Lego.com vs Posten; 1-0

fint å høre at de snart får ordnet dette! Selv om LEGO tydeligvis ordner opp i etterkant så blir det jo en del unødig styr som det er greit å slippe.

Dette har jeg hatt noen runder med nå i oktober/november. Bestilte noe i oktober og fikk moms krav av posten. Orderen ble i tillegg splittet og leveransen nå i novemer fikk jeg og moms på. Kundeservice til lego er svært bra og har fått pengen igjen. Fikk beskjed om at systemet til lego skulle være fikset i løpet av november. Dette må unasett være svært kostbart for lego?
Fikk faktisk å vip trekk på moms tilbakebetalingen og har hatt noen runder med det også :slight_smile:

Samme her! Har slitt med dobbel MVA siden i sommer. Har alltid fått det doble MVA utlegget igjen mot innsending av kvittering. Men de har i det siste lovet at det skulle være i orden uten at det er det. Synes det topper seg når de TREKKER meg for VIPpoeng når de tilbakebetaler den doble, utlagte MVA`en! Hva er det for noe da? Det er jeg ikke i mål med enda men de jobber visst med saken. Ble blant annet oppringt fra Lego i England vedr. dette. Får krysse fingrene for at de får orden på det snart.

Får en pakke i morgen mest sannsynligvis fra Lego, skal si fra om jeg ender opp med dobbel moms eller ei. Har kvittering for kjøp med moms på, vil nok vise den fram om det hjelper.

Da skal du i såfall. sjekke først og så kontakte kundeservice før du henter ut pakka :wink:

Regelen fra Posten er at når du har hentet den ut så er det ingen vits å klage :wink:

Men om du får momstillegg i morra så går det jo ann å ta en telefon til tollavdelinga på posten og høre.
Om det er enklere å sende dem kvitteringa så de sletter ekstrabeløpet så er vel det enklere enn at lego skal betale tilbake?

Men du gjør jo som du vil :wink:

Men får håpe det er fiksa.

Mine to siste bestillinger fra Lego ble med dobbelt moms.

Lego har ennå ikke gjort noe med saken og jeg har ikke fått igjen pengene enda.

Posten nekter å høre på, det er ikke deres problem. Det er LEGO som har gjort denne feilen, og Posten følger bare sine lover og regler. Så LEGO må betale tilbake i disse tilfellene, og det gjør de. Er bare å ta kontakt med kundeservice, og så sende dem kvittering på utlangt mva. Tar en uke eller to, så har de satt pengene tilbake på kortet som ble brukt til å handle. Tungvindt ja, men må gjøres sånn fordi Posten vil ikke hjelpe. Jeg har gjort dette 3 ganger nå :stuck_out_tongue:

Da er du sikkert for snill med de du prater med =p hihi

Du skal få uttale deg om du har fått Posten til å slette et mva-krav etter at LEGO har sendt deg en pakke med denne feilen…

Dette er rett og slett veldig dårlig av vårt alles elskede LEGO, og jeg synes vel det er litt mye å kreve at Posten skal bruke ressurser på å rydde opp i rotet til store internasjonale selskaper som burde ha alt på stell.

Dette surret + uforståelig forskjellsbehandling av kunder i forskjellige land har minimert lysten til å handle på s@h for min del.

Man kan sikkert si mye om enkelte kundebehandlere osv i posten på god evne til god kundebehandling (noe man finner i de fleste offentlige og private bedrifter, så lenge det er mennesker bak :slight_smile:, mitt inntrykk er at hvis man opptrer "korrekt, saklig og i en blid tone møter man alltid mer godvilje), men de har noen regler som skal følges i forhold til innførsel. Disse reglene er ikke noe posten har satt for sitt begodtbefinnende og gitt av andre statlige myndigheter som feks toll- og avgiftsdirektoratet. Posten har fått myndighet til å gjøre forenklet tollbehandling og frita fra momskrav hvis de er under 200 kr eller er kodet riktig for et foretak som tar inn norsk mva og betaler den inn til norske myndigheter ut i fra gitte kriterier. Så skal de firmaer som tar inn norsk mva også kode det riktig etter de kriterier som er gitt (det er ikke noe den enkelte kundebehandler man ringer til/sender mail eller kontakter på annen måte i posten skal avgjøre…det er firmaenes ansvar).

Mail fra Lego i dag:

“Jeg har nå endelig gleden av å kunne fortelle at dette toll-problemet vi har hatt den siste tiden endelig er fikset. Pakker sendt etter 20/11 skal ikke få ekstra moms.”

Vel jeg betalte ihvertfall ingenting, mottok vare og gikk… :slight_smile:

Jeg fikk 3 pakker fra S@H i dag. Alle 3 har en lapp på som sier jeg ikke får åpne før de har foretatt fortolling… (som om jeg bryr meg)
Står ingenting om hvor lang tid det kan ta eller om jeg får beskjed om det er greit.
Har spurt posten om hva som skjer.

Rart det skal være så vanskelig i grunnen. :smiling_imp: Frister ikke å handle hos Lego mer, får prøve litt Kre-O tenker jeg.

Håper det tullet med mva blir i orden innen 01 januar skal da kjøpe 2 sett 10233 Horizon Express.
:imp:

Det der er bare en formalitet, bare å gi beng og åpne :stuck_out_tongue: Ikke LEGO sin feil heller, fjollete system vi har i Norge.

Det er i orden nå :slight_smile:
Fikk pakke i dag uten tulle-mva :smiley:

hm, mulig det kun er jeg som ser mitt siste innlegg i denne tråden… Jeg fikk i dag i allefall en forsendelse med sett fra Lego/S@H levert på døren, uten krav om ekstra MVA og ingen lapp som ba meg vente på bedre tider. Så da var det rett som de sa som jeg gjenga i forrige innlegg; Pakker sendt fra S@H etter 20. november er uten dette MVA-problemet.

Det er ikke kun deg som ser innlegget ditt :slight_smile:
Og ja, kan bekrefte det samme alle de andre opplevde… pakka kom uten MVA-tull. Jeg så at den var “lastet opp for utkjøring” kl.08.29, for så å være ferdigfortollet kl.10:35.

…men i dag får jeg følgende melding når jeg sporer pakka på posten.no: Sendingen er avgiftsberegnet og faktura utsendt. Avgiftene må betales før sendingen blir videresendt og utlevert.

Dette høres ikke bra ut!

Jeg fikk en pakke for to dager siden med den samme påskriften som er nevnt tidligere: “Denne forsendelsen MÅ LIGGE UÅPNET inntil fortolling er foretatt av Posten.”

Spent på om jeg hører noe mer. Har selvfølgelig gitt fullstendig blanke og åpnet den likevel. At Posten kaller seg “service”-bedrift er en hån mot begrepet service.

Min far har sin egen teori om hva designet med den krøllete linja som Posten innførte på bilene sine for noen år siden, skulle bety:

Det er sannsynligvis en gjengivelse av ruta en pakke tar fra sender til mottaker. Ikke rart det tar så lang tid med alt det krøllet.