LEGO-pusher

Helge wrote:
Hvis det er noen som ikke liker at jeg pusher Lego på forumet her, så si i fra så skal jeg slutte. Embarassed
Inntil videre er bl.a salg av LEGO mitt levebrød og ikke bare hobby, så jeg har foreløpig avstått fra å pushe i forumet for ikke å bli beskyldt for å starte Brikkelauget for egen vinnings skyld. Rolling Eyes Er derfor ikke helt fornøyd med at du gjør det. Vi er jo konkurrenter. Twisted Evil Ellers så kan det fort bli et problem om det stadig dumpes ting fra standardutvalget her. Tilbud på mer spesielle ting som PaB-kartonger er kanskje OK. På MJF-forumet har de laget et eget forum for postinger fra kommersielle aktører, kanskje vi også bør gjøre det? Tar gjerne en diskusjon på hva som er OK. Smile

hva med et kjøp-og-salg-forum både for private og mer etablerte? tror mange operer et sted midt i mellom disse kategoriene, så det blir vanskelig å skille.

Thomas wrote:
Helge wrote:
Hvis det er noen som ikke liker at jeg pusher Lego på forumet her, så si i fra så skal jeg slutte. Embarassed Inntil videre er bl.a salg av LEGO mitt levebrød og ikke bare hobby, så jeg har foreløpig avstått fra å pushe i forumet for ikke å bli beskyldt for å starte Brikkelauget for egen vinnings skyld. Rolling Eyes Er derfor ikke helt fornøyd med at du gjør det. Vi er jo konkurrenter. Twisted Evil
Jeg for min del har ikke skjønt hvorfor du IKKE har gjort det; mye av grunnen til at jeg har ventet så lenge med å poste noe om PaB utvalget, var at jeg ville la deg få sjangsen til å gjøre det først. Siden vi er sånne bitre konkurenter altså Razz Seriøst: vi oppererer på totalt forskjellige måter og markeder at vi neppe reelt sett er konkurenter. Wink For øvrig har lego salg vært 20% av levebrødet mitt det siste halve året (mindre enn 10% av intekten og minst 30% av arbeidet, altså 20% i snitt), og siden bedriften jeg jobber for blir nedlagt til våren, kan det hende at jeg får god tid fremover. Thomas: har du brukt for en godt betalt assistent ?
Thomas skrev:
Ellers så kan det fort bli et problem om det stadig dumpes ting fra standardutvalget her. Tilbud på mer spesielle ting som PaB-kartonger er kanskje OK. På MJF-forumet har de laget et eget forum for postinger fra kommersielle aktører, kanskje vi også bør gjøre det? Tar gjerne en diskusjon på hva som er OK. Smile Helt enig at vi bør opprette en egen gruppe for kjøp/salg. Og jeg tror absolutt at det vil være nyttig å ha slike meldinger her. Og da mener jeg nyttig for andre enn selgerne også. Jeg har flere ganger fått lenge takkemailer fra norske kunder, som forteller at etter at de oppdaget Bricklink har de endelig kunnet bygge det de har drømt om i mange år. Så jeg ser ikke noe galt i annonsere ting for salg. Litt konkuranse vil dessuten være bra for kjøperne Razz Men prisdumping har jeg aldri blitt beskyldt for å drive med, og det kommer jeg nok ikke til å begynne med heller... mvh Helge NB: jeg har tatt bort linken til Bricklink butikken min i signaturen inntil vi er blitt enige om pushing er OK eller ikke Razz
Helge wrote:
Helt enig at vi bør opprette en egen gruppe for kjøp/salg.
jeg kan godt ta på meg å forfatte retningslinjer og/eller moderere et slik forum om det er ønskelig, sånn med tanke på at dere begge driver med det profesjonelt.

Ny gruppe på dette forumet for “kjøp og salg” burde vel fungere flott?
Har sett det på andre forum hvor jeg er innom. På en side som “forum.kart.no” som er drevet av Kartbutikken så kom jo eieren der oppi samme dilemma som Thomas, nemlig at han drev ett forum som ikke skulle bestå av masse reklame fra Kartbutikken, men han ønsket likevel at både han og andre kunne sende ut litt info om spesielle tilbud.
Om man er veldig streng i de andre gruppene og sier at alt av reklamering for kjøp og salg skal holdes til den ene gruppa så burde vel dette gå bra? Dette gjelder selvsagt også de som driver salg privat og ikke profesjonelt.
Nå kan man jo også diskutere om den tråden jeg startet om “Gode tilbud” var reklame eller ikke, og hvorvidt den egentlig hadde hørt hjemme i en eventuell “kjøp og salg” gruppe Smile

F0NIX wrote:
Ny gruppe på dette forumet for "kjøp og salg" burde vel fungere flott? bare for å oppklare om det eventuelt er uklart: jeg kaller alle gruppene/avdelingene på dette forumet for forum. fra min side er det med andre ord snakk om en gruppe, ja Smile
F0NIX skrev:
Nå kan man jo også diskutere om den tråden jeg startet om "Gode tilbud" var reklame eller ikke, og hvorvidt den egentlig hadde hørt hjemme i en eventuell "kjøp og salg" gruppe Smile hvor den ligger er egentlig irrelevant, men jeg står fast ved det jeg har sagt ved en tidligere anledning: denne tråden er den mest nyttige på hele forumet da den dekker et behov utenlandske forum ikke evner å dekke. på samme måte tror jeg et kjøp-og-salg forum (err, gruppe) kanskje kan dekke ett eller flere behov. jeg ser for meg at det å stable på bena en bricklink-butikk er en veldig krevende oppgave; kanskje kan et kjøp-og-salg-forum (gruppe. nå retter jeg det ikke mer Wink) her være et alternativ for mindre salg. dessuten synes jeg det er bare bra om dere som driver med salg mer profesjonelt får et sted å markedsføre. ikke bare for dere, men også for oss.
torerik wrote:
jeg kan godt ta på meg å forfatte retningslinjer og/eller moderere et slik forum om det er ønskelig, sånn med tanke på at dere begge driver med det profesjonelt.
Jeg ser ikke behov for noen egen moderator for dette. Thomas er allerede admin her, og jeg ser ikke noe problem med at hat også er det for en kjøp/slag gruppe. Som sagt ser jeg ikke på Thomas som noen konkurent, og ser det ikke som sansynlig at det dukker opp noen som vil drive med Lego på samme måte som Thomas eller jeg gjør. Konkuranse generelt ser jeg bare som positivt. mvh Helge
Helge wrote:
Jeg ser ikke behov for noen egen moderator for dette. Thomas er allerede admin her, og jeg ser ikke noe problem med at hat også er det for en kjøp/slag gruppe.
Hmmm... Jeg kan jo slette dine tilbud og legge inn tilsvarende selv. Very Happy
F0NIX wrote:
Nå kan man jo også diskutere om den tråden jeg startet om "Gode tilbud" var reklame eller ikke, og hvorvidt den egentlig hadde hørt hjemme i en eventuell "kjøp og salg" gruppe Smile
Godt spørsmål. Jeg har som dere ser opprettet et nytt forum. Kanskje også postinger av typen "gode tilbud" og "50% på Smart Club" burde ligge der? Kan i tilfelle kalle forumet for "Kjøp, salg og gode tilbud". Smile Da bør vel også tråden med PaB-priser ligge der? Hva synes dere?
Thomas wrote:
Jeg har som dere ser opprettet et nytt forum. Kanskje også postinger av typen "gode tilbud" og "50% på Smart Club" burde ligge der? Kan i tilfelle kalle forumet for "Kjøp, salg og gode tilbud". Smile Da bør vel også tråden med PaB-priser ligge der? Hva synes dere?
jeg synes godt vi kan bruke det nye forumet til annet enn handel oss i mellom, så jeg ser gjerne trådene "Gode tilbud!" og "Liste (med priser!) over butikker som selger løse legodeler." flyttet til det nye forumet. er det forresten noen grunn til at tilbudstråden ikke er sticky? Smile
Thomas wrote:
Hmmm... Jeg kan jo slette dine tilbud og legge inn tilsvarende selv. Very Happy
Det er du altfor snill til å gjøre ! Razz Du må selvfølgelig gjerne legge inn et lignende tilbud selv. Jeg kan ikke tenke meg at videresalg av PaB esker kommer til å bli noen stor hit, som det er viktig å være alene om...
torerik wrote:
er det forresten noen grunn til at tilbudstråden ikke er sticky? Smile
Ja. Jeg ser ikke helt poenget med den tråden. Spesielt ikke nå når vi har et eget forum for gode tilbud. Jeg ser heller at folk poster nye tråder for nye tilbud og med presise titler om hva tilbudet dreier seg om. Wink
Thomas wrote:
torerik wrote:
er det forresten noen grunn til at tilbudstråden ikke er sticky? Smile Ja. Jeg ser ikke helt poenget med den tråden.
denne uttalelsen i seg selv er hårreisende Wink
Thomas skrev:
Spesielt ikke nå når vi har et eget forum for gode tilbud. Jeg ser heller at folk poster nye tråder for nye tilbud og med presise titler om hva tilbudet dreier seg om. Wink tja, med tanke på det lave aktivitetsnivået er det kanskje like greit.
torerik wrote:
Thomas wrote:
torerik wrote:
er det forresten noen grunn til at tilbudstråden ikke er sticky? Smile
Ja. Jeg ser ikke helt poenget med den tråden.
denne uttalelsen i seg selv er hårreisende Wink
Løsrevet fra resten av det jeg skrev, så er jeg jo enig i det. Razz