Lego belysning

LED-sene blir nesten ikke varme i det hele tatt, er min erfaring.

Vel, selve dioden utvikler ikke mye varme: 3.2v*0.02A = 0.064W . Klarer ikke engang å kjenne noe temperatur på diodene nå. Og de har stått på kontinuerlig i tre døgn på den 9v batteripakken.
Skal la dem stå enda noen dager, så skal jeg øke til 12v forsyning og la dem stå på ytterligere en uke for å se om det gir noen effekt.

Er ikke noe varme av motstanden heller. Men av praktiske årsaker så puttet jeg den ikke inn i lyktestolpen; mye vanskeligere å få loddet den på kabelen da man må tre kablene inn fra toppen når de er loddet på lysdioden. Og motstanden var for stor til å tre igjennom det 2mm hullet sammen med en kabel. Finnes selvsagt andre måter å gjøre det på, men siden jeg likevel måtte ha en skjøt ved pluggen så gjør det ikke noe at den krympestrømpen blir litt lengre akkurat der.

MetalGearSolid har blogget om deg på hennes side A Modular Life

Følg også Fonix sitt emne om dette på Eurobricks

Oi krystallkronen ble råfin! :slight_smile:

Men er det noen spess grunn til at du bruker 9V og motstand? Selv kjører jeg en drøssevis av leds med bare 2stk 1,5 V batterier…

Her er noen bilder av varmhvite leds jeg fiksa ista: (nr 2 fra venstre er kaldhvit for å vise forskjellen)

Planen min var å bruke en av de 12v strømforsyningene jeg har liggende. Men jeg tenkte at jeg skulle være litt “snill” med diodene i starten da jeg ikke var sikker på hvilken varmeutvikling det var av diodene og eventuelt motstanden og kablene. Derfor valgte jeg å bruke en 9v batteripakke nå i begynnelsen, men det var også for å vise at selv med motstanden som var beregnet for 12v, så ville jeg få lys selv om jeg bare kjørte 9v strømforsyning.

Varmhvit ble mye penere ja. Men jeg klarte bare ikke å få tak i det sånn her lokalt i byen. Så da ble det disse ultra bright white LED’sene istede.

Var kul de lampene med to dioder også :slight_smile:
Men de krever jo litt mer modifisering av brikker. Vil jo modifisere minst mulig.

Har også tenkt ut at jeg skal lage noen lysdioder med ett system som gjør at jeg kan tre inn kablene og feste dem i 9v-pluggen uten bruk av loddebolt. Disse skal brukes til enkelt å kunne installere disse inn i diverse andre konstruksjoner.
`
Hvordan har du løst plugg/tilkoblings-utfordringen?

Ok… :slight_smile:

Med 3V (altså 2 stk. 1,5 AA batterier) blir det ikke noe varme… Disse diodene er 3,2 volts, og bruker bokstavelig talt ikkeno strøm… Sykt at det lar seg gjøre!

Jo, synes at varmhvitt passer til interiør belysning i boliger og utvalgte gatelamper… Men kaldhvitt gjør seg bra i butikkvinduer og industri… og oxo noen gatelys da…

Varmhvitt måtte jeg på Ebay for å finne… Ham her bestilte jeg fra, og har ALDRI fått så god service noen sted på nettet før… Sendte med drøssevis med eksta leds i flere farger… Og like mange motstander… Som jeg ikke trenger da…

http://cgi.ebay.co.uk/LEDs-Warm-White-3mm-x-20-inc-res-3-2-av-/160478828064?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item255d489620

Jo takk, skal ha de doble noen steder… Men måtte jo borre opp hele stolpen, så et par hull i en flat 3’er bryr meg ikke når jeg først har gjort helligbrøden:P

Btw, samtlige av mine svarte lyktestolper er uskadet…

Når det gjelder sammenkoblinger… Hele Lilleby står på et spesiallaget rullebord… Jeg borrer hull rett ned under stolpene, og dama mi hekler sammen det SINNSYKE nettverket under bordet… Snurrer ledningene sammen av to grunner… 1: For å lett åpne igjen for å koble til flere lys… 2: Who cares? det vises ikke under bordet :stuck_out_tongue: :slight_smile:

Hvor mange LEDs får du drevet hvor lenge på 2 stk AA-batterier da?

Ooh… svarte lyktestolper sikle (vil ha flere av dem, men de er jo smått sjeldne…)

Har ikke sjekket hvor lenge siden jeg slår av hver gang jeg går fra Lilleby… MEn, tok noen bilder her for et uker siden… Kameraet streiket pga. batterimangel, så byttet med de 2 som var til Lilleby. Glemte å slå dem av til dagen etter… de står der fortsatt, som sakt 2 uker siden… Så jeg vil trykt påstå at 2 nye AA vil drive 300 leds kontirnuerlig i minst 3 dager!

Når jeg har satt ut alle 300 lys, skal jeg sjekke :slight_smile:

Svarte lyktestolper er av en annen type… Nemmelig disse:

Jeg har hatt mine 5 lysdioder som etter dataen om dem skal trekke 20mA, stående å lyse i 5 døgn kontinuerlig, og de er koblet parallell på en 9V batteriboks…

Edit: målte akkurat på nytt først spenningen over dioden som var falt til 2.58v (var 3.1 når jeg satte på spenning for 5 døgn siden). Men så tok jeg en måling på batteripolene og der fikk jeg bare 3.5v når diodene var koblet på og stusslige 3.7v når jeg koblet fra diodene. Noe som vel vi tilsi at batteripakken omtrent er tom :slight_smile:

Såpass…

Jeg har jo elektronikk utdannelse, selv om det er lenge siden jeg gikk på skole og satt her og forsøkte å regne ut hvor lang tid man teoretisk skulle kunne ha på en 9v batteriboks med AA batterier på for eksempel 5 dioder som jeg har;

Altså følgende forutsetninger: 9v batteriboks med 6stk alkaliske batterier. Ut fra en.wikipedia.org/wiki/Aa_battery sies det at Alkaliske batterier kan ha fra 2700mAh til 2900mAh, så da sier vi 2800mAh. Siden de 6stk 1.5v batteriene er seriekoblet blir strømkapasiteten den samme som for ett batteri, altså 2800mAh.

Diodene trenger i følge påskrevet data på posen: 3.2v 20mA. Men dette er jo spenning og strøm når den lyser maks. Kommer nærmere inn på dette lengre ned.

Jeg har 5 dioder i parallell koblet på batteriboksen. Altså blir total strøm 5stk * 20mA = 100mA

Tid før batteriene er tom: 2800mAh / (5*20mA) = 28h

Men jeg har jo kjørt mine i 5 døgn nå og det lyser fortsatt…
Tok noen målinger på batteri, diode og motstand: 0.62v over den 470ohm store motstanden. 2.58v over dioden og den lyser fortsatt.
Ohms lov sier I = U/R = 0.62v / 470ohm = 0.00131 = 1.31mA
Går med andre ord ikke så mye strøm igjennom som jeg hadde trodd. Dette gjør jo at hele regnestykket for hvor lenge man kan ha lys fra en 9V batteripakke blir seende helt annerledes ut. Jeg viste fra før at spenning og strøm i dioden ikke følger en linjær kurve som med en motstand. Derfor kan man ikke regne ut denne strømmen på noen enkelt måte.

Men om vi antar at strømmen er 10mA i snitt, blir tiden 2800mAh / (5*10mA) = 56t = 2dager og 8timer. Fremdeles er jeg langt over dette…

Konklusjon: Man kan kjøre MANGE dioder på en 9V bokse i en hel haug med dager :smiley:

Jeg har jo merket at lys intensiteten på diodene er mye lavere nå enn når jeg startet for 5 døgn siden, men er fortsatt rimelig bra lys av dem. Skal la dem stå til de slokkes og så skal jeg måle hvor langt ned batteriet blir tappet når de slukkes. Så skal jeg bytte til ferske batterier og ta nye målinger for å se strømtrekk og spenning.

Det er tydelig at jeg strøk i fysikk og sånt, dette her var avansert matte…men det er jo fint at dere skjønner dette, fint blir resultatet også.

Ok, respekt! Men ja, er overaskende hvor lite strøm de trenger… Tar en stund å lage 300 lys… Mulig jeg ikke trenger så mange heller… Men skal ta en sånn tidstest når jeg kommer litt lengre. :slight_smile:

Btw, fulgte med info på de varmhvite som sto at generelt hvite og blåe leds tåler 4,5 volt…

Ok, litt off topic igjen siden tråden heter lys i lyktestolper, men her er jaffal litt bilder av kombo varm og kald hvite leds i hus… Og først et bilde av en nødoppslengt blokk der jeg har brukt varmhvite leds inni, og en kaldhvit utenfor inngangen…

Dette ble smalt gitt…

Og igjen her har jeg brukt varme inne 7 stk, og 3 stk kalde som downlights ute…

KAOS!

Sånn går no dagan :slight_smile:

Mitt LEGO-loddeverksted :slight_smile:

Oh shit! Du har noen Architecture-sett! Stilig! :smiley: Ok, Off-Topic, men … har du bilde av dem noen sted?

Ikke så avansert mattematikk det her. Er jo bare ohms lov. Den lærte vel de fleste på ungdoms-skolen vel?
Men det er klart man må jo kjenne til hva som skjer når man parallell kobler dioder, batterier og motstander for at dette skal bli vellykket. Men om man kan bruke en loddebolt (og det er veldig enkelt å lære seg) så ser jeg ikke noe problem med at hvem-som-helst skulle kunne klart dette her med bittelitt hjelp til utregninger.

Neida, ikke særlig off-topic da det jo handler om lys/LED. Flott å se hvordan varm-hvite og de kald-hvite lysene kan brukes i forskjellige scenarioer. Så jeg skal nok ikke legge bort de kald-hvite LED’ene da de kan brukes andre steder.

Arkitekten:

De settene er det enkelt å få tak i på Bricklink da… En frekk tulling btw, og bare ikke stol på fyren som selger dem, for da taper du penger slik som jeg…
Har ikke lagt ut noen bilder enda… Skulle tatt litt flere bilder i samlingmappa mi, kan sende deg pm når jeg gjør :slight_smile:

FONIX:

Good :slight_smile: Stussa litt på å lage en egen tråd for hus, men satset på enda en litt off topic :stuck_out_tongue: :slight_smile:
Nei du må IKKE legge kaldhvite bort… Det er som sagt veldig vannskelig å se på bilder hvor bra dette virkelig blir… Tenk sånn irl når du prøver deg frem… Huset og blokka ble virkelig bra irl med kombinasjonen! :smiley:
Men når det gjelder koblinger bruker jeg vel både seriekobling og paralellkoblinger… Funker fjell… Men tør ikke legge ut bilder fra under byen, hehe :slight_smile:

Fint! :slight_smile:

Kan bare meddele at de 5 LED lampene mine fortsatt lyser på den samme 9v batteripakken nå på 11.døgnet med kontinuerlig drift…
Ikke mye lys igjen dog, men det ER lys der :slight_smile:

Når jeg gikk på yrkesskolen og lærte om LED så lærte vi at LED ikke kunne dimmes og enten gikk på omtrent fullt lys eller ingen lys. Kurvene mellom strøm og spenning for når LED’en startet å lede (og dermed lyse opp) var ganske bratte. (Dette er sikkert tilfeller på de vanlige 2v røde og gule LED 5mm LED lampene som er de vanlige i dag også).

Men disse har tydeligvis en helt annen kurve som er mer lik en glødelampe. Har målt litt på kretsen og det går omtrent ikke noe strøm der nå, og spenningen på batteriet er under 3v. Men fremdeles 2.5ognoe-volt over dioden…

Tror jeg må finne meg en annen strømforsyning som har mer variabel spenning på, sånn rundt 4v og opp til 9v for å kunne justere lysstyrken. Den jeg har planlagt å bruke er 12v og kan justeres oppover… Jo jeg vet man kan putte på ett potmeter inni serie med den kretsen. Men det bør være ett potmeter som tåler mye effekt i så fall. Eventuelt så må jeg lage meg en spenning/strømreguleringskrets, men det blir for mye pes… kansje en gang i fremtiden…

Går det ann å bruke en 9-volt trafo (altså i LEGO)? Den er jo justerbar … og av LEGO! :slight_smile: