LEGO-Festivalen på Teknisk Museum

Den 9.-22. Oktober i år vil Teknisk Museum atter igjen arrangere LEGO-Festival. Brikkelauget er invitert, hvis det blir mulighet for det, såklart, til å sette opp en layout i forbindelse Brikkelaugets 5-års jubileum. Layouten vil, i motsetning til LEGO-Festivalen, bare vare i én uke, så det vil ikke være nødvendig å sette bort nesten en hel måned. Det er ikke kjent hvilken uke vi kommer til å stille ut i.

Først og fremst vil jeg vite hvem som kan delta og/eller bidra, før planlegging kan starte.

Foreløpig oversikt over deltakere og bidrag:
Freddie
Modular Buildings-serien
Veier
Gress og vann
9V-skinner, RC-skinner
Emerald Night, laaaangt godstog
Strømkontrollere
Div. bygninger
Div. småbiler

MrThomas
Lyskryss

OsteHovel
Emerald Night (som backup)
8404 Trikk, m/motor
Pneumatisk togbro

Thomas
GBC

Matija
Grand Carousel

Jeg deltar jeg =) kan være der alle dagene.
Bidrag må komme etter jeg har fått litt orden på all legoen hjemme. har rommet fullt etter ett par turer på bricklink og danmark. men jeg skal nok kunne bidra med noe.

endirng: jeg jobber til klokken 16 på hverdager.

rettelse… 15.-17. oktober må jeg desverre være på 50-årsjubileum for speidern. så da får jeg ikke hjulpet til =(
men om vi ser det lyse i det er alle invitert på pinnebrød og kanopadling og rapell fra kirketårnet og andre aktiviteterer på lørdag 16.oktober mellom 12 og 18 =) åssiden kirke i drammen =p

Jeg skal i møte med Jan Andersson, leder for Vitensenteret og ped. ansvarlig, nå på mandag 6. september, for å stedfeste hvor vi kan ha layout, hva som trengs osv.

Men, jeg trenger også noen spesifikt å bidra med på møtet fra dere. Hva dere krever, hva dere ønsker, hvilke idéer dere har, hva dere kan bidra med osv. Så, fyr i vei!

Er det evt mulig å bare være med en helg? Jeg synes en hel uke blir for mye.

Jeg synes ikke at det skulle være urimelig å kun stille opp en helg. Noen av oss (ahem, meg), kommer til å være der hele uka (etter arbeidstid), og være tilstede for å passe på og vise fram og fortelle.

Med mindre du viser fram roboter og maskiner som krever en spesifikk laptop for å fungere, da, som du av forståelige grunner ikke vil låne bort sånn uten videre. Utgangspunktet er uansett det jeg skrev i første setning. :slight_smile:

Hei, er jo litt ny her, men tar sjansen å vise fram noe, hvis dere skal ha ett veikryss i layout så driver jeg å lager ett lyskryss som blir lyst med dioder.

vet ikke om det går å embedde youtube, men har lagt en video snutt her: http://www.youtube.com/watch?v=AvVNUS_FnYs

Er det noe interesse å ha med noe slikt?

Er ikke helt ferdig men hvis ikke elektronikken svikter helt så er det ikke lenge igjen.

Det er absolutt noe vi kan ha med, MrThomas! Slikt er det alltid interesse for! :slight_smile:

Right. Da har man vært i møte med sjefen.

Tanken er at vi får et utstillingsområde på 12-14 kvd.m, for hva som på ukedagene skal (bør!) være et statisk display. Hovedsakelig for at småunger ikke skal bli fristet til å leke med sakene. Dette området er åpent, med kun en enkelt hvit vegg bak, og ligger rett ved resepsjonen og inngangen til teknisk museum, og skal til en viss grad fungere som inspirasjon for alle ungene (og, ahem, voksne) som skal bygge. Byggeriet skal foregå på to etasjer - i tillegg til hvor TM har holdt byggeområdet før, så blir det i år også byggeområde i første etasje; derfor bør vår utstilling stå der hvor det er foreslått, slik at folk faktiskt får sett det - det blir sperrer rundt utstillingen. Hvis ingen er enige med det, så finnes det en nødløsning i form av et låsbart rom i andre etasje med glassvegg ut mot det øverste byggeområdet, men sjansen for at folk da får sett det reduseres betraktelig.

Det riktige problemet som er; er når vi kan ta rigginga. Første tirsdagen (5. oktober) før LEGO-Festivalen starter, er for muséets del det beste tidspunktet, da det er folk i resepsjonen utpå kvelden.

Så, hvem kan bidra, og hvem kan rigge? Dette skulle jeg gjerne funnet ut av.

Jeg kunne tenke meg å bidra med en eller flere GBC-moduler. :wink: Er i tilfelle avhengig av flere for at det skal bli noe av.

Kan vi evt bruke både arealet i 1. etg og rommet bak glassveggen i 2. etg.? Hvis det blir statisk display i 1. etg., kan vi da rigge GBC i 2. etg.? Og evt ha det bemannet i helgene?

Ser at jeg glemte å nevne noen småting.

Tanken var at det statiske displayet kun var statisk på ukedagene, og mer levende på helgene, med tog som kjørte osv. Men også at noe av dette blir flyttet midlertidig, for å gjøre plass til mer imponerende saker, som GBC, roboter, osv.

Dessuten, problemet er tilgjengeligheten for å kunne komme opp og se det som ville vært synlig i 2. etg. Byggearealet, og derfor også det rommet, som er inntilliggende, vil være sperret av for andre enn de som har billetter til det området, mens resten må forholde seg til 1. etg. Med andre ord, svært få vil få sett det som vi har å vise frem i det rommet.

Her er info ang. Bergen-arrangementet:

Hvis jeg blir ferdig er denna kreasjonen kansje noe av interesse?

Pneumatisk togbru med strøm på skinnene.

Siden jeg ikke kan være tilstede første helg utstillingen er har jeg ingen problem med å låne bort hele greia.

Oste Hovel

Hei, da har jeg klart å bli ferdig med lyskrysset, eller mangler forsåvidt å skjule ledninger og kontroller i ett passende legoskur. :slight_smile:

youtube.com/watch?v=05jlBAK_oLQ
(litt mørk video, men det lyser greit selv om det ikke er mørkt)

Hvis det er interesse så kan den godt brukes på utstillingen.

:slight_smile:

Den var RÅKUL!

Oste Hovel

Tøfft lyskryss!
Kansje litt kort tid med grønnt? Klarer LEGO-bilene å komme seg over på den tida? :slight_smile:
Er det noe “non-LEGO” elektronikk du bruker for å styre disse eller er det NXT/RCX?

Er ikke alle legobiler utrolig raske? :wink:

Dette er nok desverre non-lego som jeg bruker til å styre lysene. Bruker en Arduino mikrokontroller som er enkel å programmere.

Hadde nok vært mulig å lagd tilsvarende med mindstorms, men det har jeg ikke sett nærmere på.

Lurte på om noen skulle opp på teknisk museum i dag? Eventuellt hvilket tidspunkt? Fikk endelig skjult alle ledninger og slikt så hvis jeg får lov kan jeg bidra med ett stk lyskryss.

Noen som veit noe mer om hva som skal stilles ut, etc, fordi det er jo i dag.
Kan godt ta med den brua men veit ikke noe om tid og slikt?

Oste Hovel

Beklager at dette ikke kommer før nå, men det er ett virrvarr av ulike grunner til at jeg ikke sitter med denne infoen før nå.

Selve rigginga vil skje på fredag.

Teknisk museum har åpent fram til kl. 18.00 denne uka. Jeg har akkurat pratet med min kontakt på TM, og slik det ser ut nå, så ser det ut til at folk kan komme med det de skal stille ut fram til og ut fredag, innenfor åpningstid. Si i fra i skranken at dere er fra Brikkelauget! De som kommer før fredag vil få låst inn tingene på ett trygt rom. På fredag kommer jeg ca. kl. 16.00, for å begynne å rigge. Folk som kommer da, kan være med på rigginga om de ønsker (eller føler at det er nødvendig). Jeg kommer også tidlig lørdag morgen for å rigge ferdig evt. det som ikke blir ferdig før stengetid fredag kveld.

Det er i hvert fall det som er meningen. Kontakten min på TM virket positiv til ett slikt opplegg, og jeg regner og håper med at det kunne virke for folk flest, ettersom dere kan velge når dere vil komme med det som dere skal stille ut. Jeg utelukker heller ikke at vi rigger det statiske mens vi har en GBC i drift på lørdag.

Og atter igjen, beklager om dere hadde planlagt å komme i kveld for å rigge.

Savner en oversikt over hvem som stiller og med hva? Et lyskryss, en bro og et par GBC-moduler er jo ikke rare greiene. Eller har du, Freddie, nok til å lage en layout aleine?