Lego.com vs Posten; 1-0

Hei,

jeg er ny her, men har fulgt forumet en god stund for å beundre de mange fantastiske kreasjoner som blir presentert her.

Dette har inspirert meg til å kjøpe LEGO igjen, siste handel var et sett med R2D2 fra LEGO.com; jeg fikk lyst å dele denne erfaringen med dere.

Det som skjedde var at Posten tollbehandlet pakken, så den kom i oppkrav på 500,- (altså dobbel moms)

Jeg fikk etterhvert tak i utenlandsavdelingen på Posten, men de var urikkelige. Pakken var sendt fra Tyskland, og SKULLE tolles åkkeom. Det hjalp lite at jeg kunne dokumentere at norsk MVA faktisk var betalt i nettbutikken, at LEGO burde være en kjent aktør, og at jeg kunne fortelle at lignende handler har fungert riktig tidligere.

Neste telefon til LEGO var heldigvis en langt mer positiv opplevelse. De hadde erfart at Posten rota til dette ved noen tilfeller, og den enkle løsning var at jeg skulle betale oppkravet, scanne kvitteringen og så skulle de refundere utlegget.

Dette ser ut til å gått i orden, attpåtil ser det ut til at de har sendt et mini LEGO sett som et slags plaster på såret.

Det var to ytterpunkter i kundebehandling på kort tid!

Privat vs. offentlig 1-0 i kundeservice.
Just saying!

Posten kan være helt nedrulla til tider…

Posten gikk 1 milliard overskudd i fjor og det er ikke rart sånn som de tar seg betalt!

Gikk heldigvis på en smell tidligere i år, pga ufin oppførsel:

aftenposten.no/okonomi/Poste … 08273.html

Får håpe det fører til at det kommer noen andre post firmaer på banen, så kanskje det blir billigere og sende post igjen…

Er jo noe galt når en kan få små pakker med lego bestilt på bricklink fra Tyskland for 30 kr, mens det snart koster det for et postkort her i landet :S

Jeg opplevde akkurat det samme nå i sommer. Fikk beskjed av kundeservice til LEGO at de hadde bytta en eller ann kode med glemt å melde fra til Posten eller noe sånt tull, som gjorde at alle forsendelser som ble sendt i et bestemt tidsrom fikk dette problemet. Jeg fikk også samme løsning, betale oppkravet til døvhuene i Posten, og så få det refundert av LEGO. Kan ikke se at jeg har fått tilsendt noe plaster på såret dog :stuck_out_tongue:

Hvis det er riktig som Cecilie skriver, så er det jo LEGO som har rota med mva-koder og dermed rett og rimelig at det er LEGO og ikke Posten som rydder opp.

Jeg har hatt problem med at bricklink-selgere oppgir verdien på pakka inkl frakt, mens mva skal beregnes av vareverdien uten frakt. Hvis frakten gjør at oppgitt verdi da bikker over 200 kr-grensa, så krever Posten inn mva + gebyret sitt. I de tilfellene har jeg sendt Posten epost med kopi av bricklink-ordre og -faktura med ref til sendingsnummeret, så ringer jeg og da har de alltid sletta mva- og gebyrkravet.

Har ingen interesse av å forsvare posten, men her er det faktisk LEGO (som Thomas skriver) og ikke posten som har tulla det til i dette tilfelle og posten følger de regler som er…

vel, selv om det kan vise seg at LEGO var opprinnelig kilde til problemet, så ordna de ihverfall kjapt opp! (og selv om Posten har sine regler osv så ble jeg ikke imponert av kommuniksasjonen med dem, den gikk kun en veg)

Ja, da fikk jeg samme problem selv. Bestilte nylig Town Hall, og det ble toll og greier. Måtte ut med 500 kroner til Posten. Ringte Lego og de ba meg sende inn kvitteringen, så skulle de tilbakebetale. Greit nok dette da. Men hadde vært fint om de kunne fikset problemet sitt da.

Posten er sleipe. Posten skal spare penger derfor gjør di dete. Di seter gebyr på alt.

Jeg er ikke alltid fan av Posten jeg heller, men denne uka var de samarbeidsvillige. Jeg fikk feilsendt en pakke fra Amazon, fikk bøker i stedet for lego. Da de skulle sende ny pakke hadde prisen gått opp, og selv om jeg fikk en kvittering med totalsum 0,00 sto det en annen verdi på pakka, noe som medførte hentelapp med beskjed om at jeg måtte betale ca 250 kr. En telefon og en mail til posten fikk rettet opp i det. Riktignok etter to dagers behandligstid på den mailen, og kostnader på ca 25 kroner for de 8 minuttene på telefon, hvorav de fleste ble tilbragt i kø.

Nå fikk jeg faktisk tilsendt den opprinnelige pakka også (de pakkemaskinene deres må ha slått skikkelig krøll på seg den dagen), så jeg har mottatt 2 geonosian cannon, 4 blå baseplater og 3 bøker (nå donert til biblioteket) for 160 kroner. Det årna seg, da, kan man si. For ordens skyld: Jeg har kontaktet Amazon og spurt om jeg skulle sende tilbake noe, men det ville de ikke.

Ikke meningen å støte noen, jeg mente ikke døvhue i forstand av døv, men mer døv i huet, altså mer som sløv, treig, osv…

Hallo…, hun mente jo ikke å rakke ned på fysisk døve personer. Det er et uttrykk, kanskje mer vanlig på østlandet enn på Vestlandet. Om jeg så hadde vært døv selv hadde jeg ikke tatt meg nær av uttrykket.

Og det er ingen tvil om at de er sløve, treige osv. (altså døvhuer, hihi, men altså billedlig talt), og enda verre er at de gangene ting har gått skeis har jeg ikke en gang fått en beklagelse, kun skuldertrekk. “Hm, nei, pakka di er ikke her likevel. Var det noe mer?”. Den pakka kom aldri fram til meg, og ikke ble den returnert. Hmmm!

Jeg fikk tre pakker fra S@H forleden dag og den ene (PaB) fikk et mva tillegg fra Posten (som denne tråden handler om). Takket være tråden visste jeg hva problemet var/årsak. Sendte en mail direkte til Lego og selv om jeg der og da ikke fant kvitteringen for utlagt mva fikk jeg pengene retunert til konto! Fantastisk igjen av Lego! 10-0!! (Fant kvitteringen til slutt og ettersendte den)

Seriøst, slå opp ordet “døv(t)” før du begynner å kritisere folk for bruken av det :unamused: (sjekk punkt 2 nedenfor). Det er slik jeg opplever å forklare ting for folk på Posten… Og nå syns jeg dette blir en latterlig teit diskusjon. Jeg har på ingen måte rakket ned på døve, men på folk som oppfører seg som om de var det. Skjønner du forskjellen?

   Oppslagsord	Ordbokartikkel

døv
(døvt)

døv a1 (norr daufr, besl med doven, eg ‘omtåket, uklar’)
1 som mangler hørselen være stokk d- / subst: blinde og d-e
2 overf: upåvirkelig være d- for alle argumenter / snakke for d-e ører ikke få gjennomslag for ideene sine / vende det d-e øret til

Case closed :slight_smile:

Ja så bruk det som dere vil… men døvhuene gir meg fremdeles ingen mening!!

Mail fra Lego i dag etter jeg for 3. gang har lagt ut dobbel MVA;

“Vi har hatt en oppdatering fra teamet som jobber med å fikse denne feilen, og forhåpentligvis vil det ikke ta lang tid nå. Jeg beklager igjen denne feilen og tiden det har tatt å finne ut av dette. Jeg håper det ikke har lagt en demper på gleden av å bygge LEGO settene.”

Så da satser vi på at løsningen er nær.