LEGO Powered Up set

Hei folkens!

Det har til nå kommet tre sett med “Powered Up” enhetene: To tog ([set]60198[/set], [set]6097[/set] og Batmobile [set]76112[/set].
Er det noen av dere som har testet disse og kan dele erfaringen med disse?
Hva synes dere om systemet som en helhet? Er det rette veien å gå for fremtiden?

Selv kjøpte jeg det passasjertoget og den Batmobilen for å teste ut litt. Er jo en stund siden disse kom ut nå, og jeg ventet litt på å se om noen andre her på forumet kom med noen kommentarer til disse før jeg selv kjøpte dem.
Har til nå bygget den Batmobilen og lekt meg litt med den appen på en iPhone. Koblet også opp den togmotorern mot hub’en og testet ut den medfølgende fjernkontrollen til toget.

Kort fortalt så er den batteriboksen en “Smart hub” hvor motorer kobles til. Denne har også innebygget Bluetooth for å koble mot mobiltelefonen som kjører en app eller man kobler den opp mot den medfølgende fjernkontrollen til togene.

Oppkobling prosedyren er veldig enkel. Første gang man kobler seg opp virker det som om appen oppdaterer softwaren på hub’en for det tar litt tid (litt over 1 minutt for min del), men neste gang er oppkoblingen gjort på noen sekunder.
Hver hub har to tilkoplinger. Ser ingen mulighet til å koble til flere ting på en port da det er en veldig proprietær plugg her. Ser nesten ut som en tynn telefonplugg. De er dessverre ikke kompatible med Power Function systemet.
Til nå har jeg kun funnet den togmotoren, den type motor som følger med Batmobilen og en LED-lys modul som kan brukes på togen (kjøpes separat). Muligens er dette også kompatibelt med Boost systemet da pluggen ser lik ut.

Når man starter applikasjonen så velger man om man skal bruke dem på tog eller Batmobilen. Velger man tog får man to ytterlige valg: passasjertog eller godstog. Håper det kommer flere sett med dette i fremtiden.

Man KAN være koblet opp mot flere hub’er på samme tid med både mobiltelefonen og fjernkontrollen. Om man har flere tog (eller hub’er) så kan man velge forskjellige kanaler ved å trykke på knappen på hubben og så skifter LED’en på denne farge som viser hvilken kanal den er på. Utfordringen jeg så her var jo at når man gjorde dette så skiftet også fjernkontrollen kanal dersom denne var koblet til. Var ikke mulig å skifte direkte på fjernkontrollen som jeg klarte å finne ut av.
For å skifte mellom enheter på appen kan man gå inn i en meny å slå av og på enheter. Problemet her var jo at den da faktisk slo av den andre hub’en. Mulig dette endrer seg om man har flere fjernkontroller.

I appen når man står i “tog-modus” så er det 6 andre knapper enn bare hastighet (som forøvrig kan justeres i 10 steg forover og bakover). Ut av symbolene så ser det ut som det er noe lyd-relatert, men det skjer ikke noe når jeg trykker på dem annet enn at det kommer opp ett høyttalersymbol. Symbolene på disse knappene er forskjellig på de to togene, så jeg antar at lydene også er forskjellige her. Noen som har fått dette til å fungere? Hvor skal lyden eventuelt komme ut? På mobiltelefonen eller i hub’en. Eventuelt kommer det en egen lydmodul som man kobler til hub’en?

I appen når man er i “Batmobile-modus” så kan man også der velge mellom to moduser. Forskjellen er om man skal ha analog justering av hastighet på de to motorene eller digital justering (av eller max fart). Det er også noen andre knapper som har noe effekter slik som at modellen snurrer rundt, eller at den kjører litt bakover og umiddelbart kjører fremover igjen som fører til at den kjører på bakhjulene ett lite stykke.

Er tydeligvis en type-id i hver motor for man kan ikke styre de Batmobile motorene når man er i tog-modus på appen, og man kan ikke styre tog-motoren når man er i Batmobil-modus på appen.

Testet rekkevidden og den virket rimelig god. Men antar at om man er på ett event i ett stort lokale så vil man miste kontakt når man kommer over 10 meter fra enheten. Usikker på om den da vil koble seg opp automatisk når den er innenfor rekkevidde igjen?

Ser ut som at motorene i disse “Powered Up” settene er kompatible med de som er i Boost settet (er iallefall identisk plugg). Boost settet har også en sensor, og på tilkoblingen på “Powered Up” hub’en er det en pil inn og en pil ut, noe som jeg betyr at man også kan koble til sensorer her. Ser ingenting i appen som har noe med sensorer å gjøre…
Tror jeg må kjøpe meg ett slikt Boost sett også for å teste dette ut :slight_smile:

Som konklusjon må jeg si at “Powered Up” systemet virker veldig bra, men kanskje noe begrenset med type enheter som kan kobles til og begrensninger i programmet. Håper dette endrer seg i fremtiden.
Men jeg er litt skuffet over at de ikke fortsatte med PF-systemet som allerede hadde mange gode komponenter.

uh… skulle ha sjekket Eurobricks tidligere:
eurobricks.com/forum/index. … wn/&page=1

Masse interessant info angående “Powered Up”, “Boost” og andre LEGO enheter som er kompatible og en masse folk som lager apper og programmer til disse.

Var en egen workshop om dette under Skandinavisk event i Halmstad (holdt av en av dem som har utviklet det) :wink: