LEGO Stores: Priser / refusjon av moms / VIP-poeng / PaB

Jeg skal til Berlin i sommerferien, og har i løpet av turen tenkt å svippe innom LEGO Store Berlin, siden hotellets plassering selvfølgelig er valgt med omhu (ca. 200 m unna). :wink:
Har kun vært i LEGO Store i København tidligere, riktignok før interessen for LEGO tok seg kraftig opp igjen, så tenkte å se om det går an å gjøre noen gode kjøp i Berlin…


[size=85]Kilde: onlyapartments.com[/size]

Hvis normalpriser i butikk i Norge mot norske priser på shop.lego.com er noe å gå etter (at de etter det jeg kan se er identiske), så er det kanskje ikke helt unaturlig å anta at det er samme priser i fysiske LEGO Stores som i tilsvarende valuta på shop.lego.com (Euro i dette tilfellet).
…og da bør det vel være noe penger å spare her, utifra eksemplet nedenfor:

70816 Benny’s Spaceship, spaceship, SPACESHIP! - NOK 999
70816 Bennys Raumschiff, Raumschiff, RAUMSCHIFF! - 99,99 €
Med dagens kurs på ca. 8,4 blir det ca. 840 NOK, så ca. 160 kr å spare på tusenlappen. :slight_smile:
Hvis man i tillegg får trukket fra moms (19%?), blir det 99,99 € - 19% (ca. 19 €) = 80,99 € / ca 680 NOK. (+ evt. gebyr for momsrefusjon), og da er det plötzlich ca. 320 kr å spare på tusingen. Eller noe sånt. :smiley:


Noen spørsmål til dere som er erfarne på dette området:

Spørsmål 1: Har jeg forstått det rett (utifra det jeg skriver ovenfor) vedr. prisnivå i LEGO Stores?

Spørsmål 2: Har dere erfaring med å få refundert moms på LEGO-kjøp i Tyskland (eller utlandet for øvrig) på inntil 6000 NOK? Hvordan fungerer i så fall dette?
Kan man få “taxfree”-skjema i LEGO Stores, eller må man evt. hente skjema på et taxfree-kontor på flyplassen før man drar? Fylles dette ut og sendes så inn etter at man er kommet hjem til Norge?
Og vet dere om det er noe gebyr for å få refundert moms -i så fall omtrent hvor mye dette dreier seg om (i kroner eller prosent)?
Kan det ellers stemme at momsnivå på LEGO i Tyskland ligger på 19%?

Spørsmål 3: Noen som kjenner til om det generelt lønner seg å plukke klosser fra PaB i butikkene eller om det er rimeligere å bestille fra PaB på shop.lego.com?
Skjønner at dette avhenger litt på hva slags deler som kjøpes og hvor god man er til å stable, men noen generelle erfaringer her? Er det noen spesielle deler man får mye for pengene for her (i forhold til vekt i mot stkpris)?

Spørsmål 4: Jeg har VIP-konto med noen opptjente poeng. Jeg ønsker å bruke opptjente -samt tjene nye- poeng når jeg handler i LEGO Store i Berlin, men jeg har ikke noe VIP-kort fordi at jeg ba om VIP-medlemskap over telefon tidligere i år for å kunne forhåndsbestille 71006 The Simpsons House og fikk den gang bare nummeret som jeg måtte registrere online. Jeg har vært i kontakt med dem på nytt for å spørre om det er mulig å få tilsendt et kort, men hun jeg snakket med sa at det desverre ikke var mulig å få tilsendt VIP-kort for medlemmer i de landene som ikke hadde fysiske LEGO Stores, men at jeg bare kunne opplyse det 9-sifrede VIP-nummeret mitt i kassa, så ville de kunne belaste kjøpet med poengene mine samt at jeg tjente nye poeng på kjøpet.

  • Stemmer dette? Jeg kan skjønne at man ikke får utlevert et VIP-kort i Norge iom. at det ikke er en fysisk butikk her, men trodde at man kunne få det tilsendt i posten uansett…?
  • Og er det uproblematisk å bare oppgi VIP-nummeret sitt i kassa i LEGO Stores?

NB: Har for ordens skyld fått med meg at jeg ikke kan bruke (eller tjene) VIP-poeng i LEGOLAND Stores og LEGOLAND Discovery Centres (som det også er i Berlin, men her må man visst ha med barn for å komme inn, og akkurat denne turen blir uten barn).


Ble en lang post med mange spørsmål dette, men hvis noen har noe erfaringer på disse områdene hadde jeg satt stor pris på tips! :slight_smile:

Har selv handlet på Lego-butikken i Berlin. Når du betaler i kassen er det bare å gi beskjed om at du vil ha det på taxfree, da får du en egen kvittering du må fylle ut med personalia etc. Denne leveres på taxfree-boden på flyplassen eller du kan sende den i posten til Global Blue om du har dårlig tid. Minimum kjøp for å få refundert er 25 euro.

Momsen i Tyskland er 19%, men mener å huske at du bare får 10% refundert på denne måten. Spør i butikken for å være helt sikker. Uansett penger å spare.

Se globalblue.com/destinations/ … n-germany/

Mener også å huske at prisene i butikken er noenlunde de same som på shop.lego.com

Spørsmål 4
jeg har vært innom Lego Store i England ved Shepperds bush to år på rad nå.
Her oppgav jeg kun registrert e-mail adresse på min VIP konto da jeg ikke hadde kortet med meg og fikk VIP poengene for det jeg handlet. Jeg har ennå ikke brukt poeng i butikken. Kun over nett.

Rart at de ikke vil sende VIP-kort lenger… jeg fikk VIP-kort tilsendt for lenge siden da jeg meldte meg inn som VIP.

Jeg spurte også om VIP kort sist jeg var i kontakt med kundeservice, og fikk også
til svar at det ikek var noen LEGO store i Norge så vi fikk ikke.
Hun kunne triks og mikse og registrere meg i et annet land elns, men jeg orka ikke det styret.
Jeg ser greia med å ikke utstede kort der det ikke er LEGO store egentlig for å spare kostnader
antagelig(?)

Vi burde definitivt lage en demonstrasjon og brenne noen biler i gatene for å få LEGO store
til Norge.

Ja, hvorfor i helsike er det ikke en Lego Store i Norge? Vi har jo så stor kjøpekraft her oppe at den hadde vel gått rundt så det suser etter!

Er enig der. Det tok for øvrig laaaaang tid før vi fikk handle online hos Lego i norge. Synes det er rart at butikken ikke har kommet.
Jeg mener jeg fikk VIP kort tilsendt når jeg ble medlem.

Jeg fikk også tilsendt VIPkort da jeg ble medlem for en del år tilbake. Da jeg var i LegoStore København nå i slutten av mai fikk jeg nytt siden det jeg hadde var blitt litt slitt. Det nye er koplet opp mot den gamle VIPkontoen så ting går sin vante gang.

I UK prodserte kassa automagisk Tax Free-skjema når jeg handlet over en bestemt grense, og betalte med norsk kredittkort. Dette førte til at betjeningen ble overrasket. Man skal ha med passet når man handler.

Avgiften for å få tilbake momsen varierer med hvor mye du handler for. Derfor lønner det seg å satse på ett stort innkjøp fremfor mange mindre. Det er ikke så enkelt at du skal over grensa hver gang, du må langt over den grensa for å få maksimalt tilbake, noe jeg tror ligger rundt 14%.

Har handlet PaB i flere Lego stores. Det lønner seg om du er villig til å bruke litt tid. Jeg har ofte startet med å fylle opp med 1x1 tiles/plates til bunnen er rett, så de største klossene/ platene jeg trenger bygget sammen i kolonner (tar minst plass) så høyt det er mulig å få i koppen. Tilslutt lange tiles langs kantene og tilslutt 1x1 som strøs som krydder over det hele. Så lenge lokket går igjen med bruk av tape har betjeningen godtatt dette.
Lykke til
Baard

Takk for nyttig info, både link og pass-tips. Ser ellers at Global Blue har en refund calculator på sidene deres. Som Herman skriver så lønner det seg å handle mer om gangen:
Jeg prøvde meg frem litt her, og et kjøp på 100 € ga 10 € i refund … 200 € ga 22 € … 300 € ga 34 € -og akkurat da jeg trodde jeg hadde knekt koden, tasta jeg inn 400 € og fikk… 45 €. :confused: Så det er vel ikke en fast prosent her.

Når du sier det så sa vel hun jeg snakket med på kundeservice at jeg bare kunne oppgi email-adressen min i kassen også ja.
Og Chillis, da er det mulig jeg spør om jeg kan få et VIP-kort når jeg først er innom butikken. :slight_smile:

Og som LEGO_duden, Skybert80 og MrFuture er inne på; veldig rart at det ikke er kommet noe LEGO Store i f. eks. Oslo; interessen rundt LEGO -og kjøpekraften- her til lands burde da absolutt være stor nok til å få en slik butikk til å gå rundt, ville jeg tro!

Takk for tips, jeg ramla for øvrig over (i den grad man ramler over noe når man søker spesifikt etter det) en artikkel som hadde tips til hvordan å stacke 2 x 4 bricks effektivt, men den metoden så ut til å ta laaang tid.

Er det noe slikt som “Central towers” som er omtalt på denne siden som du mener?

Det du snakker om blir kanskje en blanding av den siste og den første (stable langs kantene) metoden, og så fylle opp tomrommet i mellom tårnet og kantene?
Hva som er mest effektiv stabling kommer jo selvfølgelig an på hva slags brikker man er ute etter, men uansett godt tips! Har i grunn ikke helt bestemt meg for hva slags elementer jeg skal ha, så får se hva de har. :slight_smile:

Etter det jeg skjønner må varer og kvittering(er) vises frem for å få stempel, og man må ha stempel for å få refundert taxfree (enten man tar selve refunden på flyplassen eller ettersender skjema pr. post).
Det blir jo gjerne til at man skal sende LEGOen i innsjekket bagasje, så da regner jeg med at “Taxfree-boden” ligger slik til at man har tilgang til denne før man sjekker inn bagasje…?

Ja, du trenger stempel.
Om du får stempel før eller etter sikkerhetskontrollen varierer fra sted til sted, men jeg har sjelden blitt spurt om å vise frem varene, og da har det holdt å forklare at de lå i innsjekket bagasje.
Det er ikke alle flyplasser hvor man faktisk kan få stempel der og da, da har de en postkasse der du legger utfylte skjema uten stempel, i en åpen konvolutt, så blir papirene stemplet og sendt når tollerne har tid.
(Og jeg har bare erfaring med UK.)

Det fins en hel del kopp-stacke-guider der ute …

Uansett, så er det morsommere å stable klosser i butikken når man er sammen med likesinnede :sunglasses:

Er ikke alltid man bør satse på å sjekke inn Legoen sin…kjøpte 10236 Ewok Village i Berlin og gråt stille inni meg da det viste seg at selv ikke den digre Samsonite-kofferten min var stor nok til at jeg fikk esken nedi uten å demontere den. Angret som en hund etterpå da det viste seg at den fint kunne gått som håndbagasje. Pen eske herpet…

Anyways…

Dersom du skal reise via Tegel-flyplassen ligger Taxfree-kontoret slik at du kommer til det før innsjekking. Du må først innom tollkontoret og få stempel, det ligger like i nærheten. Jeg måtte ikke vise frem noen varer der, dette er bare formalia stort sett. Wham bam penger tilbake på kortet du brukte for å handle etter få dager. Gute reise!

Esker er søppel. De kaster man på hotellrommet. Så får man desto mer LEGO i kofferten :laughing:
Deboxing is the way to go! :sunglasses:

Men…men…mange av eskene er jo så shiny og pene! Får ta med meg sekkehjul neste gang jeg er ute og reiser. Pakke det inn i plast og late som det er en barnevogn… xD

Har ikke hatt det problemet på tur enda, hvis man da ikke regner årets PKH inn.
Da måtte jeg ta å kvitte meg med noen esker får å få med meg alt. Antagelig forsvant klistremerkene til et av settene da. :frowning:
Liker å ha eskene med hjem men blir stort sett kastet etter hvert.
Men må man så må man.

Jo takk takk! Reiser via Schönefeld, ikke Tegel. Jeg kikka innom sidene til Global Blue i går og fant i grunn ikke noe LEGO Store på lista over butikker som brukte deres tjenester der, så jeg tok for moro skyld kontakt med LEGO kundeservice og spurte om de hadde slike taxfree skjemaer i kassa i Berlin. Fikk dette til svar: “I have just been in touched with one of my German colleagues and this is nothing the shop supply. You will need to do this at the airport and they will help you with all the correct information needed.” Så… tja. Hm.

Må nok være litt enig med skybert her, har et par esker selv som jeg ikke har klart å kaste (the Simpsons House, Tower of Orthanc). Shiny er ordet… :slight_smile:

En annen ting, iflg. Global Blues FAQ så står det:

“Can I use the purchased goods before export?
No. Goods purchased must be available to Customs in the original package. Otherwise they can refuse to stamp your Tax Free Form.”

Så utifra dette her skal man ikke åpne esken engang… Men vet ikke hvor nøye dette er. Esker tar jo veldig til plass i kofferten…