Lego Store/Pab

Tar med meg de to eldste barna og fruen en uke til New York om noen dager. Jeg har aldri (!) vært i en Lego Store før og kjenner jeg blir oppriktig stresset av tanken. får hjertebank når jeg tenker på det. Snakk om å slippe et barn inn i en godtebutikk. Snakker vi nervøst sammenbrudd? :slight_smile: Er det noen som har erfaring med butikken i Rockefeller Center? Noe jeg bør prioritere? Har lest meg opp på stableteknikker i PaB-koppene men det spørs om jeg tar meg tid til å stable så mye… Spent på, men regner ikke med de har noe mer der enn på S@H… da med tanke på modulhus/exlusive som feks. Taj Mahal…
En annen ting jeg har inntrykk av er at vanlige legosett er billigere på TrU`en…?

I tillegg til en del PaB cups har jeg følgende på listen så får jeg se om jeg holder meg til den eller om noe blir byttet ut på veien. De Architecture-settene som ikke er nevnt har jeg allerede og jeg er litt usikker på om jeg skal bruke krefter og penger på å komplettere serien… Er ikke helt meg, jeg er jo mer CITY og MOCsfan…

NOK - USD - NOK i USA - NOK spart ifht S@H/i Norge (avrundet til nærmeste 10 eller 100)

Palace Cinema x2
1300-150-900-400 pr stk

Horizon express x2
1000-130-780-220 pr stk

Great cars
200-20-120-80 pr stk

Volkswagen T1 (en til)
900-120-720-180

John Hancock center
Finnes ikke lenger?

Solomon Guggenheim
400-40-240-160

Falling Water
900-100-600-300

White House
550-50-300-250

Farnsworth House
600-60-360-240

Robie House
2000-200-1200-800(!)

Syndey Opera
400-40-240-160

Villa Savoye
750-70-420-330

Sungnyemun
x-35-210 (sold out)

Imperial Hotel
1300-130-780-520(!)

Friends City park cafe
350-35-210-140

Friends Olivias three house
200-20-120-80

Small Cottage
300-25-150-150

(Sorting trays
x-7-42)

Fire Helicopter
350-40-240-110

Museum Break-in
650-70-420-230

(Blue/green baseplate
80-5-30-50)

Unexpected Gathering
800-70-420-380

Barrel Escape
500-40-240-260

Haunted House (ett til)
1700-180-1020-680(!)

Det blir 17.848 NOK på feks. S@H og 11.400 NOK i USA. Det er 6448 kr spart! + VIPpoeng!

Skal du kjøpe med deg ALT DETTE ???
:open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:
STOR KOFFERT og STOR LOMMEBOK

Håper du ikke har planer om å få med eskene :wink:

Ta en titt på brickbuildr.com/view/pab/side/off/59/.

De har i hvert fall to helt eksklusive ting i den butikken som jeg ville fått med meg hvis jeg var deg:

http://www.brickset.com/detail/?set=853317-1

http://www.brickset.com/detail/?set=850497-1

Jeg kjenner noen som nettopp var der og kjøpte med seg disse til meg. Henger nå på kjøleskapet sammen med magneten fra København.

Jeg har vært gleden (ellerno’) av å kunne besøke den butikken for 2 år siden. Prisene der er i utgangspunktet 10% (hvis jeg husker riktig) høyere enn S@H, samt at det kommer tax i tillegg. Og så var det MYE folk og lange køer i kassa. Ble ikke noe på meg til slutt.

Kristiska; Jeg er som sagt litt usikker på om jeg skal satse på Architect-serien… men at pengene flyr er det liten tvil om. Er jo tross alt LegoStore og NewYork :wink:

Takk for tips L@go. Jeg har blinket meg ut begge + det røde eplet, [setimgver]3300000-1[/setimgver] Bare for å ha det.

Du må mene 10 % høyere enn S@H her i Norge vel? Uansett er det mye spart. Mye folk regner jeg med over alt, tenker å besøke butikken flere ganger. Tax i tillegg? Så det kommer i tillegg til prislappen, hva er DET for et system? Vet du om det kun er her i LegoStore eller over alt?

Det er det amerikanske systemet, og det er stort sett over alt. Spør på hotellet du bor på hvordan det fungerer, jeg husker ikke lenger, men det er svært ofte sånn at det ikke er den prisen som står på hylla som gjelder, og det er ganske forvirrende og frustrerende. Årsaken er, hvis ikke jeg tar helt feil, at det ikke finnes noen nasjonalt fastsatt MVA-prosent i USA, slik vi i Norge har 25%, og dermed må man selv legge til den aktuelle prosentsatsen i staten man besøker på toppen av prislappen. Prislappen vil altså oftest være den samme i California og New York, men ikke nødvendigvis sluttprisen.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men i grove trekk mener jeg det er slik det fungerer.

Hadde prisene vært 10 % høyere enn S@H her i Norge så ville det vært lite å spare :slight_smile:
Butikkprisene på Rockefeller er høyere enn listepris (S@H-pris) i USA, “fordi de kan”, dvs. pga beliggenheten. Så kommer det ca 9% tax i tillegg, som L@go forklarte (og ja, det gjelder mer eller mindre alle butikker der - prisen på hylla er som regel (eller aldri?) den du faktisk betaler i kassa. Organisert svindel, spør du meg.

Det var interessant! Har ved flere anledninger fått venner til å ta med Lego til meg fra ulike plasser i USA. Har da som regel bestilt hjem til de på forhånd fra nettet selv om de ofte bor i nærheten av en Lego shop. Har da stussa over skatten som alltid kommer i tillegg, men som aldri er lik i de ulike statene. Trodde de var noe tull Lego dreiv med på nett og at det ikke gjaldt i de fysiske Lego butikkene, men kjekt å lære at det er samme tullet der :wink:

Chilis, jeg har ikke vært i USA selv enda, men kan gi deg et par generelle shoppe råd for det :slight_smile:

Om du har tid til det så sjekk ut prisnivået i flere butikker før du handler (vet det bla er en stor T R US der, dog er ofte de aller største butikkene ikke de billigste…) har du flaks kan du finne sett du er på jakt etter på salg osv. Jeg er en planlegger, så har alltid med meg nøyaktige beskrivelser åssen jeg kommer til de ulike butikkene via kollektivtrafikken.

Hadde jeg vært deg hadde jeg også sammenlignet prisene på Lego med England og Tyskland mot USA. Faktisk enkelte sett som er billigere der feks Horizon Express. Liten vits å bruke plass i kofferten på det om du vet du skal til London til sommeren :wink:

Er heller ikke slik det var for noen få år siden når jeg begynte å samle at prisen i USA var halve av her i Norge, dog kan du fortsatt spare noen 100lapper på en del av setta :slight_smile:

Håper ikke vi har tatt fra deg alt motet med Lego shopping i USA :wink: Er jo konge med tur ditt da! God tur og happy Lego hunting :smiley:

Det er riktig at man må legge på mva. Mva varierer fra stat til stat og også innen staten. Den enkelte stat har en prosent og det er laget et tak for hvor mye det lokalt kan tas. Det mest vanlige er at den totalt ligger et sted mellom 6 og 11 %.
Her kan du se fra stat til stat, men sier ikke hvor mye det er lokalt bestemt i den enkelte by (men gir en oversikt over hvor mye de maks kan ta): en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxe … mary_table

Ja,

Generellt i USA så er prisene på alt skrevet uten moms, så når det står at noe koster 10, så gjør det aldri det.
Ettersom momsen varierer fra stat til stat og produkt til produkt, så er vel tanken til selgerene at de kommer dårligere ut dersom de opplyser den faktiske prisen.

Ett alternativ til koffert (hvertfall om du vil beholde eskene) er å sende med posten. Dette ble veeeldig mye dyrere nå i februar, men den største (normale) pakken har hatt minst kostnadsøkning. Husk at grensene for fortolling er 200 kroner for kjøp og 1000 kroner for gaver. (Så kjøp gavepapir, pakk de inn, legg ved et kort, og merk det som gave fra ektefellen til deg selv eller noe).

Som nevnt vurder å sette igjen eskene slik at dere får bedre plass i koffertene.

Prisene på Lego Shop er litt dyrere enn de tilsvarende prisene i S@H i USA, men fort en halve prisen av hva vi har her hjemme.
Nye USC B-Wing koster f.eks. 1999 kroner her og 199 dollar på S@H (så rundt 1100-1200 kroner i butikken).

Dersom du er VIP i lego butikken så gjelder de poengene også i Lego butikkene.

Sett som arkitektserien finnes jo stort sett bare i S@H (og Outland og lekebutikken i Glassmagasinet i Oslo), slik at de er nok enda billigere i USA hvor de er mer tilgjengelig.

Target, Toys-R-Us og Walmart har ofte eksklusive lego sett, men normalt sett så finner du disse settene også i Lego Stores.

LS har sjeldent tilbud o.l. mens de andre leketøysbutikkene har dette ofte.

TUSEN TAKK for alle synspunkter, råd og tanker. Det setter jeg pris på. Prisnivået generelt er jo lavere i US enn her men helt klart dyrest og minst marginer i NYC ifht Norge. Allerede på den danske S@H er det billigere enn her på berget…

Har allerede orientert meg om beliggenheten til de ulike butikkene så de første dagene blir det nok mest “sondering i terrenget”. Uansett, turen og tilstedeværelsen i NYC, LegoStore og alle andre “stores” er nok en opplevelse i seg selv. Blir det plassproblemer flater jeg eskene, evt. setter dem igjen.

De største eskene KAN jo sendes med post, stemmer det da at jeg kan skrive verdien tilsv. 1000 NOK og “gift”? 200 kr grensen er bare hvis det IKKE er en “gift”?

Det stemmer. Så lenge det er merket som gave og tydelig er sendt fra en privatperson til en privatperson, skal det være greit. Posten liker ikke pakker som er merket som gaver hvis de er sendt fra et firma…

Bare ikke skriv Avsender og mottaker som samme person… Hehehe

Skal du holde deg til regelverket er det ikke fritak for gaver om avsender er bosatt i Norge men er i utlandet feks på ferie. Du må med andre ord ha en USA-boer å sende fra om du skal gjøre det etter boka.

Vet ikke m det har noe å si, men jeg har i alle fall ordnet meg p.o. Box gjennom jetcarrier. Så hvis du gjør dt kan du sette den adressen som avsender.

jetcarrier.com/

Mvh
Jan Terje

Da var turen til NYC vel gjennomført. Det var travelt mtp shopping og selvpålagt program men absolutt en fin tur vi ikke angrer på. Jeg fikk meg noen runder på Lego Store med fruktbart resultat. En hel del sett (3721 brikker) og 10 store bokser med PaB som utgjorde 7631 brikker. (ja, jeg har telt dem) Bilder kan sees på Dropboxlinken under. Jeg tok bilde etter hver “haul” (PaB; 2 + 2 + 2 + 4 bokser, totalt 10 stk, de gikk tom for store bokser så jeg måtte “låne” av de første jeg kjøpte og ta med meg til butikken)
Måtte nesten bruker penger på klær, sko og AppleStore også så fikk ikke kjøpt så mye Lego som jeg skulle ønsket, men er spesielt fornøyd med PaB-utfallet.

dropbox.com/sc/njpjykq5ek3owey/yx5fF8fInp

Jeg håper ikke det var ett bilde for hver tur til butikken? :smiley:

Lurer for øvrig hvem det var som fant på å bruke et apeansikt på den store frihetsstatuen. Så ikke mye ut som originalen, gitt.

Jo, det er et bilde fra hver tur til butikken… Bilde 8 er et oppsamlingsbilde av det jeg kjøpte. Med settene ble det i overkant av 11.000 brikker. :wink: Reagerte litt på den statuen jeg også, hehe…

Dette må vel kvalifisere til sort belte i Lego Store shopping! :smiley:
Var selv i Lego Store i Westfield kjøpesenteret i London nå på torsdag. Regnet ikke med at det var så mye å hente på settene. Var ikke så mange sett jeg sjekket prisene på, men f.eks [set=10224-1]Town Hall[/set] kostet £159 (ca 1410kr) noe som kan sies å være en grei pris (kostet £189 på Hamleys).
Pga mye annet som skulle med i koffert osv :cry:, så ble det bare 1 large PaB kopp til £11 (97Kr) på meg.
Hadde på forhånd vært inne på http://www.brickbuildr.com/view/pab/ og sjekket hva de hadde og hva snittprisen var på enkelte brikkene. Det viste seg at listen på Brickbuildr ikke stemte 100%, bl.a. at de hadde 1x4 brikker i Pearl Light Grey (var vanlig LBG) og 2x4 brikker i Bright Light Blue (var Medium Blue).
Uansett så kom jeg hjem med følgende brikker:

[partimg]4733[/partimg] 7x Black snittpris: kr 1,90 totalt: kr 13,30
[partimg]3010[/partimg] 10x Bright Pink kr 1,01 kr 10,10
[partimg]3069b[/partimg] 25x Bright Pink kr 0,64 kr 16,00
[partimg]3001[/partimg] 15x Dark Bluish Grey kr 0,88 kr 13,20
[partimg]3005[/partimg] 85x Dark green kr 0,83 kr 70,55
[partimg]3069b[/partimg] 19x Dark Purple kr 1,16 kr 22,04
[partimg]2445[/partimg] 5x Light Bluish Grey kr 1,47 kr 7,35
[partimg]2456[/partimg] 6x Light Bluish Grey kr 1,14 kr 6,84
[partimg]3001[/partimg] 4x Light Bluish Grey kr 1,03 kr 4,12
[partimg]3010[/partimg] 7x Light Bluish Grey kr 0,67 kr 4,69
[partimg]4073[/partimg] 45x Lime kr 0,15 kr 6,75
[partimg]3023[/partimg] 29x Medium Lavender kr 0,68 kr 19,72
[partimg]54200[/partimg] 24x Olive Green kr 0,86 kr 20,64
[partimg]3001[/partimg] 15x Tan kr 0,92 kr 13,80
[partimg]3795[/partimg] 4x Tan kr 0,69 kr 2,76
[partimg]4176[/partimg] 2x Trans-Black kr 1,59 kr 3,18
[partimg]60603[/partimg] 26x Trans-Clear kr 1,66 kr 43,16
[partimg]30179[/partimg] 9x White kr 7,90 kr 71,10
[partimg]4162[/partimg] 16x White kr 0,80 kr 12,80
[partimg]60623[/partimg] 4x White kr 2,23 kr 8,92
Totalt kr 371,02
Så ganske mye for pengene med andre ord! :smiley:
Skulle bare ha kjent min besøkelsestid og kjøpt enda mer… :frowning: