Lego exclusive sett/modular house - kjøpe nå?

Har sett litt på disse modulær husene og Cafe Corner og Green Grocer koster jo skjorta… Derimot ser jeg Pet Shop og Grand Emporium ikke var så ikke (ca 1500,-). Noen formening om de kommer til å stige bra i pris når de går ut av produksjon eller kommer de til å hodle seg i samme prisnivå? Synes de så kjipere ut enn CC og GC…

Heihei forresten! :slight_smile:

Hei Tomask!

Grunnen til at disse er rimeligere er at de fremdeles er i produksjon hos Lego. Noe Green Grocer og Cafe Corner ikke er. Et annet sett i serien som fremdeles også er i produksjon hos lego er Fire Brigade, men det er mye som tyder på at dette nå er på vei ut også.

Det er nok å vente at også Pet Shop og Grand Emporium vil stige i pris når disse går ut av produksjon. Noen formening om når dette skjer har ikke jeg, men settene er jo forholdsvis nye, så jeg tror ikke det er grunn til å være redd for at de forsvinner før i alle fall Fire Brigade forsvinner, som er et eldre sett.

Å kjøpe Cafe Corner eller Green Grocer nytt i dag er dyrt, det er helt sant. Det dukker dog inne i mellom opp noen gode tilbud brukt, og noen steder selges nye sett billigere enn andre steder. Ebay er nok f.eks. et dyrt sted å se etter disse stedene. Lego-markedsplassen Bricklink.com derimot kan være et bedre sted å se. Bricklink er en markedsplass hvor forskjellige selgere har sin egen Lego-butikk.

Et annet alternativ som det har blitt skrevet litt om her på Brikkelauget den siste tiden er å kjøpe enkeltdelene til disse dyre, skjeldne settene da det har vist seg at dette kan bli billigere. Det er dog veldig mange forskjellige ting man må passe på i den sammenheng for å få prisen ned. Dersom man ikke er observant kan denne metoden fort bli dyrere enn å kjøpe settene komplett. Jeg gjorde selv dette og betalte ca. 5500-6000 kroner for Cafe Corner (10182), Green Grocer (10185) og Market Street (10190) samlet. Du kan lese mer om mine og andre sine erfaringer rundt slike “delekjøp” i denne tråden:
Cafe Corner via Pick A Brick?

Her kommer en snarvei til mer info om alle husene i Modul-serien til Lego:
[setimg]10190[/setimg][set]10190[/set]
[setimg]10182[/setimg][set]10182[/set]
[setimg]10185[/setimg][set]10185[/set]
[setimg]10197[/setimg][set]10197[/set]
[setimg]10211[/setimg][set]10211[/set]
[setimg]10218[/setimg][set]10218[/set]

Hei og takk for utfyllende svar!

Disse utgåtte modellene, lå de også rundt 1500-2000,- da de var nye og i produksjon? Synes serien er skikkelig fin og dekorativ og hadde gjort seg på nostalgigutterommet mitt. :slight_smile: Da er vel svaret å starte med de “rimelige” som er i produksjon nå og heller snoke rundt etter rimelige Cafe Corner og Green Grocer.

Jepp, det kan jo være en god idé. Tror nok at settene gradvis vil bli enda dyrere, men inne i mellom kommer det noen gode tilbud, skal skrike ut om jeg kommer over noen. Billigste jeg vet om pr. i dag er disse:

Green Grocer 2034 kroner
Cafe Corner 3520 kroner
Disse er fra samme butikk.

Selv har jeg ikke Pet Shop eller Grand Emporium enda, men må nok kjøpe disse snart… :slight_smile:

Et annet tips er å kjøpe klossene stykkvis på Bricklink, som har blitt grundig diskutert i denne tråden. Hvis du ikke er av typen som må ha original eske og bruksanvisning, så vil du kunne slippe betydelig billigere unna på denne måten. Men det krever selvfølgelig litt jobbing da.

Er blitt litt originaleskefreak jeg etter å ha samlet spill til gamle 8-bit datamaskiner… :slight_smile: Spørs nok ikke om en av de modulærhusene som er i produksjon nå blir julegave til meg selv. Dvs en nr 2 etter jeg brukte trumfpoengene mine på Unimog U400. :slight_smile:

Viss noen er på jakt etter alle modularsettene har jeg komplett sett BNIB som selges i en pakke.
Gi bud!

BNIB ???

Det var en ny forkortelse…

Daws!

BrandNeu In Box.

Grüße
Michael

OKAI. :laughing:

Den var ny.
Men takk for grei forklaring Michael.
Og foresten, har liggende opptaket fra NRK om du vil ha det selv.
Vet ikke om du fikk en kopi av dem ?

Mvh Kristian.

Jeg har opptaket av Michael på min dvd opptaker tatt opp på nrk.
:wink:

OK jeg har det på pc jeg da, som en .mpeg fil hehe

Har redigert det litt, så bare klippene med Michael er med.
Alt annet er borte. Og en kort intro til programmet.

Hver gang jeg ser BNIB tenker jeg: Bricks Not In Box :smiley:

Er der noget galt med den normalt anvendte forkortelse MISB…??? (som bl.a. TBB, Eurobricks og Byggepladen anvender).

MISB er også den mest anvendte betegelse her :slight_smile:

Men er BNIB egentlig det samme? MISB inneholder nøkkelordet “sealed”, BNIB er litt åpen til interpretation.

Et sett kan også fint være helt nytt uten å være mint; riper fra frakt, hyller, prislapper osv.

Men BNIB gjelder vel nesten bare Pet Shop.
Selv om ingen av dem er lengre helt nytt.

og MISB betyr jo bare at det er settet er kult i forseglet boks. Ikke at esken er ripete eller ødelagt.

MISB forsvinner kun som betegnelse når forseglingen er brutt.

Det er slik jeg tolker dette værtfall.

Det er vel forskjellige meninger om def. av disse betegnelsene…MISB (mint in sealed box). For å være “helt spissfindig”, så skal den egentlig være “mint” (strøken), men her brukes nok betegnelsene litt om hverandre… :slight_smile:

Enig Morty. Her er det mange tolkninger ute å går - og ingen kan kreve å holde fasiten.

Selv leser jeg MISB som at settets innhold er mint FORDI det er i sealed box. Boksen kan være sliten og fortsatt være MISB i min verden.