LEGO har kjøpt opp Bricklink

LEGO har i dag annonsert at de har kjøpt opp Bricklink.

Dette kom som en overraskelse, men det behøver ikke å ha noe betydning på endringer annet enn at Bricklink serverne får litt mer juice så de fungerer mer stabilt.
Men “time will show” som de sier på Flåklypa.

Les mer her

Og en del mer informasjon hos Brickset som har et lite intervju med Julia Goldin, Global Chief Marketing Officer.

Hakket vassere og mer direkte spørsmål hos brothersbrick

Nå har har jeg hatt en time på meg og latt det synke litt inn, og bekymringen min bare øker og øker, dessverre.
Jeg ser store problemer med at LEGO nå eier og kontrollerer andrehåndsmarkedet, dvs jeg tror markedet vil flyttes over til brickowl ol og kanskje gi plass for nye marked også. Interessekonflikten er stor, og selv om LEGO kan tilføre sårt trengt kapital for å forbedre bricklink (vent nå litt, LEGO forbedre en it-løsning…hahaha) er det mildt sagt bekymringsfullt at de nå kan kontrollere dette markedet.

Oh well, vi får se. Det virker som de har gode intensjoner, men det har LEGO hatt før. Det vil ikke være første gang LEGO sier A og noen måneder etterpå gjør B…

Fabelaktig! Regner med at lego rydder kraftig opp i rekkene med svindelselgere.

Verste som kunne skjedd. Jeg gir Lego maks to år før de legger ned Bricklink og flytter alt inn i Lego Shop på nettsidene sine. De kommer til å bruke “fan confusion” som unnskyldning.

På den annen side er jeg ikke i tvil om at noen kommer til å starte en annen fanside for kjøp og salg, som et alternativ.

Jeg tror aldri tidligere jeg har hørt om et selskap som har kjøpt opp en side som driver med bruktsalg av produktene deres

Så ikke den komme…

Tror nok intensjonene er gode i utgangspunktet, men ikke godt å si hvordan det utvikler seg over tid.

Blir nok garantert en alternativ markedsplass utav dette ja.

Den alternative markedsplassen kan jo fort bli Brickowl da. Den ser jo nå til alt overmål ut til å være mer brukervennlig enn Bricklink siden sist jeg var innom der. Dog finnes det bare én enkelt norsk butikk der.

Jeg venter og ser
Min BL sjappe er jo ikke akkurat noe jeg lever av… For meg fungerer denne databasen slik den skal og Lego trenger ikke å gjøre noen ting med den for min del
Slik jeg forstår det får de jo nå tilgang til ca 10000 AFOLs i hele verden. Jeg skjønner at de ønsker å vite hva som selger i andrehåndsmarkedet. Dessuten vet vi jo fra før at B&P er nede både nå og da. Kanskje de ser mulighetene til å bruke BL som sin nye kanal på sikt?

Jeg har også en stor butikk på Bricklink og er utelukkende positiv til dette. Har kan det dukke opp masse nye muligheter som ingen av oss har tenkt på og har ingen tro på at Lego ønsker å gjøre det vanskeligere for en av de viktigste kjøpergruppene deres. AFOL`s betyr mye for Lego og vi er meget gode ambassadører i mange sammenhenger.
Nei folkens - dette blir knallbra og mer moro fremover :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: