Legotog - skinner

Jeg prøver å finne ut av hva som er den beste løsningen for meg og skinner til legotog. Jeg har alltid syntes at kurvene i legotog-sammenheng er for krappe.

Jeg har en del gammelt som går på 12v noe som i seg selv fungerer bra. Dette er det jo ikke så mye man kan få gjort så veldig mye med i forhold til modifikasjoner. Det er jo også fint at det fungerer å kjøre nye RC-tog på dette systemet da jeg nettopp har bestilt Emerald Night.

Jeg har også investert i noe RC-skinner, da jeg har planer, på lang sikt, om å lage en liten tog-layout basert på dette fjernstyrte systemet. Muligens med en 12-v sløyfe i tillegg. Men her er det jo noen alternativer som gjør at man kan gjøre noe med kurvene:

  1. Har sett eksempler hvor man bruker rette skinner til å lage kurver ved at man setter de litt skjevt i hverandre. Tror det var noe slikt som 32 rette skinner for å få en kvart sirkel. Dette ser skikkelig kult og realistisk ut, men blir for meg alt for stort. En 180 graders bue tar 6 meter eller noe.
  2. Man kan bruke samme teknikken på buede skinner for å gjøre kurven litt mindre krapp, men forskjellen blir slik jeg ser det ganske minimal.
  3. Man kan bruke det nye flex-systemet, men jeg liker det bare ikke. Lyden, utseende taler meg i mot. Noen med noen gode motargumenter?

Min drøm ville vært en kurve som er halvparten så krapp (11,25 grader) som den kurven lego har nå (som er 22,5 grader). Så mitt spørsmål er:
Finnes det andre materialer man kan benytte for å lage seg skinner som vil fungere for RC-tog? Altså, ikke lego-materiell som man kan lære seg å tilpasse og montere uten en hel garasje med verktøy og utstyr? Det kunne f.eks. vært et mykt metall som man bøyer og tilpasser og som man f.eks. trenger 16 av for å få 360 graders vinkel. En superfordel ville vært om man kunne lagd et system man kunne demontert og kanskje også kombinert med rette RC-skinner. Og selvfølgelig på en eller annen måte montert på lego baseplates.

Noen som har noen kommentarer, ideer eller vet om noen som har prøvd ut noe slikt?

Hvis du finner en ny løsning blir den neppe penere/bedre enn å bruke flex-skinner, er jeg redd.

Nei, ser poenget ditt om at det fort kan bli sånn, men samtidig tenker jeg at det skulle ikke ha vært så vanskelig å finne en metalltype som kunne benyttes, og på en eller annen måte fått montert på 2x8 plater til sviller slik som på vanlige legoskinner.

Hadde vært moro og prøvd! :slight_smile:

Jeg vet at mykt metall har blitt prøvd ut med suksess (det er samme type som brukes til modelljernbaner, blant annet), men at det også krever en del arbeid for å få til. Det står en artikkel om det i en av utgavene til Railbricks, men husker ikke hvilken.

Om du er litt fingernem og har en Dremel-maskin med kutteskive så kan du også modifisere noen av de skinnene du allerede har ved å kutte litt bort av ene skinnen med jevne mellomrom og så lime sammen igjen.
Og jeg ville da brukt svingene da man som oftest får for mange av dem og for lite rette skinner… Kommer vel også an på hvor knapp du vil ha den svingen.

Er litt mere arbeid om du skal ha 12v skinner med metall på, men det er fremdeles ikke umulig å få til en slik modifikasjon.

Vil vel anta at det vanskeligste med å modifisere eller å lage skinner fra bunnen av er å holde hver skinne parallel (altså samme avstand hele tiden), ser for meg at her kan det gå med mye tid, spesielt i svinger, om dette skal bli bra.

Kan noen forøvrig gi en liten innføring i de forskjellige Lego tog systemene?, skjønner at her henger jeg ikke helt med. Jeg har flere gammle sett med blå skinner på hvite 2x8 brikker der det er en batteridrevet motor som man kan bygge lokomotiv rundt. Og så har jeg et mye nyere 12v system der selve skinnene er strømførende, og der man har den typiske gule og sorte kontrolleren med et stort hastighetshjul som kan styre et lokomotiv på en bane av gangen.

Du kan jo se på denne modellen, her setter fantasien ingen grenser dersom du ønsker å modde lego…

brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=440398

For mitt formål synes jeg det viktigste er å forandre pensene slik at toget kan gjøre en normal sving, alternativt skifte spor til en annen linje a la crossover RC skinnen.
Lykke til,
Bård

Det jeg ønsker av LEGO, er radius 2 svinger, altså en yttersving av den som er nå, slik at det blir dobbeltsporete svinger med mer realistisk utseende, og det hadde også vært fint med radius 3. De moddene skinner var kule :slight_smile: Jeg har sett noen andre moddede skinner på Brickshelf før, husker ikke hva det het … uansett.

Det finnes 4,5 V, 12 V, 9 V og så strømløse skinner, den eldste blå, og den nyeste grå der togene går på Power Functions.

Ja, det var en god ide. En kurve som vil ligge som et ytterspor av den som er nå, i tillegg til en kurve som kunne vært ytterspor av denne igjen hadde vært helt knall. Det åpner opp for mange flere muligheter for togbyggere rundt omkring i tillegg til et mye mer realistisk utseende.
Men at Lego kommer med dette ser forøvrig helt urealistisk ut.

Det har desverre ikke førsteprioritet hos meg ettersom jeg jobber med å flytte inn i ny leilighet om dagen, men hadde vært et fint prosjekt senere!

Flexi skinnene fungerer som radius 1? ikke som både 1, 2 og 3?

Flexi-skinnene blir vanskelige i svake svinger. En radius 2 er det svakeste, men jeg tror også de kan bli litt skarpere enn de vanlige, også. (Selv om dette ikke hjelper i det hele tatt)

Jeg tror noe av grunnen til at LEGO ikke prioriterer svingradiuser er at dem både har andre sett å fokusere på, og at LEGO er ment til barn … (og som alle vet, barn har ingen sans for svingradiuser … :unamused: )