Lego Friends, diskriminerende promotering

Ser det er en tråd her om den nye serien til Lego allerede. Jeg leste meg gjennom hele tråden, men oppdaget ikke et eneste sted at noen fler synes dette faktisk er diskriminering.
Lego Friends er fin lego det, og jeg synes det er helt greit at det er rosa klosser og mye dill og dall, det er mange finurlige fine detaljer i legoen. Men det er da vel for pokker ikke noe som heter JENTE-lego. Kjenner jeg blir utrolig sint av dette her. Det strider imot Legos egne etiske retningslinjer i forhold til diskriminering og deres visjon om å ruste barna til møte morgendagens utfordringer. Hva er vel da mer aktuelt en likeverdighet?

Tror ikke jeg har vært så irritert i en lekebutikk noen gang som jeg ble idag. Sønnen min på 5 år sto å tittet på den nye Lego serien, den såkalte jente-legoen. Det var flere esker han syntes var fine og ville ønske seg, blant annet en trehytte. Så kommer det en dame, antageligvis en bestemor sammen med ei jente inn. Jenta beundret legoen og bestemor legger til: “Ja se her ja! Her var det mye fin lego bare til jenter!” De tar en eske og går til kassa. Tilbake står gutten min litt trist og sier til meg:“Jeg kan ikke ønske meg denne likevel jeg mamma, den er vist bare for jenter”.

Gutten min liker rosa. Han liker også ninjago og lego city. Han har rosa vintersko og svart lue med spiderman. Han tør å velge det han liker, og så kommer favoritt-leken hans ut med en serie i rosa, men hva skjer? Joda, hele kampanjen frontes med at det er JENTE-lego! De kunne istedet kalt det Lego-friends som det faktisk heter, og latt gutter og jenter selv få avgjøre hva de ønsker seg uten å få tredd ned over hodet at “dette kan du ikke leke med fordi du har feil kjønn”.
Dumme dumme voksne altså! Når skal folk forstå at leker er for barn! Hvorfor skal vi begrense interessene så lenge det handler om farger på leketøy?!? Gutten min fikk rosa trehus i likeverdighetens navn, og en saklig forklaring om at farger er det fritt frem å velge mellom. Lego er for barn.

Kjære lego, lag noen fler kule lego-gutte-figurer i samme serie, og la de få delta i trehytte-lek og bo i de rosa dill-dall husene sammen med jente-figurene. Da blir det rosa BARNE-lego, for de som liker akkuratt den fargen.

(Jeg vet dette forumet ikke er en del av lego-konsernet, men det er bare mitt hjertesukk til en leketøy-gigant som burde vite bedre)

Noen som vet hvordan jeg best kan forsøke å nå frem til LEGO med ønske om å tilføre serien noen gutte-figurer og forsøke å tone ned jente-biten, men heller fokusere på at den faktisk heter FRIENDS.

Ida! Fantastisk innlegg! Jeg er veldig enig med deg! :slight_smile: Serien er vel laget for å få flere jenter til leke med Lego, de utgjør jo faktisk halvparten av kjøpekraften. Hun bestemoren du refererte til er jo av den gamle generasjonen og har virkelig fått dette inn med morsmelken. I dag er vi alle mer frie til å ta egne, selvstendige valg. De utelukker jo her dagens største kjøpegruppe. Hvilken verden består bare av jenter og kvinner? Min yngste sønn har innerst inne lyst på flere av Friends-settene men begrer seg for å si det til andre enn oss foreldre, nettopp pga problemstillingen du belyser. Han går gjerne i rosa skjorte fra gutteavdelingen på H&M. Personlig tror jeg de burde tonet ned jentefokuset og gått for vanlige Legofugurer. Stå på!

Selv er jeg jente og fikk ikke Metroliner-toget…fordi slikt altså er for gutter skal vi tro min mor.

Stå på, Ida! Kjøp Friends-LEGO til sønnen din med god samvittighet og ikke bry deg om slike gammeldagse kjønnsrollemønstre. Blir jo ikke lett å få full likestilling mellom kjønnene så lenge diskrimineringen er åpenlyst allerede i barndommen med hensyn til valg av klær og leker.

Veldig bra innlegg Ida!
Og er helt enig i deg med at det har blitt litt VEL mye fokus på at dette er “Jente” LEGO…
Jeg er heldigvis kommet langt forbi det punktet at man syns det er flaut å kjøpe “barneleker” til seg selv. Og at de kaller det for “jente”-LEGO bryr jeg heller ikke om sånn for personlig kjøp. De kan jo ikke nekte meg å kjøpe dem bare fordi jeg er mann?

Men jeg ser problemstillingen med dette med at man stempler noen leker som jente-leker og andre som gutte-leker.

Det som IKKE nytter er å boikotte LEGO bare fordi de atter en gang forsøker å gjøre noen feminister til lags. De får jo kritikk uansett om de lager vanlig LEGO (som også jenter kan leke med, men noen mener er “gutte”-leker) eller om de lager spesiell “jente”-LEGO. Derimot serien Clickits var en Jente-LEGO de kunne latt være å lage. De var ikke veldig kompatible med “vanlig” LEGO. Friends settene er jo bare city sett med andre figurer og andre farger.

Jeg for min del digger de nye Friends figurene. De har proporsjoner som er mye mer realistiske i forhold til minifigs. Og så er de til dels kompatible med de gamle minifigs ved at man kan bruke hår og hatter om hver andre og de kan holde samme ting i hendene. Jeg syns de to kan godt leve side om side. Og vi trengte også flere sett med slike farger som er i Friends settene.

Men jeg ble littegrann provosert da jeg såg Extra Leker her i Tromsø hadde lanseringsfest med Friends LEGO og det var KUN for jenter. Men fant ut at jeg uansett ikke ville ha vært interessert i å delta her da det var myntet på barn med tegnekonkurranser og slikt, så da gadd jeg ikke bry meg mer med det at jeg ikke fikk lov til å delta der.

Der er jeg høyst uenig! LEGO er både en leke for barn men også for voksne i alle aldre! (Er jo derfor vi har dette forumet :wink: )

Her har du en guttefigur (jaok, pappa :slight_smile:):
[set=3315][setimg]3315[/setimg][/set] [set]3315[/set]

…og jeg er ganske sikker på at det kommer flere etter hvert.
Ellers er trehuset det første Friends-settet jeg har bestilt og bygget, du må gjerne kjøpe det til sønnen din!

Oi,oi,oi, min feil dette her også. Det var absolutt ikke ment slik at det var BARE for barn… heller slik at det er en leke for alle barn, uavhengig av kjønn. Jeg glemte helt å ta med voksne i dette siste utsagnet. Jeg omformulerer:

Lego er for alle barn OG voksne, uavhengig om de er gutter eller jenter, menn eller damer!

Sånn!
Og for ordens skyld, så er jeg like stor lego-entusiast som gutten min på 5 år. Kanskje derfor jeg lar meg provosere på på den måten. Du som voksen er reflektert nok, og sikker nok på deg selv til å si at “jeg blåser i hva andre måtte mene om jente/gutte-leker”.
Barn derimot, som er den kommende lego-generasjonen, er svært svært lett påvirkelig av hva voksne definerer som rett og galt. Derfor det er så viktig at voksne tenker over hva de sier, hvis vi vil ha en ny lego-generasjon som setter pris på alle typer lego de måtte like :wink:

Vel, når man ser litt nøyere på det, så er det ikke bare LEGO Friends som får diskriminerende promotering. De fleste produkter LEGO lager promoteres med bilder av gutter som leker med dem, så selv om vi alle her er skjønt enige i at LEGO er en unisex-leke, så promoterer LEGO produktene sine i hovedsak mot gutter. Det er jo heller ikke noe nytt at de har en serie de promoterer for jenter, LEGO Friends er bare det siste tilskuddet på stammen (før det var det bla. Belville). Vi skulle selvsagt ønske at LEGO kunne være en pionér som promoterte lekene sine som unisex-leker i steden for å dele det opp i gutte- og jenteleker, men sånn er det nå engang ikke. Forøvrig vil jeg egentilg påstå at Friends er et steg i riktig retning, i motsetning til hva de har forsøkt å prakke på jenter før (som Belville og Clikits). Det ser også ut som om LEGO putter stadig flere jente-minifigs i andre serier, og det er jo også et skritt i riktig retning :slight_smile:

Når det er sagt, så syns jeg det er kjempeflott at du som forelder lar sønnen din få velge de lekene han vil. Det er alt for mange foreldre der ute som har angst for å gi sønnen sin rosa ting, eller datteren sin “gutte”-leker. Stå på!

Jeg kan viderebringe din historie og ditt ønske for deg til LEGO.

Fint innlegg =)
Men jeg må nesten spørre om hvordan dem skulle ha promotert Hero Factory for jenter?
Hovedpoenget med FRIENDS var vel at LEGO vil få flere jenter til å leike med LEGO? Det hadde vel skjedd et frafall av antall jenter som leika med LEGO.
Også kan det vel se ut som det kommer flere guttar i FRIENDSserien, utifra bildet som er på denna siden Justin Bieber som LEGO.

Under “Build the Change” på Teknisk Museum sist høst hørte jeg flere foreldre som lurte på om det kunne komme noe mer “jente-LEGO” til byggebordene. Bordene var jo fylt med “gutte-LEGO” med troll og dverger og alt som guttane vanligvis liker å holde på med.

Så jeg regner med vi hører fra LEGO-gruppen i mai kanskje om hvordan FRIENDS har tatt av eller ikke som dem forventet. Ulempen for dem er at dem kan faktisk ikke se om det er gutter eller jenter som får den LEGOen.

For min del har fargene og en del av de nye brikkene (muffinsforma) vært en knallsuksess og passer rett inn i bakeriet mitt =)

Hallo, hallo…

Her gik jeg og troede at mine norske venner stadig havde fornuften i behold…!?
Lad nu være med at falde i den grøft hvor kønsdiskrimeringen ligger!

LEGO produkter er for alle. Det er kun de voksne der sætter grænser og opstiller fordomme. Børnene har ingen problemer med at lege med Star Wars eller Friends - uanset køn!

Der skal nok komme nogle “gutter” (pojker/drenge) i Friends - LEGO Gruppen er jo ikke helt åndsvage… Faktisk gør de det jo meget godt.
Igen i 2011 har de sat ny omsætningsrekord - og så i en tid hvor alle andre har røde tal på bundlinien! En 17% stigning er ikke så ringe endda:
aboutus.lego.com/en-US/news-room/

Og i samme anledning har jeg været i dansk landsdækkende TV2:
nyhederne.tv2.dk/video/index/id/48600395/
og her:
go.tv2.dk/morgentv/id-48603154.html

Enig med Ida her, og senest i dag tidlig fikk jeg en reklamemail fra Lego:

“NEW LEGO® Sets for girls! Available now!”

Det er vel slik når man går ut med stunts som dette at man vil få delte meninger, noen
liker det og noen er i mot. Så får man debattene og ikke minst publisitet.

De kunne jo markedsført dem uten å nevne jenter, men heller fremmet ‘nye spennede farger’.

Så Ida, kjøp den legoen til sønnen din du og fortell ham at han kan leke med hva han vil
og ikke skal bry seg om den sure gamle damen.

Colonel: veldig bra intervjuer :slight_smile:

Det er ikke noe poeng i å skulle promotere Hero Factory for jenter. Det er ikke noe poeng å skulle promotere det som lego for gutter heller. Det burde promoteres som en leke for de som måtte like den! Jeg er 100% sikker på at det er noen jenter der ute som også liker Hero Factory også, og da er det jo bare rett og rimelig at de skal få velge akkuratt det. Jeg er også helt enig i at mye av legoen som er laget, er hovedsaklig rettet mot gutters interesse, og mye av tidligere promotering kan vel godt kalles kritikkverdig den og. Men det trenger ikke være greit likevel.

Jeg ønsker Lego Friends serien velkommen jeg. Det er utrolig mange artige, detaljerte små duppeditter i fine farger som passer sammen med annen lego. Jeg er ikke imot legoen, jeg er motstander av den måten å putte gutter og jenter i bås på. Blås i kjønnet, lag heller mye forskjellig lego, så kan alle selv velge det de liker! Barn er allerede fordomsfulle nok når det gjelder hva som er lov eller ikke på bakgrunn av kjønn, og det er vi voksne som skaper disse “reglene”.

Riktig, og her berører du noe som er essensielt i markedsføringen av Friends: De aller fleste jenter ser på LEGO som en gutte-leke, og er svært tilbakeholdne av den grunn. Du sier at din egen gutt ikke “tør” å velge Friends fordi markedsføring og kollektive holdningen forteller ham at det er et jenteprodukt - akkurat likt er det for jenter; det er allment akseptert at LEGO er for gutter, og mange jenter vegrer seg av den grunn. Promoteringen av Friends som “jente-lego” bidrar til å bryte ned disse fordommene, og den kommentaren fra bestemoren du overhørte var kanskje ment for å overtale jenta om at “joda, du kan bygge med LEGO, det er greit, for nå har det kommet LEGO som også er for jenter”.

Så kan man selvsagt si at alt burde markedsføres uten tanke på kjønn, men det er nok et spørsmål om lønnsomhet. Alt markedsføres kjønnsrettet, til og med produkter som er kjønnsnøytrale har ofte ulike reklamer/kampanjer for menn og kvinner.

Ser argumentene dine, og jeg ønsker på ingen måte at jenter skal vegre seg for å kjøpe lego. Det er ikke noe mindre problematisk at jenter ikke får leke med gutte-leker. Men skal man da bare akseptere at “OK, markedet er slik, alt skal være kjønnsdelt… og slik er det bare”. ?

Kanskje kan de tjene på å aktivt sette fokus på problemstillingen og få til en positiv holdningsendring? Bruke begge kjønn i reklamer og skrive stort og tydelig at barn kan leke sammen med lekene de produserer uavhengig av om de er gutter eller jenter for eksempel? :wink:

Jeg synes det er like idiotisk når jeg kommer inn i en klesbutikk og ser at hele høyresiden er rosa og lilla, og hele venstresiden er blå og svart (satt på spissen).

Egentlig vil jeg hele markedsholdningen til livs, men det er muligens å sikte litt høyt nå i starten. Nå var det Lego, som tross alt i utgangspunktet har alle forutsetninger for å kunne være et kjønnsnøytralt leketøy, men velger å aggressivt styre det til enten gutter eller jenter.

Så okai, jeg så i utgangspunktet for snevert på det, vi får se enda større på det og heller si: "Lego er blitt en leketøysgigant som i stor grad nærer oppunder et negativt fokus på kjønn som avgjørende for hvilke leker barn kan leke med.

Jeg liker Lego, og vil på ingen måte oppfordre noen til boikott eller slikt, ble oppriktig lei meg når jeg leste om nedgangstidene og den økonomiske krisen de hadde for en tid tilbake siden. Lekene deres er flotte de, men markedsføringen… den kan de gjøre noe med!!

Men hva med oss voksne da? Hvorfor skal all LEGO være bare for barn. Jeg føler meg diskriminert som voksen, all reklame går jo mot barn…

Kansje flere voksne hadde holdt på med dette om de også var litt aldersnøytrale?

Her er en avisartikkel som bestilt i Bergens Tidende: Til og med Lego blir kommentert.

bt.no/bolig/I-en-rosa-drom-2663994.html

Konklusjonen er vel at man skal drite i fargene, det viktiste er at man leker/har det gøy/koser seg.

Kommentar til artikkelen:
Så typisk. Allerede når pappaen kommer på sykehuset for å hente mamma og sin nyfødte baby, så pakker vi ungene våre inn i rosa tepper om det er en jente, og blå tepper om det er en gutt. Allerede på dette tidspunktet har kjønnskampen allerede startet. Og kanskje til og med tapt. Fra barna er født forteller vi jo dem at det ER forskjell på gutter og jenter. At GUTTER SKAL ha blå tepper, at JENTER SKAL ha rosa tepper. At gutter SKAL leke med gutteleker og jenter SKAL elske Barbie, rosa og gud vet hva. Og så snur vi oss rundt i samme øyeblikk og så sier vi at vi ikke må gi opp kjønnskampen. At det skal være likestilling, at menn og kvinner skal ha lik lønn for likt arbeide. Det er jo fint nok det, men har vi ikke da allerede lært at det ER forskjell mellom gutter og jenter?
Så når vi da har allerede fått innprentet forskjellene mellom gutter go jenter fra våre første levedager - kan vi da egentlig klage etterpå at vi ikke har de samme rettighetene - at vi ikke har (i noen tilfeller) den samme verdien? Er vi ikke bare egentlig produkter av våre egne tankefeller?


I slutten av mai skal jeg selv opp “å hente” mamma og nyfødt baby for 4. gang. Hittil har det blitt 2 blå og 1 rosa, kanskje vi skal kjøre GULT denne gang selv om vi vet at det ellers ville blitt brukt blått?

Det ene utelukker ikke det andre :slight_smile: Hva med en kampanje for å inspirere Lego til å drive kjønn OG aldersnøytral markedsføring?

Nå så jeg forresten at det skulle komme Lord of the rings lego til sommeren? Det er da nesten praktisk talt rettet mot voksne :wink: Blir spennende å se hvordan den blir! (Red. : for ikke å snakke om de eksklusive settene med kjente bygninger og arkitektur. Kan vel godt kalles voksenlego :smiley: )

Og når det er sagt, så klarer vi voksne å kanskje blåse i reklamer og kampanjer og kjøpe det vi vil likevel. Vi tror ikke lengre på alt vi ser og hører på samme måte som barn… iallefall ikke de fleste. :wink:

Synes artikkelen har et godt poeng når den vektlegger at det viktigste er at barna leker, men da blir det litt feil å utelukkende fremstille det typiske… savnet et eksempel fra et barnerom hvor et barn liker noe på tvers av det typiske og “riktige”.
La gjerne jenter være så rosa de vil, og gutter så blå de vil, men la de også like det motsatte hvis de selv vil, uten å måtte forsvare valgene sine.

Eksempel fra gutterommet hos oss, hvor poden velger å leke med lego, perler i alle farger (elsker å lage flotte halskjeder i gave til familie, gjerne rosa og lilla med blomster og sommerfugler), playmobil piratskute, rosa olebrum hus, donald og en diger lilla Lego Friends plakat.

Det finnes helt sikkert jenterom rundt omkring også som innholder både dukker, lego, prinsessekjoler og biler. Hvor Tornerose og Lynet Mcqueen henger side om side som favoritter.

Og alt er jo like riktig, det er det jeg ønsker å få frem. Det er store og sterke markedskrefter, skal vel mye til for å få til noen særlig endring men.