LEGO Dørskilt

Min første MOC: Dørskilt til heimen!

Begynte så smått med å designe denne i fjor høst, og etter mye jobbing med denne både i LDD og ikke minst med delebestillinga (det tar tid!), henger den nå der den skal (ved døra). Tanken bak dette var å lage et dørskilt som (riktignok med en del kunsterisk frihet) skulle være et utsnitt av huset vårt.

Det ble en runde med Pick a Brick samt flere runder med Bricklink (aldri bestilt fra noen av disse sidene tidligere), og dette medførte behov for redesigning av enkelte elementer (bl. a. senga) da jeg fant ut at visse kombinasjoner med brikker og / eller farger gjorde modellen unødvendig dyr. I tillegg førte bygginga av The Simpsons House (i februar i år) til at jeg måtte redesigne senga enda en gang, da jeg hadde veldig sansen for måten sengene i huset var laget.

Tiles’ene med skrift stammer fra 2 LEGO Business card-sett, som ble anskaffet fra Ebay. Modellen ble bygget etter å passe inn i en slags settekasse med glass foran, og jeg endte da opp med en grunnflate på 22 x 8 studs. Har tapet med hvit el-tape rundt kassa der sporet til å sette inn glassplata er, for å forhindre at det kommer vann (regn) inn i kassa.

Er alt i alt veldig fornøyd med denne, bortsett fra at jeg strengt tatt ikke har sort hår og den sveisen, så jeg får ta med en mer riktig sveis neste gang jeg skal bestille noe fra BL. :slight_smile: Det har uansett blitt en usedvanlig lærerik prosess rundt denne kassa for min del :slight_smile:

Trykk på hvert enkelt bilde for å komme til større versjon i mitt Flickr-galleri.

Gleder meg til å etterhvert sette i gang med en ny MOC, kanskje noe litt større neste gang…

Genialt dørskilt :smiley:

Morsom idee, flot Moc

steinar

Utrolig kult. Ikke umulig at jeg må stjele den ideen :sunglasses:

Den var artig. Fint bygget.
Ingen fare for at jeg tar den ideen :slight_smile:

Fint dørskilt du har laget har også sett det på katteprat.net der jeg også er medlem !.
:smiley:

Fantastisk dørskilt!
Er dette noe som henger utenfor huset/leiligheta? Ingen planer om å legge inn litt LED lys inn i kassen?
Med litt små SMD LED og tynne ledninger så kan det bli bra skjult inni mellom klossene.
Uansett veldig bra laget!

Veldig stilig! Jeg ville nesten vært redd for at noen skulle knabbet med seg hele rammen, regner med du har skrudd den godt fast! :smiley:

Men “flesh” hender på en gul figur? :ugeek: :laughing:

Takk for alle tilbakemeldinger, hyggelig at første MOC faller i smak! :wink:

Hehe, det er ikke noe problem, bare si ifra når / hvis du har lager en selv så vi andre får se hvordan den blir. :wink:
Og når sant skal sies ble jeg selv inspirert til dette prosjektet etter å ha sett en settekasse med et par Playmo-figurer (og litt Playmo-detaljer rundt) som et vennepar brukte som navneskilt ved døra si… :slight_smile:

Takk :smiley: -Ja, samboeren min la visst ut et bilde av skiltet der også…

Takker! Og ja, det henger ved siden av utgangsdøra på huset. Har tenkt tanken selv om at det hadde vært fint å fått belyst dette på en eller annen måte (blir litt mørkt der det står på kvelden), men har ikke helt fått tenkt ut hvordan. Det som selvfølgelig hadde vært knalltøft ville vært å få belyst de naturlige lyselementene i MOCen, dvs. spotene til selve navneskiltet, lampetten bak klatrestativet til kattene, lampa over PCen samt de to taklampene, men det blir kanskje litt minimalt med plass for å få sniki inn noe LED og ledninger der… Men hadde i det minste vært ålreit å fått lagt inn noe lys helt i toppen av ramma…

Har aldri vært borti SMD LEDs før, men forstår det slik at det er veldig små LEDer som man lodder på små kretskort av noe slag? Hva bruker man som strømkilde? Har du noen tips om hva jeg kunne brukt for å få til noe sånt (evt. tips om sider / videoer med info om dette)?

Den er skrudd godt fast i veggen! :wink:

Og utrolig flaut; har ikke lagt merke til det med hudfarga hender på “min” figur selv, her har det visst vært en salig miksing av kroppsdeler med sovende kvalitetskontroll etterpå. Takk for tipset (well spotted), skal få bytta ut de der… :laughing:

Dette var utrolig bra! Jeg har selv jobbet med et skilt å ha på huset, men det blir overhodet ikke på dette nivået. Bra jobba!

harald-

Kort fortalt er SMD slike som normalt skal loddes rett på overflata av printkort og har ikke bein, det er en fordel og så får du dem utrolig små. Du trenger ikke printkortet, du kan lodde kablene direkte på LED’en. Men de er litt vanskelig å lodde, for man må være veldig forsiktig for ikke å bruke FOR mye varme på dem.

Siden de ikke har bein og at de finnes i veldig små størrelser er det mulig å plassere dem inni de LEGO delene akkurat slik som du ønsker, nemlig inni spotene og lampetter og andre lyselement som du har i scenen. Ikke avgir de mye varme heller. Som oftest kjører disse på rundt 3.2-3.7v men med en liten motstand i serie så kan det hele drives av for eksempel en liten 9v DC strømforsyning som du sikkert har liggende å slenge eller kan skaffe enkelt.
Med bare 5-6 dioder så kan det også hende at du kan bruke en slik billig USB lader/strømforsyning (5v). Eller bare en batteriboks, den vil sikkert vare noen uker før du må bytte batteri litt avhengig av kapasiteten på batteriene.

Om jeg ikke husker helt feil kjørte jeg 5 lysdioder på en slik LEGO 9v boks med AA batterier i 5 dager og det var fortsatt lys på dem. Men de lysene jeg valgte var ganske kraftige for at de skal vises selv om det er dagslys.
Se mer om dette prosjeket her: viewtopic.php?f=1&t=1269

Hm… tips - finn glass med beskyttelse mot UV-stråling. På under ett år ser man tydelige konsekvenser ellers (dette er erfaringer fra utstillingsvindu på Riktige leker).

Happy halloween!

Siw Erik… hmmm, er det ikke mulig å få komma eller lignende?? Høres ut som en figur Frode Øverli tegner :confused:

Eller skikkelig tøft da!!

Takker! Det finnes desverre ingen komma i 850425 Desk Business Card Holder-settet som jeg fikk disse bokstavene fra, kun punktum (som heller ikke ville sett bra ut), så da måtte teksten bare bli sånn.

Er det for øvrig noen som vet om det finnes noe 1x1 flat tile med komma på? Forsøkte å søke på “comma” på Brickset og Bricklink, men fant ingenting…

Forsøkte å bla igjennom katalogen men kan ikke se noen 1x1 med komma på. De har punktum, bindestrek og underscore, men det er det eneste. Du kan jo bruke bindestrek i mellom navnene.
Tror også at du kunne ha satt navnene rett overfor hverandre, selve navneskiltet ville blitt litt lengre men også smalere.
Siden navnene er av forskjellig lengde så kan du jo ha satt det lengste på topp og korteste på bunnen og på den måten spille litt med bakgrunnen og ikke ha ett helt firkantet skilt.