Lego.com vs Posten; 1-0

Hahaha, spot on :laughing:

Det er forøvrig ikke bare Posten som slenger på de derre “ikke åpne før fortolling”-klistremerkene, budfirmaer som DHL og UPS gjør akkurat det samme. Det betyr bare at de har sendt pakken videre før fortollingen er ferdig. Med DHL og UPS får man regning på det i etterkant, mens med Posten må man som regel vente på fortolling fordi de ikke vil utlevere pakka uten at du betaler for det. Men når regninga skal sendes til noen andre (i dette tilfellet Lego), så kan de sende pakka videre til mottaker uten å vente på fortollingen. Ergo dette fjollete klistremerket, som nok stammer fra noen fjasete tollregler vi har i dette landet, som jeg vedder på sier at det ikke er lov å ta i bruk importerte varer før de er fortollet. Men jeg gidder ikke å lete opp paragrafen :stuck_out_tongue:

Begge mine pakker med Horizon Express og Mini modular hus bestilt fra Lego fikk denne lappen påklistret. som jeg har mottatt de to siste ukene.

Det er nok snakk om en fri kunstnerisk gjengivelse. Den gang denne logoen ble designet lå vel fremdeles postterminalen i sentrum, og kjøretraseen gjennom Bispelokket lot seg ikke gjengi i to dimensjoner - det krysset beskrev et Møbius-legeme.

Bestilte Horizon Express og pick a brick, jeg fikk også den oransje klistrelappen. Noe jeg ikke brydde meg om, jeg ville bygge toget :wink: .

Ellers ikke møt noe moms krav, det er jo Lego som skal betale det. Jeg får jo ikke vite når Lego har betalt!!

Bestilte Horizone express på S@H med VIP points. Fikk brev fra posten om og sende inn kvitering. Skulle hente den ut i dag. To lapper i postkassa, en der MVA var betalt og en der MVA ikke var betalt. Når jeg skulle hente pakken så måtte jeg betale 250 kr. Fikk post mannen til å ringe poste der de kom fram til att posten hadde rota det til og att jeg ikke kunne hente pakken før mandag…:frowning: crap.

Jeg bestilte HE på lekestallen.no jeg. 1058,- inkludert frakt. Ikke noen tollproblemer. Sitter og bygger nå. :wink:

Gaaaahhh!

Etter mange S@H bestillinger uten problemer og med lynrask levering fikk jeg nå en suser.

Bestilte noe greier for ca 600,- NOK, ikke bare kommer pakken som ufortollet (med DHL), og merket med verdi 600 EURO…

Hurra… Forsøkt en gang å ringe LEGO support uten suksess… :confused:

Da tar du med pakken til ditt lokale tollkontor om mulig sammen med kvittering.
Dersom du skulle måtte betale noe gebyr så ta dette med lego.

Det er vel LITT mer stress enn hva som er rimelig… Det hadde aldri jeg gjort, tida mi er verdt mer enn som så. Dette rotet burde være fullstendig unødvendig, og må i det minste kunne ordnes ved å ta en telefon.

I dette tilfellet vil han få en regning fra DHL på mva.
Og LEGO har vel policy på at den skal betales før man får igjen pengene.

Dersom man har stempla papirer fra Tollvesenet så trenger man jo ikke betale de ca 1200 kronene som er mva på 600 euro.
Litt manuelt arbeide må man gi. Feil i datasystemene oppstår så alt for ofte :confused:

På andre forsøk kom jeg gjennom til Team India, og skal visstnok bli oppringt i morgen.

Det er slett ikke sikkert at du må gjøre noe i det hele tatt, ikke før du evt. har fått faktura fra DHL. For etter at de har fikset det så pleier de å ordne det seg imellom (selv om pakka får ufortollet-klistremerket).

ufortollet-klistemerket betyr bare at DHL har levert ut pakka før den er fortollet, det er ikke noe å bekymre seg over, og er helt vanlig. Hvis de derimot sender deg en regning er det bare å rope høyt til LEGO kundeservice med en gang.

Ble oppringt i går og fikk beskjed om at jeg ikke ville få noen faktura, men fikk samtidig instruksjoner om hva jeg skulle gjøre hvis jeg fikk faktura. :confused:

Krysser fingrene for at jeg slipper å høre noe mer… blir litt rød i toppen når jeg må bruke tid på slike ting må jeg innrømme. :blush:

Nå har jeg kjøpt opp til flere sett og løsbrikker i flere omganger i det siste halvåret og har enda ikke hadt noe trøbbel med toll. Alle gangene handlet jeg for over 200kr. Var jo en gang jeg var uheldig å gjøre en dobbelbestilling som bestod av et modularhus og en god del løsbrikker og siden løsbrikkene kommer fra ett annet sted så kom jo dette i flere kolli til forskjellige tider og var ikke noe problem da heller…

Gah, faktura fra DHL etter en Bricks & Pieces bestilling… kjempegøy. :angry:

Spennende å se om jeg får noe ekstra. Var ikke all verden med klosser heller.
Men det stod en notis på konvolutten.

Flere som venter på ting fra LEGO nå?
Jeg tror LEGO har fått noe stoppa i tollen igjen. Eller så er jeg bare blitt bortskjemt med leveringstidene.
Bestilte Ninjago Airjitsu tempelet 18.august, og eneste som står i trackinga er fra 21. aug - Shipment tendered. Posten har ikke fått registrert pakka inn hos seg enda.

Venter ikke på noe nå, men hvis det har gått over en uke siden “Shipment tendered” så er det mulig ting har gått i stå ja. Verdt å sende en e-post til kundeservice, kanskje du får litt VIP points som plaster på såret.

Går pakka via posten igjen?

Det jeg og duden bestilte samme uka som deg kom med dhl.