MOC-skjema. Det stod navn på et felt i skjemaet, der skrev jeg navnet mitt Svein Erling Lode, ikke nicket mitt. :confused: