Legoblader

Heisann,

Noen som har tips om noen gode legoblader man kan kose seg med. Har sett på blocksmag.com som ser ganske nytt ut…

Meg bekjent finnes det bare to: Blocks, som du nevner - som er helt nytt og bare har kommet ut med pilotnummeret + nummer 1 - og BrickJournal, som har eksistert i en årrekke og vel etter hvert kommer ut stort sett når redaktør Joe Meno finner det for godt. Blocks tror jeg kan bli bra, det er mange bra bidragsytere der, og redaktøren er både entusiastisk og en hyggelig fyr. Traff ham i Swindon for en måneds tid siden.

Jeg abonnerer på både Brickjournal og Blocks. Jeg synes de 2 første numrene av Blocks har vært svært gode, prisen er også fornuftig, jeg bestilte 12 utgaver og betalte for 11 tror jeg. Hvis jeg skulle velge en av disse må jeg si Blocks!

Andre digitale utgaver man kan lese er under Lesestoff =)

Glemte Hispabrick. Det er svært godt gjennomarbeidet, etter min erfaring, har delikat layout og relevante artikler. Anbefales!

Takk for svar folkens :slight_smile: Får sjekke ut noen av de nærmere.

Og Railbricks om du liker tog…
Lykke til!

Har også begynt å abonnere på Blocks. Så langt virker det veldig lovende (3 numre), selv om det første tydeligvis led av trykkerifeil (brettede blader som var kuttet feil osv). Spennende artikler og visuelt tilfredsstillende. Kan anbefale bladet, og ikke er det så ille dyrt å abonnere på heller (rundt 80 kr bladet med porto fant jeg ut). Har tipset Narvesen om blekka, så får vi se om de er interessert i føre det.

Nå er Blocks tilgjengelig i digitalt format, se http://brickset.com/article/14466/blocks-magazine-now-available-in-digital-format

Blocks er nå tilgjengelig hos Narvesen! Kr 139 pr blekke er noe stivt, men det er et bra blad så langt. Selv abonnerer jeg.

http://narvesen.no/magasiner/kategori/sok.aspx?cat=null&subcat=null&subcatsub=null&title=%27blocks%27&mode=detail&RowId=ProductIssuesID%3d19342&ViewPID=356

Og hva kalte vi det nye bladet som kom i januar?
Som de fleste av oss fant ut at fantes under Skærbæk :slight_smile:

Bricks og Bricks Culture var vel det:
brickset.com/article/14829/annou … ks-culture!

Det var riktig ja :slight_smile:

http://republic66media.com/

Nå er vel ikke jeg helt upartisk her, men som journalist mener jeg å ha rimelig grei peiling på hva som er bra og ikke av publikasjoner. Nå skal jeg ikke si noe som hva som ikke er det, for det kan jo folk selv vurdere, men for meg (som, jeg gjentar, slett ikke er upartisk) er Bricks Culture helt uten konkurranse når det gjelder hva som er det lekreste, faglig tyngste og mest gjennomførte magasinet for AFOLs for øyeblikket.

(Så koster det også deretter.)

Og så til reklamen: Siste nummer er ute nå. Her er oppsummeringen av pressemeldingen som redaktør Tim Johnson har sendt ut:

[i]"In our third edition we feature some of the most remarkable LEGO artists working in the world today. Both the incredible mosaic of a tree created by Amanda Feuk and the bizarre, hilarious creations of Karf Oohlu will inspire you with their novel use of pieces. We have more stunning creations from our Year 1 Guest Artists: James Pegrum was inspired by a visit to the National Portrait Gallery to create a vignette of Florence Nightingale for us, Chris McVeigh exclusively reveals the first holiday ornament design from his annual Build-it-Yourself project and Cole Blaq’s selections from his Enter the Brick series get decidedly edgier.

We have more reports from Billund in this issue. The Yellow Castle from 1978 is considered by many to be the greatest LEGO set of all time and so we tracked down its designer, the legendary Daniel Krentz. We also meet the people behind the LEGO Inside Tour which welcomes a handful of lucky members of the public into the LEGO Group’s most secret buildings.

As always, we also look beyond the plastic. Our cover features the Surma Bros: two brothers from Poland who create beautiful illustrations inspired by the LEGO catalogues of their youth. We give a LEGO Minecraft set to a printmaker who hasn’t played with the bricks since childhood, to see what he comes up with. A fan reveals that he was so frustrated by the LEGO Architecture Studio book, he wrote his own. A long-suffering wife tells us what it’s like to be married to a man who is married to the brick.

There’s so much more to discover within our 140 perfectly-bound pages. Cloud City, Chris Salt, Jason Freeny, David Alexander Smith, Mike Doyle, the history of embossed bricks… and find out the effect that the Stylophone had on giant Japanese robot minifigures from the future. Oh, and we love the new WALL-E set so much, we dumped it in a junkyard."[/i]

…altså inneholder bladet blant annet to artikler som dere her får se oppslagsbildet av…

…som jeg, må jeg innrømme, er ganske godt fornøyd med.

Har abonnert på både Blocks og Bricks siden starten og må si Bricks er hakket hvassere enn Blocks på omtrent alle måter. Layout, kvalitet på papiret, språk og innhold er spitzenklasse! Kan uten tvil anbefale Bricks. Kjøpte også issue 3 av Bricks Culture som L@go nevner i forrige post. Det er kanskje litt mer “høynivå” enn Bricks, men du verden for et pent blad. Usikker på om jeg kommer til å abonnere på dette bladet, men det går alltids an å bestille enkeltnumre dersom de inneholder noe man intersserer seg for. Brickset pleier å skrive litt om hvert nummer ser det ut som (men de er vel ikke helt upartiske de heller). Blocks er ikke noe dårlig blad, og det er noe billigere men det overlapper en del og mangler litt finish.

Nedsiden er det tekniske - nettsidene til Bricks (republic66media.com) mangler sertifikat (https) og har gjort det hele tiden selv om det har blitt lovet gjort noe med. I tillegg finner jeg det umulig å klare å registrere en konto, det ser ut som man må betale og abonnere som gjest uansett. Heldigvis er betalingen sikret med https (Paypal), men aller helst skulle resten vært det også.
Portoen til Bricks koster også skjorta - et årsabonnement sendt til Norge koster £87.89, hvorav £33 er porto. Det begynner å bli temmelig stiv pris (nærmer seg 100 kr bladet), men tror ikke jeg klarer å la være og fornye.