LEGO ett mannsdominert Univers

Det mener hvertfall to skribenter fra Sverige.

Hovedartikel: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article8311412.ab

Dansk henvisning til artikelen: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1475395.ece

Interessant, for tanken har slått meg flere ganger. Jeg er enig, det er for få kvinne-minifigs. Det virker som om utviklingen går mot mer jevn fordeling av kjønnene. Ref. minifigsseriene, HarryPotter, IndanaJones… Men savner også et sykehus på lik linje med politi- og brannst.

Det hadde vært fint med litt mer balansert kjønnsfordeling i LEGO-universet ja, men mer enn flere kvinnelige LEGO-figurer, så ønsker jeg meg at de kvinnelige minifigene som vi allerede får ikke bare er pyntedukker, og at det faktisk er litt variasjon i dem. Hvor mange forskjellige ansiktsuttrykk og forskjellige ansiktstrekk har de mannlige minifigene? Hvor mange har de kvinnelige? De aller fleste er et standard smilefjes med feit rød leppestift. Hva med litt variasjon i kvinnefjes, så ikke alle ser ut som kloner? Og litt mindre leppestift kanskje, i hvertfall på jentebarna? Det hadde i hvertfall gjort meg glad å se…

Flere sett og figurer/brikker som kan appelere til jenter tror jeg hadde vært bra - og da vil jeg ha alt i minifig scala.

Forøvrig syns jeg kjønnskvotering er en dårlig ide, men at LEGO over tid prøver å få inn flere kvinnelige minifigs er nok bra:)

Var det ikke i Fire Brigade at det var en damefigur med? Eventuelt en mann med veldig feminine trekk :slight_smile:

Hvis du mener langt lyst hår er feminine trekk så :stuck_out_tongue: Men kunne vel tolkes som jente den figuren der ja, siden den hadde “jentehår”.

det er ihvertfall fremgang ifra smilefjestiden da :wink:

De nye kvinnehodene er nå ganske fine. Det standard kvinnelige hodet er jeg ganske lei av, ja. Leppestift på barn? Pøh. :slight_smile: Men ellers i verden, så er jo likestillingen kommet langt … rosa globuser, ninjahamstere, superrosasukkerdolledukker … perlesmykker, våpen, bay-blades, blablabla … :unamused:

Dette så jo ikke bra ut for kvinnene i resten av verden. There will be an new girl theme in minifig scale and those sets is only going to be sold in Uk and us if i remember right.

Hentet fra
http://amodularlife.wordpress.com/2010/10/22/news-of-2011-girls-winter-themes-mf-series-5/

Å nei, enda en jente-orientert serie! Det blir som det andre … et eksempel: Zhu-Zhu pets -ninjahamstere for gutter, dukkehamstere for jenter. En serie for hvert kjønn. Det er likestilling, det! Jaja … :unamused: (PS: Det verste tilfelle jeg har vært borti: rosa globus)

Som den jenta jeg er må jeg bare meddele at jeg ikke bryr meg om Belville og andre serier rettet spesielt mot jenter, jeg lekte som barn med både Barbie, LEGO, dokker, Brio-tog, Playmobil, plastmobil, ishockeyspill, plastdinosaurer, Kinderegg-figurer, lekebiler, kosedyr, plastelinaleire, plastperler…med mer. Samtidig brøt jeg håndbak med alle gutta i klassen og red på hester som de fleste andre jenter på min alder. Problematisk? Neppe! Klarer fint å finne en slags kjønnsbalanse her, er da vel jente fordi jeg ikke brydde meg om såkalt “jente-LEGO”. Rosa LEGO-klosser finnes forresten i butikken nå, er det mest for jenter eller gutter? Barn av begge kjønn er svake for pastellfarger så dette burde vel være kjønnsnøytralt?

en liten fugl hvisket meg i øret at 2012 er legos store jenteår, og at det da vil komme masse nye “jenterelaterte” sett (samtidig som belleville går ut)
minifig.serie 3 har tennisspiller (men gammelt ansikt) og huladanser, og den nye politistasjonen har en politidame.

edit: 2012, ikke 2011. jeg virker ikke.

Èn, bare? :wink: Nei, uansett greit å få inn noen nye kvinnelige minifigurer (så ikke minifigurene må være homofile :laughing: )