Lego-mål for 2014

Planlegger dere hva dere skal holde på med Lego fremover? Jeg er i alle fall typen som liker å gjøre det, det hjelper meg til å komme i mål med prosjekter.
Det kunne være morsomt å høre om noen andre har noen Lego-mål for 2014. Her er i alle fall mine i prioritert rekkefølge:

  1. Få ferdig lokstall og dreieskive. Jeg har igjen litt på selve bygget, og litt på selve dreieskiven for å få den til å gå sømløst rundt. Jeg må bygge en åpning for enkelt å kunne skru dreieskiva av og på og så må jeg ha en liten kontrollhytte på dreieskiva for å skjule PF-recieveren. Til slutt må jeg pynte opp rundt lokstallen og dreieskiva. Busker, noe gammelt jernbane-tral osv.

  2. Christian Radich. Jeg håper å ha ferdig en modell av Christian Radich til Tall Ships Races kommer til Fredrikstad i sommer. Jeg har begynt å skisse litt på en modell som er ca. 1 meter lang.

  3. Forbedre NSB Di7. Lagde denne til PKH, men ikke gjort så mye etterpå. Vil prøve å bytte ut linear actuator med en Mini linear-actuator for å gjøre boogien kortere. Må også få plassert mer vekt over motoren slik at den blir stødigere og får bedre feste til underlaget slik at den går bedre. Jeg må også få sett litt på vognene, det er litt for stor akselavstand på noen av vognene som gjør at togsettet sliter gjennom penser.

  4. Oppgradere Emerald Night til å bruke PF-togmotor i stedet for XL-motor. Skjule batteriboksen og recieveren bedre enn i det originale settet. Jeg skal prøve å få gjort dette ved å gjemme alt i tenderen. Mulig jeg plasserer recieveren i førerhuset dersom det ikke blir plass i tenderen. Håper dette gjør at toget går jevnere enn det gjør nå.

  5. Lage noen skinne-moduler festet til baseplater. Brikkelauget-standard med doble skinner og vil lage en mur med gjerde ut mot vei-modulene mine. Muligens også strøm-stolper.

  6. NSB Type 63 Stortysker. Jeg hadde egentlig som mål å lage denne til PKH i fjor, sammen med godsvognene, men jeg kom aldri i gang. Har samlet en del deler, så håper jeg kan komme i gang med dette i år.

Så får vi se hvor langt jeg har kommet når 2014 er over.

Jeg har dette som hobby, så prøver å unngå å lage noe planleggingsregime ut av det, det skal jo være moro ikke stress :smiley:
Men jeg prøver jo å planlegge større byggeprosjekter inn mot events såklart… Dog liker jeg å holde ting litt skjult til det er klart til å vises fram :wink:

Dette var jo en finfin post.
Først en kommentar til punkt 2. Båt på 1 meter, det er imponerende, men det er vel ikke helt 1:42 skala?

  1. Bli bedre i bruk av bricklink og brickset.
  2. Håper på å bli ferdig med mitt Mammoet Shaybah-prosjekt til PKH i år
  3. Driver også litt samling, hovedfeltet mitt er Brann. Så økning av denne samlingen må da være et mål.

Hoved-lego-målet mitt for 2014 er nok å bli ferdig med MOCen jeg hadde med en (særdeles uferdig og ikke særlig pen) WIP-utgave av til Skærbæk i fjor. Satser på at den skal bli ferdig til PKH og så få noen flere oppgraderinger før Brickworld i Chicago i juni. Utover det har jeg ikke planlagt så mye, har noen MOCs på tegnebrettet og noen som er sånn halvveis påbegynt, så får vi se hva det blir til.

Forsåvidt et relatert mål; å bli bedre til å ta bilder av tingene jeg bygger. Per nå blir bildene stort sett ikke så bra, så der er det stort rom for forbedring. :blush:

Jeg er mer som Cecilie og liker ikke å ha så mange faste mål i denne hobbyen. Da blir det for mye stress og da blir det bare til at jeg legger bort LEGO’en.
2013 var ett slikt år. Så de måelene jeg eventuelt har for 2014 er å bygge litt mer med LEGO enn jeg gjorde i 2013. Og så har jeg planer om å delta på PKH2014, og det får være nok mål i seg selv :slight_smile:

Håper ikke medlemmer også er velkommen her :slight_smile:

Har vel som flere har nevnt her kun Lego som en hobby og ikke direkte noen langsiktige mål, men her er i alle fall hva jeg håper å få til.

  1. Bygge ferdig Parisian Resturant. Startet nylig

  2. Å komme i havn med “City Ship” i LDD. Et Lego romskip som kanskje overgår Dunstar Explorer. Det har en lang vei å gå før det blir ferdig. Og om det blir det er en annen sak. Litt avheniger av problemer jeg møter. Blir det ikke for stort så kan det hende jeg prøver å bygge det.

  3. En lett oppdatering av Dunstar Explorer romskipet. I første omgang få bort blanede farger i bunnen.

Et eller annet sted nederst i en skuff har jeg gjemt bort en ide om et modulært romskip.
Hver modul skulle ikke være så stor, fra 8x8 studs, men med mange moduler kunne et slikt skip bli riktig så stort.

Tenk generasjonsromskip i minifig-skala. Plass til minimum 1000 passasjerer, helst en god del mer.

Blit nok ikke minifig scale på dette.

Moro å lese hva flere planlegger. Vil bare legge til at selvfølgelig skal det være moro, men alle har jo forskjellige måter å være på og for meg funker det fint å legge planer. Ellers får jeg aldri gjort noe.
Men om jeg klarer å komme i mål er en helt annen ting, for jeg er helt enig i at det ikke skal være stress, men bare moro! Gleder meg til å se de mocs som allerede er nevnt her. Både de beskrevne og de hemmelige! :smiley:

Lego mål for 2014 er vel stort sett: Mere LEGO… :slight_smile:

Men, jobber med å få samlet sammen bitene til Grand Carousel og Taj Mahal, har gavekort så jeg håper på å få skaffet Green Grocer fra Outland… og Parisian Restaurant må kjøpes inn i år… Håper på en mulighet for Sydney Opera House, og veldig lyst på Simpson House… Så målene er mange, så lenge det finansielle strekker til :slight_smile:

Impulskontrollen er ikke tilstede når det kommer til lego :slight_smile:

Målet mitt er i allefal en stor moc, ser ut som om valget mitt med gamle Munken kulturhus i Larvik er så smått kommet i gang, men ser at jeg trenger mange klosser…hm bricklink blir nok flittig brukt. Og kanskje jeg får tid til noe annet også, men kanskje ikke like stort som Munken.

Håper også at jeg før tid til å sortere Legoen min en hel del bedre slik at det er lettere å finne frem.

Ellers følger jeg vel opp med å kjøpe en del store sett av ymse kategorier ettersom de kommer ut. Simpson serien virker interesant.

Steinar

Mitt mål for i år er å få klart ett sted hvor jeg kan bygge og oppbevare - da forhåpentligvis sortert.

Ellers er jeg enig med Cecilie - det er en hobby, og jeg vil ikke stresse med den. Da er det ikke morsomt lenger.

Fin tråd!
Jeg har ett overordnet mål for 2014, og det er å bygge mer og sortere mindre…
Utover det håper jeg vi får bygd oss garasje med ekstra etg på toppen, hvor jeg kan få plass til en liten layout:D Jeg har også to prosjekter på gang, hvor målet på det ene er å ha det klart til PKH og det andre til Skærbæk…men kjenner jeg meg selv rett blir det panikkbygging av noe helt annet rett før disse utstillingene…
Jeg skal også gjøre kål på noen av de uåpnede settene jeg har, slik at jeg ved utgangen av 2014 har færre uåpnede sett enn ved inngangen av året. De siste årene har det vært omvendt:/

Målet mitt for 2014:
Vi er på bolig-jakt, så målet blir med eget LEGO-rom.
Ellers er målene bare få fyllt opp alt av deler i alle farger igjen (bricklink) :smiley:
Kanskje det blir noen Technic-ideer og :smiley:

Enig med å bygge mer, men føler jeg burde få gjort noe med sorteringen, har ikke fullt kontroll over alle brikkene.

Har allerede begynt å stresse med utvidelsen av banken til PKH.

Kanskje en eller to Danmarks-turer i år må være hovedmålet mitt.

Jeg skal endelig begynne å bygge (KimVille 2.0) for alvor. Fler brikker i spesielt DBG må kjøpes og det må sorteres noe. I tillegg må det kjøpes en del sett i City, Creator og noen i Friends mfl + CMF. Blir ikke billig i år heller…

Som andre sier, er det for meg en hobby. Jeg håper å få klart å lage en Moc, så mine kreative hjernehalvdel får utfoldet seg litt. Jeg tror den trenger treningen, henger etter min andre logiske. :slight_smile:

Ellers er det jo å samle mere klosser, og sortere dem!

Gjøre ferdig MOCen jeg begynte på i mars i fjor, rydde vekk LEGO og gjøre noe annet en stund :stuck_out_tongue:

nei nei nei - ikke ferdig med Lego og gjøre noe annet!

bortsett fra å stå i butikken og selge Lego til oss.

Mål må være å få gang på legosamlingen som startet for 1 uke siden… endelig ute av the dark ages!
Men også å klare holde litt igjen. På min første uke med lego som hobby har jeg kjøpt VW T1 buss, grand emporium, og the Simpson house… + noen minifigs og thecnic ATV. …

Men guuuuu så gøy det er!!!