Legoland

Vi var 4 voksne og fem barn fra 2 til 9 år i Legoland på søndag og mandag. Lite folk, mindre på mandag enn søndag, og varmt fint vær. Ungene kjørte aktivitetene gjentatte ganger, ofte uten å gå ut av vognene mellom turene. Vi voksne var også med på det meste, men ga oss gjerne etter 2-3 turer. Mot bedre viten lot jeg meg lure opp i Racers Extreme berg og dal banen; det angrer jeg fortsatt på. Mari (9) derimot koste seg hele veien, og lo hysterisk av sin fars fortvilte stønn. Flere nye aktiviteter siden vi var der sist: 4D film (to forskjellige filmer), brannsluktning og Power builder (roboter som du programmerer selv til å slenge deg veggemellom: to nivåer, der det snilleste passet meg bra). Under bygging var en stor flåterenne i et viking tema; åpner 8. mai. De tre mellomste ungene var alle litt for lave til å kjøre de tøffeste aktivitetene, og det ver det ikke helt lett å akseptere. Invild (2) satt stort sett i vognen sin og pekte storøyd når det var noe spennende å se på (og det var det stort sett hele tiden).
Butikker:
Lego Market har en del utgående sett til reduserte priser. Med årskort får man 10% avslag på alle priser. Ungene fikk litt, selv skulle jeg gjerne ha kjøpt mye til Bricklink butikken min, men sto over av plasshensyn (med tre unger og barnevogn i bilen var det ikke mye plass til overs) Årskort koster marginalt mer enn todagerskort, så det er fort spart inn.
Lego Brick hadde en del interessante plukk selv deler, men med 49,5 DKK pr 100 gram, blir det meste ganske dyrt. Tok likevel med meg noen kg med litt mer spesielle deler. De har også en stor rotekasse der du kan fylle en Strata kasse for 599 DKK (maks 4 kg). I rotekassen er det både løse deler og poser fra standard Lego sett. Dette blir vesentlig billigere enn plukk selv utvalget, men det må settes av mye tid hvis man skal optimere innholdet. Jeg ble mindre og mindre kritisk til hva jeg fikk med ettersom bøtta ble fylt opp. Full bøtte ble litt over 4 kg, men de godtok overskridelsen. Jeg tror de trekker fra vekten av bøtta, i hvert fall trakk de av vekten av posene på plukk selv utvalget. Jeg brukte totalt mer enn to timer på Lego Brick; Ingvild (2) sov seg gjennom det meste av den tiden.
Lego Shop har stort utvalg, men lite på tilbud.

En tur til Legoland kan varmt anbefales, også for ikke-Lego fanatikere. Men sett av to dager; en dag er alt for lite.