LEGO-inspirerte klær

Siden jeg stundom kommer over LEGO-inspirerte T-skjorter, tenkte jeg at jeg kunne opprette en tråd vedr. tips om LEGO-inspirerte klær. Når det er sagt, blir det vel i hovedsak T-skjorter som jeg kommer til å tipse om.
Jeg har forsåvidt tipset en gang tidligere i tråden LEGO Movie-inspirerte T-skjorter (kun i salg 10 & 11.04) (som riktignok ligger under Generelt" men burde ligget under “Kjøp og salg”… -beklager), men siden det dukker opp noen tipsverdige design nå og da er det vel bedre å ha en samletråd på dette.

Jeg satser på at denne ikke bryter med noen BL-vedtekter og kan sees i sammenheng med vedtektenes §2-2: “Samle og stimulere interesse rundt leketøy av merket LEGO.”, selv om dette ikke er “offisielle” LEGO T-skjorter. :slight_smile:


Over til dagens tilbud: (det blir litt klipping av generell tekst fra den tidligere tråden min, siden tilbudet gjelder samme nettside som den gang)

Teefury er en nettside som selger en (av og til to, som i dag) T-skjorter til en billig penge ($11) i ett døgn, for så å bytte til en (eller 2) ny(e) t-skjorte(r) påfølgende dag.
Ved å klikke i arkfanen “After hours” kan man kjøpe gårsdagens design i noen timer til, for en litt høyere pris ($14). Det ser ut til at dette gjelder til ca. kl. 15:00 dagen etter.

Teefury har i dag bl.a. 1 T-skjorte til salgs; som er en mashup av LEGO og animasjonsfilmen “Frozen” med følgende design (det er 3 farger å velge imellom):

[size=150]“Want to Build a Snowman?”[/size]

T-skjorta koster $11 (2XL: $12, 3XL: $13) og er tilgjengelige på Teefurys hovedside til 26.06 ca. kl. 06:00. <— NB!
Etter dette (frem til 26.06 ca. kl. 15:00) må du trykke på fanen “After Hours” hvis du vil kjøpe den, men prisen vil da være $14 (2XL: $15, 3XL: $16).

Hvis du leser dette etter 26.06 ca. kl. 15:00 er du desverre for sent ute, men det kan være at T-skjorta er å få tak i andre steder (men neppe så billig).
Det kan også være at den etterhvrt dukker opp under “Gallery (Shop)”, da til $18 pr. t-skjorte (2XL: $19, 3XL: $20). Du kan ikke velge farge på T-skjortene i denne oversikten.
De nederste designene på denne siden kan man stemme på slik at de kanskje kommer opp under “Shop”-delen av siden slik at de kan bestilles igjen.

Finner ellers bare 1 LEGO-inspirert T-skjorte under Shop for tiden, men den er jo ganske kul;

[size=150]Autoblocks[/size] ($18-20)

Husk å holde varekostnaden under tollgrensa (200 NOK) hvis du ikke ønsker å få ekstragebyr… :wink:

Jeg handlet der for ikke så at for lenge siden en t skjorte med inspirasjon fra Classic Space og serien Cosmos.

da kan jeg annbefale denne linken http://www.redbubble.com/shop/lego+t-shirts?ref=explore_product_refinement

har handlet der noen ganger, greie T-shirts til en rimelig penge.

steinar

Enig med Steinar her. Hvis noen har sett t-skjortene jeg har hatt på meg på diverse events (EGO, classic space, Paradisa) - det er der de kommer fra.

Ligger veldig mange motiver på redbubble jeg har sett andre steder, og noen av dem er jeg rimelig sikker på eies av noen som ikke har godkjent at de selges her. FWIW.

Har sett noen av disse før. Den første var den jeg kjøpte på Teefury.

Har handlet noen T-shirts fra RedBubble før jeg også, men synes generelt prisnivået her er en del høyere enn en del andre sites (tenker da på generelt T-skjorter på nett, ikke nødvendigvis med LEGO-motiv), da jeg ofte pleier å finne kule T-skjorter stort sett under $20 (+ porto) ellers. Synes $25 og oppover til et stykke over $30 er litt dyrt, men det er jo uansett under 200 kroner (+ porto). …(Denne koster riktignok $33,98 ~ NOK 208,- og glipper rett over tollgrensa pr. i dag).
Klart, sammenliknet med T-skjorter fra Probat (stort sett 299,- + evt. porto) er det jo rimelig. :wink:

Og RedBubble har et enormt stort utvalg av kule motiver! :slight_smile:

Godt mulig, og når det er sagt er disse designene vel neppe godkjent av LEGO, AMC (Breaking Bad, Walking Dead), Nintendo (Mario), Hasbro (Transformers) osv heller… :confused:

  • Men denne problemstillingen gjelder nok også mange andre online (og offline) T-skjorte butikker, TeeFury inkludert…

Nei, men det er veldig, veldig mye verre både juridisk og moralsk å stjele noens kreative verk enn å låne en karakter fra en TV-serie.

Jeg har aldri sett ting på TeeFury som åpenbart er noen andres verk - det finner man på Redbubble. TeeFury fronter også alle motivene sine med brukernavn på den som har sendt dem inn, det gjør ikke Redbubble.

Redbubble har for øvrig etter det jeg har erfart heller ikke samme kvalitet på skjortene som andre.

Nå er det ikke meningen hverken å kuppe tråden eller å prøve å fortelle folk hva de kan kjøpe, synes bare det er verdt å nevne.

Det er nå en gang noe som heter den frie sitatrett, og som setter grenser for hvor store deler av et verk man kan låne uten å spørre opphavspersonen.

Kan være enig i deg med det, selv om også det sistnevnte fort kan havne i (eller forbi) “gråsonen”…

Det jeg mente den siste setningen min som du siterte ovenfor (“Men denne problemstillingen…”) var ikke at TeeFury (eller deres bidragsytere) kopierer design fra andre artister, jeg mente bare at også TeeFury-designene neppe var godkjent av de som eier det enkelte varemerket (LEGO, Breaking Bad osv). :slight_smile:

Men jeg forstod ikke helt det der med at ikke RedBubble fronter brukernavnene på artisten på motivene sine…?

Eksempel:
We are Star Stuff (som MrFuture nevnte i nest første post i denne tråden)
Artist: pacalin (iflg. TeeFury)
Produktside hos TeeFury (ikke i salg lenger her) - her står artisten “pacalin” listet til høyre på siden, og man får opp andre design fra samme artist ved å trykke på view profile.
Produktside hos RedBubble - her står det “by pacalin” under navnet på designet (litt nedenfor motivbildet), og man kan også se andre motiv fra samme artist ved å trykke på Pacalin’s portfolio.

  • så jeg ser ikke helt den store forskjellen her, begge viser jo info om i[/i] opphavsmann eller -dame.

Men jeg har sett at samme motiv går igjen flere ganger når man blar seg igjennom motivene på RedBubble.
Jeg har i grunn ikke tenkt på dette før, bare trodd at det var noe merkelig med sorteringsprogrammeringen til nettsiden, men det kan vel forklare det du sier; at det er flere som selger samme design. :frowning:

Jeg har i grunn ikke handlet så veldig mange T-skjorter fra Redbubble, men jeg mener å huske at de kanskje er litt tynnere i stoffet (enn f.eks. TeeFury) og dermed kan bli litt mer “slarkete”… Har du samme erfaring?

Denne tråden er bare ment som en samletråd hvor hvem som helst kan legge inn tips om (og forsåvidt; erfaringer med) butikker som har kule LEGO-inspirerte T-skjorter og andre klær, så bare kom med innspill! :smiley:

Ja, det er nok definitivt juridisk uklart vann dette her. Og aporopos grenser (beklager på forhånd, klarte ikke å dy meg…):

[youtube=wide]SMnPxyr2JT8[/youtube]
“Man kan jo ikke ze den grenzen under vann!” :sunglasses:

Det har du jammen rett i - husket feil og burde sjekket opp før jeg postet her. Sorry!

Har ikke lagt merke til dette selv, men ja, det tyder jo på at flere selger samme verk; og når Redbubble ikke en gang plukker opp doble er det vel grunn til å være skeptisk til kontrollen.

Jepp, mye tynnere og holder formen dårligere. På den ene jeg har farget også den røde trykken av sånn at den lysegrå skjorta ble rosa - det er ganske labert.

Kan ikke huske å ha sett bruk på LEGO-varemerket på TeeFury (har sett noen få andre, og følte det ville vært bedre uten).

Er ikke helt sikker på hva du mener med det første du skriver her; at du ikke har sett selve logoen brukt?

Har ikke sett selve logoen brukt på TF jeg heller, men enkelte av designene (som de som jeg la inn i første post) er jo klart LEGO-inspirerte, og det er vel ingen tvil om at det er LEGO-figurer (i “Snowman”-designet) og LEGO-klosser (i “Autoblocks”-designet) som vises her. -men det er mulig jeg misforstod deg?

Bruk av klosser og figurer krever ikke godkjenning av noen. Det å leke med en logo eller varemerke er noe helt annet.
(ang. Autoblocks-designet, så kan det fort bli assosiert til Hasbro/Kre-O da det er de som har Transformers-lisensen og -sett)

Gode poenger. Og det med Kre-O var jo et godt poeng, har jo sett noen av de settene der i butikkene de siste par åra ja :slight_smile:

Artig T-skjorte:

Kan kjøpes hos Teefury for $18 (2XL: $19, 3XL: $20) + frakt.

Kan også være verdt å sjekke ut denne siden:

teepublic.com/search/lego

$20 standardpris og alltid noe på tilbud til $14. $7 i frakt ser det ut som. Har ikke handlet her enda, men vurderer å teste de ut snarlig.

Takker, ikke vært borti de der før. Grei pris og kule design :slight_smile:
Håper kvaliteten på T-skjortene er bra også (at de ikke er kjempetynne / slites fort i vask).

Teefury har følgende T-shirt til salgs i dag:

Science, The Musical

Gå til www.teefury.com for å kjøpe den (kun tilgjengelig til kl. 06:00 i morgen tidlig, men mulig den havner under “Gallery” senere).