Lego trekker omstridt sett etter rasismeanklager

aftenposten.no/nyheter/uriks … Vv06Vd0mKJ
:confused:

Godt jeg har et av dem =)

Men lurer litt på hva det tyrkiske miljøet i Tyrkia mener om saken.

Det trekkes vel ikke fra markedet pga rasismeanklager akkurat. Er vel heller naturlig “retirement” etter det har vært på markedet i et år eller to. Er jo flere av de kvinnelige minifigurene som har bikini, rart ikke noen i midtøsten har saksøkt pga usømmelig antrekk… Jaja…

Denne nyheten sirkulerte i engelskspråklige medier i går.
Jeg reagerte først med sinne, inntil det ble påpekt at settet har løpt sin salgstid og skal pensjoneres.
At den tyrkiske aktivistgruppa tar dette for en seier er kun barnslig oppførsel.

At Aftenposten derimot melder dette som nyheter gjør meg rent forbanna. Det viser en kildekritikk som ikke holder mål, og en journalist med sterkt ønske om å farge saken, siden han også tar med i artikkelen at settet pensjoneres. Klarte ikke la være å sende mail til redaktøren.

Bra. Jeg syns det er på sin plass at man melder om grove faktafeil i nyhetsartikler:)

At dette settet er på vei ut har til og med jeg skjønt en stund. På Coop Obs i Trondheim har de hatt paller med settet til 5-600 kroner i lang tid, så markedet er vel ganske mettet nå:p

Men det er sjelden Aftenposten retter opp feil i artikler, spesielt ikke når leserne sender klagemail. Har reagert flere ganger på til dels grove faktafeil fra Aftenposten, men det har ikke hjulpet. NRK derimot er langt bedre.

Det var en venn av meg på facebook som tipset meg om dette.
Jeg har lagt inn link til brikkelauget der også i kommentar feltet.
Her er det han her skrevet om saken :

PATETISK!
Nå har vi blitt så hårsåre både i Norge og i resten av verden at vi gnåler i vei om diskriminering og rasisme ved den aller minste anledning, uansett hvor irrelevant, dumt og uvesentlig det måtte være,

Har vi blitt ekstremt fintfølende og sykelig opphengt i bagateller og uvesentligheter, eller har vi rett og slett gått så langt i vår overdrevne likhets- og rettferdighetstankegang at vi totalt har mistet gangsynet?

Hver gang man tror at ting ikke kan bli dummere dukker det opp en tullesak som denne. Jeg er sikker på at ledelsen i LEGO tenker akkurat det samme. Men for å bevare posisjonen i markedet og for ikke å tape penger og arbeidsplasser er de selvfølgelig best tjent med å legge seg flate for tullingene som har laget en sak ut av dette og trekke produktet fra markedet.

facebook.com/PaulF.E.Reale/p … 5773590268

Dette er jo direkte “pekefinger”-politikk. Hvordan i all verden kan et sett bygd rundt et fiktivt univers være rasistisk, spør nå jeg. Det at Jabbas palass ligner en moskè er jo det samme som å si at at runde, kuppelformede takformer tilhører muslimer og all bruk er å anse som et hån mot de. Det å peke på at noe er rasistisk må bygges opp under noe mer enn bare et LEGO-sett som har noe likheter med en moskè. Vil på det sterkeste si at saker som dette er med på å stille muslimsk tro i dårlig lys.

…for ikke å nevne om at akkurat det bygget opprinnelig ble bygget som en kristen kirke :slight_smile: