Litt frustrert over prisene på lego.com/.no

Må si at det er frustrerende å se at priser for byggesett er mye lavere online hvis man betaler med pund/euro og ikke bor i Norge.
Et eksempel er byggesettet til Red Cargo Train: shop.lego.com/en-GB/Red-Cargo-Train-3677
Det koster nå (på tilbud) 112 pund. Omregnet til norske kroner så blir det 1034 kr.
Mens prisen på samme sett når jeg skal bestille som norsk kunde er 1499 kr.
Nesten 500 kroner i forskjell.
Og dette går igjen over hele butikken til lego online.

Hvorfor må det være slik?

Det er helt riktig som du skriver, Lego er ikke billig i Norge sett i forhold til andre land. Jeg tror det er flere forklaringer til det. Men hovedgrunnen antar jeg ligger i at kostnadsnivået er høyt (lego.com har de veiledende prisene som er veiledende for de butikker som selger det i det landet) og ikke minst og viktigst er at kjøpekraften er mye større i Norge. Jeg tror det er billigst i USA, der er presset på prisene og konkurranser på leker stort og inntektene til den vanlige arbeider lav og beveger man seg bare over til Canada er prisene vesentlig høyere.

En liten del skyldes også noe lavere moms i andre land (men det utgjør ikke noe stor utslag på prisen). I Danmark feks er prisene høyere enn resten av Europa, men det kan være feks en prisforskjell på opp mot 300 kr på større sett i forhold til norske priser (feks Town Hall).

Så oppsumert er det nok kjøpekraften i det enkelte land som er avgjørende for hvordan prisene settes antar jeg, noe også hvor sterkt Lego står (“selger seg selv”) og konkurranse fra andre leker. Uansett så er vi nok enige om at Lego er relativt kostbart i Norge :slight_smile:

Dette er noe som ikke er unikt for Lego, men alle leker og mange andre varer.

Enige og enige… om man ser på lønnsnivået, sammenlignet med andre land, så er LEGO relativt billig her.
Alt er relativt :slight_smile:

Man kan ikke bare se på lønnsnivået, men levekostnaden totalt.
Det er ganske dyrt å bo i Norge, de fleste eier boligen selv som mange ikke gjør i f.eks USA.
Biler er latterlig dyrt, i Sverige og USA har de ikke særegne bilavgifter, kun mva.
Og kollektivtransport da. Minner om min erfaring fra Lego World i år. 24 kr for en tur med T-bane.
Da var det gratis å ta med 2 barn. Det koster vel omtrent 3 ggr for tilsvarende tur her i Oslo.
Hvis miljøet virkelig tellte så hadde dette vært mye billigere, uten tvil.
Og i Oslo er dette subsidiert av bompenger…

Og den hersens 200 kr.s grensa da :frowning:

Kanskje vi skulle begynnt å kjøpe konkurrentenes klosser som en demonstrasjon :smiley:
(nå må jeg dukke :smiley: )

Det du påpeker er kjipt, men sant. Lego koster mer i Norge enn de fleste andre steder (hvis ikke jeg tar feil har Australia/New Zealand det enda verre), men det er ikke noe å gjøre med det, man må bare akseptere at dette er en dyr hobby å ha.

Når det er sagt: Hvis du vurderer å gå til innkjøp av et par sett på størrelse med for eksempel Red Cargo Train - så kan du ofte komme deg til London og tilbake for en drøy tusenlapp. Det skal ikke noe gigantisk Lego-kjøp på Westfield til før du har tjent inn igjen den billetten… :slight_smile:

Tja… hvis man skal sammenligne det med å ikke ha en hobby i det hele tatt, så er jeg enig. Hvis man derimot sammenligner det med en del andre hobbyer så synes jeg LEGO faktisk ikke er så dyrt, ikke minst mtp. alle de mulighetene man har, samt gjenbruk.

LEGO er jo også veldig holdbart og varer jo i masse år og kan tilogmed gå i arv i generasjoner. Tar man det med i regnestykket blir ikke LEGO så dyrt.

Å ha nyttårsraketter som hobby vil jeg si er MYE dyrere, man kan ikke sende de opp på nytt for eksempel :slight_smile:

Både dykking og paragliding som jeg har både kollegaer og kompiser som driver med ser jeg at det går atskillige flere tusenlapper i året. Med LEGO så MÅ du ikke kjøpe nytt hele tiden for å drive på med hobbyen når du først har fått en liten samling. Men det er klart det er kjekt å få så mye LEGO at du kan bygge hva du måtte ønske uten å gå tom for en eneste LEGO-kloss :slight_smile:

På den andre siden så må de som driver med dykking stadig vekk bytte utstyr fordi det blir slitt og de må hele tiden fylle på med luft. Utstyret deres krever også en del vedlikehold pga sikkerheten.

Derimot om man vil ha en billig hobby kan man starte med å samle på tall. Det er omtrent helt gratis :slight_smile:

Jeg personlig syns ikke LEGO-hobbyen er dyr. Det går med mye penger dit ja, men det er slikt jeg har prioritert det og trives med det.

Ikke helt fair å sammenligne med utlandet med tanke på det høye lønns/kost-nivået vi har her i Norge. Så for oss blir det jo superbillig å kjøpe LEGO i utlandet når vi har muligheten til det.

Vet ikke helt hva du argumenterer for her, men virker som du sier i mot deg selv fordi de fleste betaler faktisk på et boliglån og eier ikke huset/leiligheten før de er gamle. Dermed er argumentet borte fordi man ofte betaler mer på et huslån enn man ville betalt i husleie for å leie.

200-kroners grensen skulle vært abolished for mange år siden. Den tilhører gamle dager når landet prøvde å bygge seg opp og ønsket at folk skulle importere minst mulig og heller bruke pengene på egenproduserte varer.

Poenget er at man ikke kan se på lønn alene, men hva det koster å leve totalt og hva man sitter igjen med når faste utgifter er betalt. De som leier gjør som regel det fordi de ikke har råd til lånet eller rett og slett ikke får lån. Å leie er faktisk ikke spesielt billig i mange tilfeller hvis man ser på kvadratmeterprisen. Å leie er jo også strengt tatt penger ut av vinduet kontra å eie som blir en slags sparegris. Er ikke helt enig i at man trenger å bli gammel for å bli gjeldsfri. Mange oppgraderer og tar nytt lån for å ha noe å trekke fra på skatten. Det er endel i formueskatt og med den manøveren vi så med oppmåling av boligen gjorde det ikke billigere for noen jeg kjenner ihvertfall.
Men igjen hvis man ser på hva nordmenn sitter igjen med så ser det ut som vi har sterk kjøpekraft.

Hilsen kranglefanten :wink:

Jeg ser som shutinc ikke helt hva du egentlig argumenterer for, men den siste linja di er vel uansett bottom line for hele diskusjonen: Nordmenn har sterk kjøpekraft, og relativt til den virker det ikke som om LEGO er spesielt dyrt her.

Via Brikklauget/lugbulk kjøper vi Lego for 100 000,- i et jafs. :unamused:

Poenget mitt med akkurat boutgiftene er at de er forskjellige fra land til land relativt til inntekt og at de er en del av totalen.
Ikke noe mer komplisert enn det.

Siden bulken blir bragt på banen, prises denne også på samme måten eller er det like priser fra land til land?

Å bringe boligprisene alene inn i denne diskusjonen blir helt meningsløst. Å beregne kjøpekraften til innbyggerne i et land er en komplisert sak hvor en må ta hensyn til mange faktorer som kan være vanskelig å ha kontroll på.

Litt kjapp googling gav denne artikkelen fra ssb som jeg syns var ganske fin. Relativt enkel å forstå: http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2011-09-12-01.html.

At produsenter markedstilpasser prisene er helt vanlig og forståelig. Det er klart det er trist / irriterende for oss at vi må betale flere kroner for samme vare her enn i usa, men å si at det er dyrt i Norge blir feil.

Du og jeg er tjent med at LEGO tar inn så mye de kan fra hvert marked. Da har de mer å utvikle produkter med. Jeg er overbevist om at analytikerne til TLG passer på å holde rett prisnivå iforhold til tilbud/etterspørsel.

Om du ikke mener boksen i hylla i den lokale lekebutikken er verdt pengene dine, kan du jo melde deg inn i en forening og få rabatter (jeg vet om en god forening :smiley:) eller kjøpe brukt på Bricklink eller andre alternativer.

LEGO er på ingen måte en dyr hobby. Bøttevis med “return on investment”. Faller ikke i verdi. Kan lekes med om hundre år. Lærerikt for hele familien. Kreativt og utfordrende og tar aldri slutt. Ikke mange hobbyer som kan måle seg med det.

Jeg tok med boligprisene som et eksempel på levekostnadene, og hadde du lest mitt første innlegg nøye
så skriver jeg der at det er de man må se på og hva man har til overs når de faste utgiftene er betalt.
Man kan ikke bare se på lønnsnivået.

Det er riktig at det er et komplekst bilde, noen biler er f.eks subsidiert fra fabrikk pga høye norske avgifter.
Samme skjer i Danmark.

Nå tror jeg at jeg skal gi meg i denne tråden…

Takk alle sammen for opplysende svar og forslag til hvorfor prisene er som de er.