Lego-versjonen av eksisterende bygg: Hvor starter man?

Siden det finnes en del kloke hoder her på forumet som har gjort dette allerede:

Dattera har fått det for seg at vi skal bygge skolen hennes i Lego. Hun går på Birralee International, som huses i lokalene til gamle Kalvskinnet skole i Trondheim sentrum (tidligere delte de to skolene lokalene, men Kalvskinnet er lagt ned pga elevfrafall - det er ikke så mange unger som bor i sentrum): nn.wikipedia.org/wiki/Kalvskinnet_skole

Og, joda, det kan vi sikkert :laughing:

Men hvor begynner vi? Kulest hadde minifig-skala vært, selvsagt, men det er mulig første versjon får være mer architecture-skala… Jeg må vel lære meg LDD, antageligvis. Og utnytte Lugbulk, det vil vel gå med en del klosser… :open_mouth:

Vel, minifig-skala blir utvilsomt ganske svært! Men samtidig er det ofte enklere å få det pent jo større det er. Går du for Architecture-størrelse ville jeg i utgangspunktet sagt at det ville være lurt å finne eventuelle særegenheter i arkitekturen som kunne la seg løse med bestemte deler, og så bestemme skalaen etter det, men i dette tilfellet er jo arkitekturen ganske streit. Så kanskje ta utgangspunkt i hva du ønsker å bruke som vinduer/dører og jobbe videre derfra?

Blir uansett spennende å se hva du får til. Og publikum setter alltid pris på lokale bygg, så det må naturligvis stilles ut på PKH :slight_smile:

Jeg pleier å begynne nederst og bygge meg sakte men sikkert oppover :laughing:

:laughing:

Vi kan kanskje prøve oss med mikroskala først og så ha minifig-versjon som langtidsprosjekt. Jeg har jo tenkt å holde henne interessert i Lego i en del år framover.

Etter å ha tatt en titt på bildet så ser bygget ut som det er bygget i LEGO :slight_smile:
Vinduene går opp i fine størrelser, så om man ikke bygger i minifig-skala så kan man gå utifra vinduene.

Ettersom jeg har bygget noen modeller av virkelig bygg fra min hjemby så kan jeg jo fortelle hvordan JEG gjør det. Men det finnes jo utallige måter å gjøre dette på…

Jeg liker som oftest å holde på i minifig skala og da skal jo huset i teorien passe fint inn i en city layout. Bare det at LEGO “jukser” litt med skalaen når de designer sine LEGO hus. De endrer nemlig litt på skalaen på huset og endrer ofte på proporsjonene også.
LEGO designer husene mindre enn minifigurene slik at husene ikke skal bli for voldsom store. Siden de heller ikke trenger å ta hensyn til diverse byggeregler om innvendige takhøyder og slikt så kommer de unna med lavere hus. Som sparer dem for klosser og settene blir billigere.

Vi er vel enige om at en minifig heller ikke har de rette proporsjonene i forhold til ett gjennomsnitt menneske?

Normalt sett er en minifig i skala 1:42, røfflig. Men jeg ser i ettertid at husene jeg har bygd burde vært i skala 1:50 eller enda mindre for å passe inn i ett LEGO City miljø.

Ofte så blir skalaen på husene jeg bygger satt av en eller flere designmessige ting som skiller seg ut på huset (for eksempel ett vindus-partiet) og som du gjerne vil ha med for at folk skal kjenne igjen huset. Så forsøker du å lage denne designmessige tingen (vindus-partiet) i LEGO deler enten virtuelt eller med virkelige deler inntil du er fornøyd og så bygger du huset rundt denne designdelen. Så det er ikke alltid slik som Erman sier at man starter nederst og bygger oppover. Man kan bygge i hvilken rettning man vil med LEGO :slight_smile:

Jeg har bygget en del virkelige bygg i Lego

På min versjon av Sandefjord stasjon ble løsningen på vinduene bestemmende for skalaen. Antakelig for stort for ekte minifig skala. Ergo er bygget i biter…
På min versjon av Baptistkirken i Sandefjord bestemte jeg at bredden skulle være 48 knopper, og modulhusskala ble valgt. Fornøyd (dog ikke med første ankomst PKH med en koffert full av brikker (den er jo bygget med 1x2 plates…)). Bygget er intakt fortsatt
Min versjon av Stortorvets gjæstgiveri ble bygget ut fra vinduenes størrelse, og viser seg å være ganske lik modulhusskala, kan passe i et bymiljø fortsatt. Står derfor fortsatt i kasse, selv om jeg ville endret bygge måte i dag om jeg skulle bygget det på nytt i dag
Det bygget jeg holder på med nå, Oppdal stasjon, er 1:45 valgt som skala og antall knopper valgt ut fra målene på selve byggetegningen som jeg har fått tak i fra Riksarkivet. Det blir mye 13 , 17, 19 osv Studs og derfor mer utfordrende å bygge, dog er jo det en del av gleden ved det hele.

Lykke til!

Bygget er intakt igjen, heter det vel. Husker meget godt panikkbyggingen du refererer til, det var vel i Solberghallen? :smiley:

:laughing:

Takk for alle tipsene folkens, keep them coming. Det blir vel å gå ut fra vinduene. Bygget er blitt malt siden bildet på wikipedia ble tatt, og er nå ganske nær tan og med brune vinduskarmer, noe som vel blir hakket enklere å få til :slight_smile:

Kult bygg, som vil kle å bli legofisert.

Her er mine tips på det rent tekniske:
Jeg tror kanskje snotvinduer med 2x1plate (gjennomsiktig/karm) vil bli en overkommelig størrelse for minifig. Da får du vinduer som er 4 brikker og 1 plate høye (2bredde=5plater, x2, +1 plate over og 2 tiles under og i midten). Type de i andre etasje inngangspartiet . Vil også vurdert å gjøre avstanden mellom vinduer og ut til kant litt smalere enn det egentlig er. Toppetasjen kan ha 2x3+2x2 vanlige vinduer. Synes det gamle bildet har bedre kontraster, spesielt grunnetasje. Går evt an å lage en kombinasjon, for det estetiske, dersom det ikke går for mye ut over realisme og gjenkjennelighet.

Mikroskala har jeg ikke så mye erfaring med, kun dette, der bygningen ikke er hovedfokuset: eurobricks.com/forum/index.p … ing-cabin/