Lego fra 1949-2016.

Gammelt og nytt. Lego fra 1949-2016.
Det “gamle” huset består av kun “slotted” Bricks.
Dengang kalte man disse Lego-klossene “Automatic Binding Bricks” Ikke så veldig mye “binding” lenger men.

Kule farger, da, det hadde de tydeligvis på stell i gamle dager…

De delene så gamle ut ja.
Ikke er det noen logo på knottene heller.
Ser ut til at de har bøyd seg kraftig mange av delene. Er det slik at du må leite igjennom delesamlingen for å finne de som har minst bue eller som har bue som passer inn sammen med de andre delene som den skal festes på?

Har ikke lagt merke til det før, men er det slik at det finnes flere varianter av hver del? For eksempel 2x4 med slot i en ende, 2x4 med slot i begge kortendene, 2x4 med slot i en kortende og en langende? Eventuelt høyre/venstre varianter av alle disse… Måtte vært ett styr å finne den rette delen bare fordi man skulle ha inn en dør eller ett vindu…

Mange kule farger ja. De brune kjøpte jeg i løsvekt til 12 øre stk. Jeg tror faktisk den fargen bare var å få kjøpt “løse” Kan ikke huske de var i noen sett.
Bildene viser bare et hus jeg satte sammen i full fart uten å bry meg om jeg tok skjeve brikker eller ikke. Mange av klossene er faktisk fine den dag i dag. Dengang de var nye så var de helt ok å bygge med. Syntes vi da…

Ja, klossene hadde slots både i en ende, begge ender og “hjørnemessig” men alle klossene mine har en eller to slots. Altså ingen uten slot.
Vi var litt nøye så vi passet på å bygge husene så man ikke så disse “slottene”
De eldste klossene har ikke Logo noe sted på klossene. Etter hvert kom det Logo på undersiden med forskjellige skrifttyper.
Men det kom jo ganske snart klosser uten slots. Og fine vinduer med “glass”, skråtak i rød og blå farge. Og ikke minst klosser med mye bedre binding.
Det er nok ikke så mange som samler på disse gamle Legoklossene vil jeg tro. Men prismessig er noen dyre. Særlig de brune som går for å være sjeldne.
Har sett de til 50 euro stk. på Bricklink. Om noen er villige til å betale en slik pris er noe helt annet.
Her er et bilde av de eldste legoklossene. De har ikke Logo noe sted. Men Lego er det…
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=6365825