LEGO og kopi produsenter

Ser LEGO ikke et marked i å produsere ulike relevnte modeller for museer verden over?

Har nettopp vært i Berlin og bl.a. besøkt DDR museet. Her var det COBI som var leverandør av “Lego” biler, ulike modeller av den legendariske Trabant.

Ved besøk på jernbanemuseer og veteranjernbaner i South Dakota og Minnesota i sommer var det heller ikke LEGO som leverte “Lego” modeller av diverse lokomotiver. En av modellene var forøvrig ganske lik en av LEGO’s egne små modeller.

Såvel DDR museet i Berlin som 1880 train i Keystone og Lake Superior Railway Museum i Duluth har ganske høye besøkstall og velassorterte museumsbutikker - så hvorfor er TLG ikke interessert i lage LEGO modeller for dette marked?

Spesielt når jeg flere ganger har sett av butikker i Norge som selger kopi produkter som “Lego” fra COBI ikke har noet stor held med salget. Eksempelvis forsøkte Spar i Soknedalen å selge et kopiprodukt uten held - de måtte selge ut til nedsatt pris. Folk ønsker den ekte vare når det gjelder LEGO brikker.

kletvoldlego/Mogens

PS! Avholder meg fra å vise bilder av omtalte kopi produkter.

Hei!

Tror du må passe på å ikke kalle Cobi et kopiprodusent. Legos patent er gått ut, og Cobi lager lovlige såkalte kompatible produkter.

Jeg har selv kjøpt et Cobi produkt, på hærens panzerfest stilte importøren opp og solgte militærhistoriske Cobi produkter.
Lego selv vil jo ikke lage slikt, for det er jo våpen… Men Star Wars, som ikke er stort annet enn våpen det lager de…
Hadde Lego laget et slikt produkt så hadde jeg kjøpt det, men det gjør de ikke.

Produktet var en ganske nøyaktig kopi av en tysk Tiger panservogn, og jeg må si meg meget godt fornøyd med kvaliteten. Bortsett fra minifigurne som ikke ligner grisen, de ble fort fjernet.

Derimot er det mye kopiprodukter å få kjøpt på ebay, som er nøyaktige kopier av Legos egne design, det blir noe helt annet…
Der brytes alt av regler om åndsverk o.l. skygg unna…

Siden patentet til Lego har gått ut, dukker det nok opp mer og mer av alternative produkter. Får bare håpe at de klarer å finne noen gode designere…

Enig med Kjendal, Cobi er greit. Det er tilogmed de som leverer byggesett til Color line sine ferjer, og Color line selger Legoland reisepakker (!)

Jeg tipper dette bunner i forventet volum, og manglende produksjonskapasitet. Det blir nok for snevert.

Et annet aspekt er lisenser, de som sitter på varemerket vil nok ha sin del.