LEGO sett 42056 Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS
brickset.com/sets/42056-1/Porsche-911-GT3-RS

Har for litt over en uke siden fått bygget opp denne og må si jeg er veldig imponert over dette settet på alle måter.

Første inntrykket var utformingen og design av esken. Den har jo som dere sikkert har sett av bilder på Bricklink og andre steder, ett veldig stilrent design med sort bakgrunn og ellers lite grafikk annet enn bilde av modellen. Esken er rimelig stor og tung også. Når jeg ristet på den hørtes det rimelig kompakt ainnvendig.

Og når jeg åpnet esken koam neste overraskelse (var mange overraskelser i dette settet), for inni den store esken er det 5 andre esker med samme pene designet. Eskene er nummerert fra 1 til 4 og den femte inneholdt felger og dekk. Felgene var presentert i noen egne hull i den esken så du ser dem straks du åpner esken.

Bildene på de små eskene er av deler av bilen som du bygger i det steget.

Og så var det manualen! Den er stormog tykk og med en hel masse sider med bilder og historie om hvordan den originale bilen ble designet, litt om historien til Porsche og en del om samarbeidet mellom LEGO designerne og Porsche.

Bare en liten detalj som hvordan klaffen som man åpner på de små eskene er designet var det noe eget ved.

Skal ta noen bilder av disse eskene etterhvert og legge ut.

Dette er nok den første LEGO esken som jeg synes det er verdt å ta vare på bare på grunn av embalasjens design.

J
Så var det selve byggingen. Med over 800 steg og 2704 deler så sier det seg selv at dette ikke er gjort på en kveld! Slv for meg som jeg anser for å kunne bygge technic sett rimelig kjapt.
Det er selvsagt noe jeg likte for da kan jeg nyte byggingen over flere dager :slight_smile:
Og så gjorde jeg jo i tillegg slik som jeg bruker: bygger EKSAKT som på tegningen, dvs alle technic pins står samme vei som på tegning og andre deler er i den rettningen som på tegningen selv om en brikke kan snus flere veier uten at det går ut over funksjon. Ja, jeg vet jeg er litt “rar” på det området, men det gjør jo at det tar endra lengre tid å bygge og dermed får nyte byggingen enda lengre :wink:

Sånn generelt sett så var ikke dette noe komplisert bygging og det hele gikk veldig greit takket være en grundig byggeveiledning. Selv om jeg noen ganger synes de kunne satt på flere deler på hvert steg.

Designmessig så var det eneste jeg ikke liker er måten de håndtakene bak rattet som brukes for å gire opp og ned med. Hele konstruksjonen er noe klumpete somgjør at håndtakene kommer litt langt unna selve rattet.

Ett annet punkt er at det er veldig mye teknikk og mekanikk som er litt vel mye skjult, men på den annen side så ble jo sluttresultatet veldig pent. Og ikke slik som vanlige technic sett som oftest er veldig åpne og nesten som ett skjelett. Her derimot er de fleste flater dekket. Selv undersiden av bilen er for det meste helt dekket.

Siden det er en fantastisk flott girkasse i denne bilen så får man desverre ikke sett så mye til den annet enn når man bygger den.

Den har også revers, nøytral og drive setting på en egen girspake. Og det eneste jeg stusset på her er at det er like mange gir forover som bakover :slight_smile:

Men alt i alt en fantastisk modell som varmt kan anbefales.

Har siklet på dette settet i lang tid. Når det endelig kom på tilbud slo jeg til, så da blir det julegave til meg selv :smiley:

Har sett en drøss med videoklipp av dette settet. Mitt inntrykk er at det er under karosseriet hvor godsakene sitter. Den girkassa er helt fantastisk. De har brukt tre år på å utvikle dette settet. Og som du sier, selv innpakkingen er premium vare! Gleder meg som en liten unge til å pakke opp dette på julaften :smiley:

Jeg bygger vanligvis lite Technic, men klarte å impulskjøpe dette settet under Extra Leker sitt 40%-salg i høst. Ja jeg vet det er galskap, men til mitt forsvar er nesten alt jeg gjør ellers temmelig veloverveid…

Innpakningen er helt klart skikkelig premium (esken er så glatt og fin å ta på :blush: ) og var veldig tiltalende. Dette er et sett med esker man får lyst til å ta vare på, og jeg pleier vanligvis å pælme alt (unntatt UCS-esker hvis mulig).

Byggeprosessen er interessant og lærerik, den girkassen er helt rå selv om også jeg ble noe skuffet over at nesten all mekanikken blir skjult når modellen er ferdig. Som F0nix nevner, så ser mange Technic-modeller “skjelett-aktige” ut når de er ferdige, det er jo sånn det er ment å være. Jeg hadde litt andre forventninger til denne modellen, spesielt ut fra bildene på esken. Riktignok er det mange paneler som dekker mye av interiøret, men det er noen deler av modellen jeg bare ikke klarte å se forbi. Fronten minner helt klart om en Porsche, men det er for mye åpning rundt lyktene. “Stolpene” som holder taket oppe ble også for lettvinte, uten at jeg har noe forslag til hvordan det skulle gjøres bedre. Eneste vinkelen jeg var fornøyd med å se modellen fra var fra siden. Misforstå meg rett, dette settet er en imponerende ingeniørbragd, men jeg tror man bør være bil- og/eller Technic-entusiast for å sette skikkelig pris på det. Estetikken i det tiltalte ikke meg 100% (til den prisen så må det det) og da var det bare å pakke ned. Tror jeg skal holde meg til Creator-sett! :slight_smile:

Endte opp med å selge eksemplaret mitt videre til en lokal Technic-entusiast, så den er heldigvis i gode hender.