LEGO Stores: Priser / refusjon av moms / VIP-poeng / PaB

Var på Lego-sjappa i Berlin senest i vår. De hadde ikke noe eget Taxfree-skjema sånn sett, men de printet ut en egen, lang kvittering fra kassa som man må fylle ut. Det er denne som skal stemples og leveres på flyplassen. Han som ekspederte meg hadde i hvert fall god peiling på dette. Jeg handlet for ca 330 euro og fikk tilbake 10% av summen.

Har handlet taxfree på denne måten flere ganger og har aldri måtte vise varene, det er nok bare formaliteter og tror ikke du trenger å stresse med dette. Er ofte rimelig slappe folk som sitter på tollkontorene rundt om kring.

Skjønner, takker for god informasjon! Da blir det spennende å se hva jeg ender opp med av fangst på turen, både LEGO-messig og taxfreemessig :slight_smile:

Lovlig treig med oppdatering i denne tråden her, men tenkte jeg fikk poste en kort (edit: den ble visst ikke kort) recap fra turen. :slight_smile:
Anyhoo, 6.-9 juli gikk ferden til Berlin. Flott by med masse å finne på, enten man vil kikke på bygninger og monumenter eller frigjøre litt kapital på plastkortet.

Første dag ble det litt sightseeing… (NB: Samtlige bilder - klikk for større versjon!)

Brikkelauget-minimann foran Brandenburger Tor.


Brikkelauget-minimann 208 meter over bakken i Berlins TV-tårn.

Og den andre dagen gikk med til shopping. Når annen handling var unnagjort, satte vi snuta mot LEGO Store i Tauentzienstraße:

Brikkelauget-minimann: Endelig fremme!


Brikkelauget-minimann på skulderbesøk hos Woody (fra Toy Story) i LEGO Store Berlin.

Her skal min bedre halvdel (som riktignok synes LEGO er kult, men ikke har helt den samme interessen som meg) ha skryt for å ha hold ut lenge, men til slutt så gikk hun tilbake til hotellet (som tidligere nevnt lå det snaue 200 meter unna) og lot meg boltre meg i fred der. Sikkert like greit, siden jeg tror jeg brukte over en time bare på fylle PAB-koppene. Tar tid med denne stablinga for å få mest mulig oppi koppen. Var desverre ikke flust med spennende deler der for min del, men hadde allikevel ikke noe problemer med å få fylt koppene. Tenkte at det hadde vært kjekt å ha en del grønne klosser, og det var ikke så mange grønne “standardklosser” der, så jeg spurte om de hadde flere klosser enn det de hadde i veggen. De hadde noen flere, så hun jeg snakket med fant frem en baseplate med et utvalg ekstra klosser, deriblandt 1x2, 2x2 og 4x2, så da grabba jeg med meg en god del av disse. Jeg fant for øvrig ut at det var greit å ta med en ekstra kopp eller to bare for å kunne sjonglere klosser litt frem og tilbake mens man prøvde å stable så effektivt som mulig (så bare sette tilbake de man ikke bruker til slutt)… Jeg stablet ved å lage et tårn på 6 x 6 studs hvorav midten var en stav på 2x2 studs, slik som teknikken vist på det øverste bildet i denne artikkelen), og fulgte opp med å lage noen småstaver av 1x2-brikker som jeg stablet rundt midten igjen. Fylte opp sidene med palmeblader, stakittgjerder, grå gjerder / stiger og annet småtteri. Tømte over 1x1 trans-clear og trans-blue brikker for å fylle opp tomrommene. Stablet grå 2x2 grå kasser som jeg fylte med 1x1 runde brikker som jeg skulle prøve å få plass til i rommet i lokket. Jeg endte med å balansere disse øverst i koppen og prøve å treffe tomrommet oppe i lokket. Det gikk etterhvert, men tips til neste gang vil være å ta med seg en liten taperull slik at man kan sette lokket opp ned, fylle opp og tape under… Endte i alle fall opp med 1 stor og 1 liten kopp, rimelig fullstappet.

De eneste LEGO-settene jeg på forhånd hadde bestemt meg for å kjøpe var Ghostbusters Ecto-1 og Spider-Car Pursuit som junior hadde bestilt (var ikke med på Berlin-turen). Så det gikk litt tid på å bestemme seg, men det ble til slutt enorme Ewok Village, Coin Bank, Castle Knights og Castle Dragons tilbehørssettene samt en LEGO-jakke til junior. Fikk med en Frax Phoenix Flyer som var bonus offer den gangen.

Den tredje dagen i Berlin ble det også en liten tur innom LEGO Store. Jeg satt med €30 i VIP bonus som jeg selvfølgelig følte at “brant hull i lomma” (veeel…) så da røyk jeg på en Emmet’s Construct-o-Mech, som i praksis ble kostende €29,99 etter innløsing av VIP-poeng. Etter at jeg hadde bedt damen bak kassa om å innløse VIP-poengene la jeg merke til at Iron Man vs the Mandarin: The Ultimate Showdown lå i en tilbudskasse; til €10,99 (den kosta egentlig €14,99), og jeg tenkte at Iron Man har jeg jo ikke, så jeg ville ta med den på handelen. Da sa hun bak kassa at det desverre ble vanskelig å legge til en vare til den handelen vi drev med nå, da hun ikke fikk lagt til flere varer etter at VIP-poeng var innløst, så hun lurte på om det gikk greit at vi tok det som en ny betaling, og det var jo ikke noe problem. Det festlige var at med Emmet’s Mech hadde jeg da spart opp €5 i VIP-poeng igjen som jeg kunne bruke på Iron Man, så denne endte opp på €5,99; lovlig billig! :wink: Og fikk jo med enda en Frax Phoenix Flyer på denne handleturen.

I begge kjøpstilfellene ba jeg om taxfree-kvittering og fikk en ekstra lang kassabong som jeg skulle fylle ut og levere på flyplassen. Det var jo litt spesielt at jeg tidligere i sommer sendte mail til LEGO kundeservice og spurte om de brukte Global Blue Taxfree-ordningen i kassa i Berlin og fikk følgende til svar: “I have just been in touched with one of my German colleagues and this is nothing the shop supply. You will need to do this at the airport and they will help you with all the correct information needed.” Jeg fikk både den ekstra lange kassabongen (som var en av 2 mulige taxfree-“skjemaer” fra Global Blue) og konvolutten som skulle leveres hos G.B. på flyplassen, så her føler jeg vel at jeg ikke fikk helt riktig svar fra kundeservice. Men uansett; det årna seg jo. :slight_smile:


Kan bli interessant å få med seg dette hjem.

Gikk på samme smell, gitt…:

Dette går …ikke. :frowning:


Må man så må man. Pakket inn Ewok-esken i en pose (bare sånn i tilfelle noe skulle ramle ut av esken), ble hardhendt med kantene, og til slutt gikk den nedi. Var såvidt jeg fikk igjen lokket etter ferdig pakking…


Vel hjemme. Esken er vel neppe noe samleobjekt lenger.


…niks.


Innholdet fra liten kopp fra Pick A Brick wall.


Innholdet fra stor kopp fra Pick A Brick wall.

På flyplassen (Shonenfeld) var det såre enkelt i forhold til Taxfree refund: I hovedterminalen lå tollkontoret i 2. etg, og Global Blue-skranken lå rett ved siden av. Null kø da vi var der. Måtte for øvrig ikke vise frem noen ting, men det er greit å ha med bagasjen dit (ikke sjekk inn først) i tilfelle de finner det for godt å skulle se det du har kjøpt. Vi skulle reise fra en annen terminal, og det så i grunn ut til at det var et tollkontor der også, så mulig de har et i hver terminal på denne flyplassen. 5 dager etter at jeg hadde kommet hjem kom pengene på konto. Dvs. bortsett fra et småbeløp fra et annet mindre kjøp; jeg hadde bommet på utfyllinga (seint på kvelden…), så lappen hadde blitt litt uleselig, så denne måtte puttes i en konvolutt og legges i en postkasse ved siden av Global Blue-skranken. Denne ble behandlet manuelt i Slovakia, så dette kunne ta noen uker. Disse pengene fikk jeg først for noen få dager siden, så dette tok en snau måned.

Kjøpt på LEGO Store: (Norsk pris på shop.lego.com) Pris i Lego Store Berlin ~ Omregnet til norske kroner (kurs: 8,5)

10236: Ewok Village (2.499,- NOK) €249,99 ~ 2.125,- NOK
70814: Emmet’s Construct-o-Mech (649,- NOK) €59,99 ~ 510,- NOK
21108: Ghostbusters Ecto-1 (499,- NOK) €49,99 ~ 425,- NOK
40110: Coin Bank (129,90 NOK) €12,99 ~ 110,- NOK
10665: Spider-Car Pursuit (129,90 NOK) €12,99 ~ 110,- NOK
76008: Iron Man vs The Mandarin - Ultimate Showdown (149,90 NOK) Normalpris: €14,99, var på tilbud til €10,49 ~ 89,- NOK
850888: Castle Knights Accessory Set (129,90 NOK) €12,99 ~ 110,- NOK
850889: Castle Dragons Accessory Set (129,90 NOK) €12,99 ~ 110,- NOK
30264: Frax’ Phoenix Flyer x 2 stk (handlet 2 ganger). Gratis (promotion).

Pick A Brick kopp, stor: €17,99 ~ 153,- NOK
Pick A Brick kopp, liten: €9,99 ~ 85,- NOK

Totalverdi NOK: 4.554,50
Betalt NOK: 3.827,-

  • Innløste VIP-poeng: €35 ~ 297,- NOK
  • Taxfree refund: €48 ~ 408,- NOK

Faktisk kostnad: 3.122 NOK (tilkommer vel VISA-påslag på 1,75%, men så har jeg tatt i bittelitt på kursen, så det blir vel noe heromkring)

Alt i alt en finfin handletur. :smiley:

En annen litt morsom ting; som nevnt lenger opp så spurte jeg tidligere LEGO kundeservice om jeg kunne få tilsendt et VIP-kort i posten, men fikk til svar at de desverre ikke gjorde dette i land som ikke hadde noen fysiske LEGO Stores. Så da jeg først var innom en LEGO Store på denne turen, tenkte jeg at jeg kunne spørre om jeg kunne få et fysisk VIP-kort, så dette fikk jeg i butikken i Berlin. Dette kortet måtte jeg jo aktivere online, men i og med at jeg hadde et medlemsnummer fra før, var ikke feltet som jeg skulle skrive inn medlemsnummeret / kortnummeret i mulig å skrive inn noe i, så jeg tok kontakt med kundeservice da jeg kom hjem. Hun jeg snakket med der sa at det stemte, dette var noe som de måtte gjøre fra kundeservice sin side (i England), så hun skulle sende en mail til dem, så skulle dette gå i orden.

Senere samme dag fikk jeg en mail fra hun jeg hadde snakket med, hvor det stod at hun hadde fått beskjed fra hennes kollegaer i England om at pga. at kortet jeg hadde fått var tysk, så kunne de ikke legge det inn i sitt system (var noe med at nummerserien på tyske kort ikke var kompatible med det engelske systemet eller noe sånt), så de skulle i steden sende meg et ferdig aktivert kort i posten. I tillegg hadde de også lagt til 100 VIP poeng til kontoen min som unnskyldning for at de ikke kunne registrere kortet jeg allerede hadde. Og det var da strengt tatt ikke nødvendig, dette var ikke så mye styr for min del, men det var da veldig hyggelig, så det er bare å ta i mot og takke pent. :slight_smile:

Gikk vel en snau uke, så hadde jeg det nye VIP-kortet i posten. Men igjen, dette begynte med at jeg ikke kunne få tilsendt VIP-kort i posten fordi vi ikke har en fysisk LEGO Store i Norge, så litt rart at jeg endte opp med å få det i posten allikevel… :wink: