Leige av LEGO eller LEGO-ring i Norge/Oslo

Hei.

Eg (Vidar, 28 år, Oslo) bygde nylig mitt første sett på over 500 brikker (21020: Trevi Fountain), og det gav veldig meirsmak! Så no har eg begynt å sjå meg om etter større ting, gjerne sett på mellom 500 og 2000 brikker. Eg bygde veldig mykje lego då eg var yngre, men “voksen-LEGO” var minst like artig! Her er konkrete sett eg har sett på, men eg har forstått at det er veldig variert tilgjengelighetsnivå på setta:

10220: Volkswagen T1 Camper Van
10242: MINI Cooper
Architecture-serien
Modular Buildings-serien
Diverse STAR WARS

Eg har ikkje behov for å eige setta - eg har kun interesse av å bygge dei. Kanskje får eg tid til å lage egne ting, eller kanskje eg får lyst til å eige setta i framtida, men i dag er eg kun opptatt av sjølve byggeopplevelsen. Det burde vere andre slike personar i Norge/Oslo, så derfor har eg interesse av å finne eller starte opp ein LEGO-ring, kor ein kan kjøpe inn fleire sett som ein byttar på å bygge. Eit alternativ er å finne nokon som eig desse setta, og som kan tenke seg å leige ut setta i ca ei veke for nokon hundrelappar. Eg har også funnet welovebricks.com/, men dei held til i England, så eg veit ikkje om dei leverer til Norge.

Sidan eg ikkje kjenner det Norske LEGO-miljøet, så har eg ein del spørsmål:

  1. Er det nokon som leiger ut store LEGO-sett i Norge/Oslo? I så fall, kven? Og om ikkje, kvifor? Er det upraktisk, ulønnsomt, eller handlar det om å stole på den ein lånar ut til, fordi setta er verdifulle?
  2. Er det nokon som har prøvd welovebricks.com/?
  3. Er det nokon som har interesse av å starte opp ein LEGO-ring i Norge/Oslo? Ideen er som sagt tilgang til LEGO-sett til ein brøkdel av innkjøpspris.
  4. Eller må eg berre kjøpe inn setta nye eller brukt, for så å selge dei igjen? Er det slik LEGO-verden fungerer? Bør eg då kjøpe brukt eller nytt?
  5. Kor kjøper ein forresten? Eg antar det blir Outland i Norge, Ebay for utlandet. Ser også at det er noko som heiter BrickLink.

Vidar

Hei,
Først og fremst velkommen til Brikkelauget!

Jeg har ikke hørt om utleie av LEGO sett her i Norge tidligere, men det kan jo være andre som vet om noe. Er iallefall ikke vært nevnt her på forumet før.
Men det er jo en god idé for de som bare vil bygge settene og ikke har plass til å lagre dem hos seg selv eller er interessert i å bygge MOC (My Own Creation, altså modeller som du konstruerer selv av egen fantasi).

Tror de fleste her på forumet kjøper sett av to grunner:

  1. Fordi de rett å slett ønsker å eie det settet selv. Både for å bygge men også for delene.
  2. For å få tak i delene som er i det settet for å kunne bygge MOC.

Men det er jo noen som stort sett ikke kjøper sett i det hele tatt og kun kjøper delene løst. Målet er da og bygge en MOC men man mangler noen spesifikke deler og man skaffer dem da som oftest på Bricklink.

Jeg selv syns det er veldig lærerikt å bygge LEGO settene, for LEGO driver stadig å finner på nye byggeteknikker. Men etterpå så blir som oftest settet tatt ifra hverandre og så går de inn i delesamlingen slik at jeg kan bygge MOC’s av dem seinere.

Ved å leie settet så får du jo den første delen med å lære byggeteknikker. Og ikke minst ha det morro å bygge settet. Men jeg for min del syns jo det da er litt synd at man må sende delene tilbake. For min del blir det litt som å kaste pengene ut av vinduet, for man kan jo ikke nyte de delene i settet seinere. Ønsker man å bygge det en gang til må man jo leie det på nytt…

Og så til det å kjøpe brukte sett, da er jo Bricklink den største kilden. De fleste bruker også Bricklink for å få sett hvilke prisnivå som er markedspris for ett brukt sett (eller deler) dersom de planlegger å handle andre steder som for eksempel eBay eller Finn.no.

Vet det er mange som kan komme over ett godt scoop på Finn.no dersom man ønsker å følge med. Dersom du går inn på Kjøp og salg delen av dette forumet så finner du en “Gode tilbud” og “Funn på Finn.no” tråder som kan være greie å følge med på da det stadig dukker opp noe nytt der som kan være av interesse.

Dersom du planlegger å kjøpe settene for så å selge de igjen, så bør du jo sjekke på Bricklink hvor stor forskjell det er på ett nytt og ett brukt sett. Straks du har åpnet en ny eske er det jo ikke lengre MISB (Mint In Sealed Box) og kan derfor ikke få maks verdi for settet. Om man kjøper ett brukt sett og for å planlegge å selge det igjen kan det vel hende at man er heldig og får samme eller høyere pris for settet når man selger det videre igjen.

Min anbefaling er uansett å kjøpe settet for å eie det selv uansett om du kjøper det nytt eller brukt. For da kan du ha gleden av å bygge det settet så mange ganger du ønsker og du kan også få gleden av å bygge noe helt annet av delene.

Hei.

Takk for godt og utfyllande svar. Vi kan jo sjå om det er fleire som har input, men som du indikerer, så ser folk på dette forumet verdien av å eige sett og brikker, og det er jo forståelig.

Det å kjøpe inn egne sett, for så å selge igjen etter å ha bygd det ein gong, burde ikkje ha så mykje å seie, så det er kanskje stor sannsynlighet for at eg får ca samme pris. I så fall vil “leigeprisen” vere arbeidet med å demontere settet, pakke det ned, og finne ein kjøpar.

Vidar

Velkommen til forumet.

Utleie av LEGO ville neppe vært lønnsomt i Norge med mindre man hadde holdt på i stor skala og kunne laget en deal med et fraktselskap. Som de fleste vet er det dyrt å sende pakker med Posten, og hvem ønsker vel å betale kr 160 x 2 for Norgespakke + evt leiepris for å låne et større Lego-sett? I tillegg må utleier holde rede på at alle klossene er til stede, ta høyde for svinn/manglende returer og vask/rens av klossene.