Lego feilpriset i butikk

Var innom Outland nå nettopp, og fant et legosett som jeg syntes var en god deal (til Outland å være). Kom i kassa - fikk beskjed om at den var feilpriset.
Siden det var laaaaaang kø bak meg syntes jeg det både ble for dumt/ikke rom for å diskutere, men så er spørsmålet - er det pris på produkt eller pris i kassa som gjelder?
Ønsket ikke produktet til den prisen som var i kassa, så gikk derifra uten noe sett…

Det var et sett jeg har hatt lyst på leeeeenge, så føler meg jo litt snytt… :frowning:

Dagligvare- og elektrokjedene praktiserer pris på hylla. Det er det du blir kommunisert, så det er den forventningen du har.

Det er bare rimelig å forvente at også Outland skal gjøre det samme.

Helt enig Erman! Dårlig service!

Dette er jo helt opp til butikken, men det er jo prisen i kassa DE må gå ut ifra er riktig.
Hvis en vare i butikken har en annen pris er det enten butikken som har priset feil eller noen som har flyttet en prislapp over fra en annen vare…
Hvis prisforskjellen er STOR kan man ikke forvente å få varen til merket pris, da feilen jo er åpenbar. Er forskjellen mindre blir det jo opp til (de ansatte i) butikken å avveie fortjenesten mot kundetilfredsheten…

Prisforskjellen var vel stor i forhold til egentlig Outland-pris, men ca 200 under det jeg fant på nett fra andre forhandlere. Kan ikke noe for at Outland priser Lego-settene sine så åpenlyst høyere enn andre forhandlere (f.eks. Ghostbusters-huset til 5999, når det koster 3499 “alle” andre steder), men burde kanskje ha fått den til prisen andre selger for som “plaster på såret”.

Sikkert ikke eneste feilprisede vare i butikken, så regner med at det er greit å dobbeltsjekke kvitteringa/kassaskjermen for andre som handler der… :slight_smile:

Jeg opplevde det samme i Outland i Kristiansand forrige sommer - er det Sørlandssenteret det heter der tru? Var så happy over å finne Grand Emporium til bare litt over ordinær pris, og tilsvarende lang i maska når de i kassa slo inn en helt annen pris. Gikk både slukøret og skuffet ut igjen - uten Grand Emporium. Kjenner fortsatt at jeg synes det var kjedelig å bli lurt så fælt. Feil/riktig prislapp er etter min mening butikkens ansvar, ikke kundens. Det er jo litt flaut å plukke med seg noe også ombestemme seg i kassa etter at varen er slått inn og overraskelsen et faktum.

Outland er som alle andre pliktige til å følge norsk lovverk
(Markedsføringsloven med forskrifter)

-Så spørs det hvor mye man er villig til å krangle på det.

Slik jeg har skjønt det i forhold til markedsføringsloven §10: lovdata.no/lov/2009-01-09-2/§10
så har du ikke krav på å betale den prisen som står i hyllen eller på produktet. Det er butikken som setter prisen på produktet å i så måte bestemmer hva du skal betale for den.

MEN, det er faktisk forbudt å informere om feil pris (ved å ha feil pris på hylla eller på produktet), så du er vel i din fulle rett til å skjelle butikken huden full for å ha opplyst om feil pris. Ingen grunn til å være flau over det. Du har også rett til å kreve penge tilbake dersom du har kjøpt noe du trodde hadde en annen pris (ved feilmerking av pris) i følge markedsføringsloven.

Kanskje sende en melding til Forbrukerombudet, dersom det er mange som opplever det samme på den samme butikken?
forbrukerombudet.no/pris-feil-p … ing-butikk

Hei! Ser at tråden ble startet for en god stund tilbake, men jeg velger å svare likevel.

Markedsføringsloven har jeg faktisk ikke satt meg veldig inn i til tross for at jeg selv jobber i butikk. Men uansett følges den vel sjelden til punkt og prikke i praksis- for hvem går egentlig rundt og drøfter markedsføringsloven når man står midt oppi en slik situasjon du beskriver.

Der jeg jobber er det alltid en “selvfølge” at kunden får den prisen som er oppgitt i hyllen- hvis det er feil pris skal det alltid gå i kundens favør, og jeg synes du fikk dårlig service i denne situasjonen. Samtidig forstår jeg at Outland neppe har lyst til å tape 3000 kroner pga. feil pris i hyllen.

Til slutt vil jeg egentlig bare sitere min gamle barneskolelærer- “Evig eies kun et dårlig rykte”- og det er noe i det. Menneskehjernen er skapt for å luke ut og fokusere på det negative vi opplever- de negative opplevelsene sitter sterkere i oss enn de positive.

Tror Outland kan gjøre lurt i lære av sine feil, selge settet til redusert pris og aldri gjøre samme feil igjen- og heller være mer nøye med prisingen.

Jeg har forresten ikke opplevd noe lignende her i Bergen, kom til Bergææææn folkens! :smiley:

Alle lover i Norge er jo å betrakte som ett minimums krav man må følge. Man kan selvsagt gjøre ting bedre, slik som å gi kunden anledning til å betale den prisen som står på varen/hyllen. Er ikke så veldig mange ganger jeg har kommet bort i det, men de få gangene det har skjedd har jeg fått betale den prisen som stod på hyllene. Dette har det jo blitt mindre av de siste årene siden de fleste butikkene har elektronisk prising av varer, dvs at prislappen på hyllene er styrt elektronisk fra en datamaskin. Dermed er det lettere for dem å endre på prisene og holde korrekt pris i forhold til tilbud og kampanjer for eksempel.
Men det er nå fremdeles mennesker bak de pc’ene som også kan gjøre feil eller feil på elektronikken. Men det skjer heller sjeldent.
Siste tilfellet jeg var borti dette var det en helt tydelig feilprising på hyllen (i butikkens favør) da det stod 8888,88kr/kg for en pakke med rosiner! Noe jeg synes var “noe stiv pris” :slight_smile:
Jeg spurte en av de butikkansatte om det var korrekt pris som stod på hyllen og de svarte selvsagt “ja, prisene på hyllen er satt automatisk så de skal være korrekt.” Og så pekte jeg ut varen og da tok de å byttet det elektroniske skiltet med ett nytt og takket meg for å si ifra. Var nok noe elektronikkfeil der ja… :slight_smile:

Jeg jobber i Outland.

Vi har en klar policy på at feilmerking skal gå i kundes favør. Alltid.

(Dessverre er det enkelte som spekulerer i å utnytte dette ved å fysisk endre prisen på varene. På de 19 månedene jeg har vært her hvor jeg er nå har vi kun opplevd dette én gang, men da jeg jobbet i en større leketøysbutikk var dette et vanligere problem. Butikken kan da selvsagt ikke la kunden spasere ut etter å ha betalt en hundredel av reell pris - men det tror jeg de fleste forstår. Nå tror jeg ikke det er dette som har skjedd i dette tilfellet, men jeg nevner det likevel siden det var tema i tråden.)

PolarCow: Om du sender meg en PM eller tar kontakt med meg via butikken (Fredrikstad, outland.no for kontaktinfo) og forteller hvilken butikk, vare og pris det gjelder skal jeg med glede se på det for deg og se om vi kan finne en forklaring/løsning.

Jeg liker mye bedre den klare policyen du beskriver øverst her, enn det scenarioet du beskriver under - som jeg følte jeg ble mistenkt for i Kristiansand. Den første tilnærmingen resulterer sikkert i at Outland på sikt tjener mer penger fordi kundene får tillit til butikken. Den andre har i hvert fall ført til at jeg ikke har handlet mer på Outland (jada - vet at jeg er litt vel var for dårlige judgements!) To års handelstørke fra en LEGOsamler - det er noen andre forhandlere som har tjent på det selvfølgelig. Så ja - lur policy.