Manglende deler i nye sett

Hei.
I to tilfeller har det manglet 1 del i nye sett som jeg har kjøpt. Har brukt LEGO sine sider til å be om “Replacement parts”. Det er nå mere enn 7 uker siden. Har ikke hørt noe ennå.
Noen som har brukt denne tjenesten? Eller er det med denne tjenesten som med S@H, at Norge ikke dekkes?
Hilsen
Einar

Har selv brukt denne tjenesten, og har min erfaring er at LEGO er ekstremt dyktig på akkurat dette. Det har ikke tatt mer enn to uker, i de verste tilfellene jeg har vært borti. Og dette var altså i Norge, så her er det noe som ikke er som det skal være.
Prøv på nytt. Vær spesifikk hvilken del det er (dvs. beskrivelse av delen, hvilken side i instruksene den brukes, og vilket artikkelnummer delen har - det siste finner du bakerst i instruksene).

Man kan også ringe.

I forbindelse med en omlegging av systemene, har denne tjenesten vært utilgjengelig for Norge i en lang periode. Jeg gjorde LEGO Direct oppmerksomme på det, etter å ha ventet over en måned på erstatningsdeler. (De hadde forsåvidt lurt litt, siden det ikke hadde kommet noen “bestillinger” fra Norge på lenge…)
Nå skal det være i orden igjen. Wink

Elendig system i så fall, om hverken bruker eller de selv får noen form for feilmeldinger.
Som sagt; ring. Det er hyggelig, sikkert og dessuten gratis.

Nei, ingen feilmeldinger, men e-posten med bekreftelse uteble. Sånn sett ante jeg at noe var galt…

Hei igjen.
Takk for oppløftende svar Smile
Fikk dette svaret fra kundeservice hos Lego 18.11 da jeg sendte mail og spurte om hvor mine erstatningsdeler var.

Sitat:
Takk for at du kontaktet LEGO Direct. Dessverre er det ikke mulig for våre norske kunder å bestille varer fra vår Shop at Home webside. Dette er noe vi forsøker å få forandret på, og forhåpentligvis vil det bli mulig i den nærmeste framtid. En måte du kan unngå dette problemet er hvis du kjenner noen i enten Sverige eller Danmark. Da kan du få varene sendt dit, og dermed vil du også kunne bestille LEGO produkter over internett. Hvis det er noe mer jeg kan hjelpe deg med, er det bare å ta kontakt. Med vennlig hilsen
Svarte tilbake med en presisering av at jeg ikke ville kjøpe noe, men at det var mangler med allerede kjøpte sett. Har ennå ikke fått noe svar på den mailen enda. Hilsen Einar

Det var en stygg ripe i lakken for kundeservice.

Ser ut som standardsvar… Er det mulig at Einar er en automatisert maskin som plukker opp søkeord?
Jeg har sett Wall-E litt for mange ganger nå, så ha litt medlidenhet :stuck_out_tongue:

Wall-e er forøvrig en av de beste filmene jeg har sett. Ikke ofte jeg sitter med en tåre i øyekroken etter en animasjonsfilm. Embarassed Tror jeg begynner å bli gammel? Laughing

Oppdatering Exclamation
Kom hjem fra arbeidsreise og fant en boblekonvolutt fra Lego i postkassa. Der lå de to delene jeg hadde etterlyst. Postet 21.11 fra Tyskland.
Einar

Noen som har opplevd å mangle 3 deler i samme nummerete pose i ett sett?
sånn som jeg kjøpte 7744 (politistasjonen) for litt over ei uke sia. og i dag åpnet jeg esken og åpnet pose 1 som skulle inneholde mc og liten bil og jeg mangler faktisk 3 deler etter å ha åpnet ei pose av 22 poser =p håper jeg ikke mangler noen i dem også =p

Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har fått et Legosett med mangler. Det har hendt at jeg har trodd det har manglet deler, men de har dukket opp etter nærmere undersøkelser.

De to vanligste årsakene har vært deler som henger igjen i posene og deler som var brukt på feil sted pga. uklare fargeanvisninger i byggetegningen.

Er det bare jeg som har dårlig syn, eller har Legos byggetegninger et lite problem med uklare fargeanvisninger (f.eks. mørk grå og svart)?

Nei ikke bare deg det.

Mørk grå og sort er problematisk.

(Spesielt når technic pins i sort er mye mørkere enn vanlige brikker i sort)

Reddish brown og sort er ikke så enkelt heller.

Jeg tar å sammenligner lys og mørk grå og sort med hverandre i de bildene hvor alle tre er tilstede.

Prince of Persia med sine gule, tan, dark tan og reddish brown må jo bli et mareritt å tolke. :laughing:

Jeg sliter også veldig med å skille mørk grå og sort… Jeg tror gjerne at brikken jeg skal ha er mørk grå og blir superfrustrert når jeg ikke finner den, helt til jeg innser at den skal være svart og finner den med en gang :stuck_out_tongue:

Når det gjelder sett med manglende brikker opplevde jeg aldri dette som barn, men av alle de settene jeg har kjøpt det siste halve året har det vært tre sett som har manglet brikker. Det forrige tilfellet var mangelen av en 1x10 hvit brikke, og i steden var det en ekstra 1x6 og en ekstra 1x8 i posen :unamused:

På Politistasjonen fikk jeg istedefor ett ratt og 2 hvit flat brikke på 1x4 så fikk jeg to ekstra motorsykkelhjul =p
Så får nesten bygge opp resten idag før jeg sender bestillinga på missing parts til lego.
Stakkars politibilen får jo ikke kjørt avgårde fra bilverkstedet før den får et ratt :frowning:

Jeg har en gang opplevd at det har manglet en hel pose i et sett. Jeg husker jeg kjøpte sett nr. 6671 en gang for lenge siden. Der manglet det så mye at jeg regnet med at det måtte være en hel pose som manglet. Men det var i 1989, og jeg har ikke opplevd det siden.

Slenger også med min støtte til påstandene om at det er vanskelig å skille sort og mørke grått :slight_smile:

Det med farger i instruksjoner er et gammelt problem, og LEGO er godt kjent med det (de får stadig klager). Vi får bare håpe at de snart gjør noe med det.

Jeg har opplevd å få en pose fra et helt annet sett, i mitt 7048 Troll Warship manglet en pose smådeler, men jeg hadde i stedet en pose som åpenbart kom fra 7624 Jungle Duel, siden posen inneholdt deler som kun har vært i samme sett i det settet.

Ellers fikk vi høre i Billund for ca en måned siden at problemene med svart/mørkegrå er fordi de har endret trykkemetode (sikkert for å spare penger nå som det har blitt en vederstyggelighet å ha mer enn to-tre deler pr steg i instruksjonene), og at hvis de da prøver seg med mørkere svart enn det som brukes nå så blir ting grumsete og fælt :cry:

Det de kunne gjøre (og de fikk tips om det) er, som i enkelte sett, å ha forskjellige farger på kanter… f.eks hvit kant rundt svarte klosser og svart rundt mørkegrå, osv.
De har gjort det før, og det så pent ut.