LDD - LEGO Digital Design

Noe usikker på om det allerede finnes ett emne som tar for seg LDD, men ved første øyekast klarte jeg ikke å finne noen.

Så er spørsmålet om LDD er ett “stuereint” tema å ta opp, og naturligvis om det ikke bare er meg som finner det fascinerende med ett uendelig utvalg av brikker i det som er av farger?

Absolutt stuereint tema.

Jeg bruker ikke digital verktøy noe særlig selv, men har et innspill: LDD er vel et ganske “dødt” produkt nå, med sine begrensninger og lite oppdatering av nye deler som kommer. Hvis man vil boltre seg i den digitale LEGO verden så vil jeg anbefale et annet program. Selv brukte jeg LDD litt før, men etter hvert byttet jeg til studio. Det er litt i samme gate som LDD, men blir oppdatert, utvidet og har støtte for å rendre brukbare bilder.
https://www.bricklink.com/v3/studio/download.page

Det er flere alternativer, en artikkel som lister noen av dem:
https://fixthephoto.com/best-lego-design-software.html

Jeg bruker en del digitale (LEGO) verktøy

LDD fungerer greit, men er litt utdatert nå. Selv bruker jeg mesteparten av tiden Stud.io (laget av Bricklink). Det fine med Stud.io er at du kan importere filer, slik som deler som ikke finnes i Stud.io enda fra andre programmer, som LDD og LDraw biblioteket (fant f.eks. noen seil der som ikke finnes i Stud.io)

Stud.io har en del spennende features, some en ganske bra renderer (slik at du faktisk kan fåå fine bidler av det du har laget), og en instructions maker. Du kan også laste opp parts-lists direkte til Bricklink, som er veldig fin om man vil skaffe brikkene for å bygge det man har designet digitalt.

Mecabricks.com er et annet greit alternativ, men fungerer ikke så bra til bygging (kan heller ikke rendere bygg med mer enn 1000 deler uten å betale), men er veldig bra for minifigur-design. De har også en add-on til Blender, som er det jeg bruker for å rendere. Jeg pleier vanligvis å designe byggverket i Stud.io, eksportere til Mecabricks.com hvor jeg legger til/designer figurer, og så eksporterer det til Blender for å rendere. Resultatene kan faktisk bli ganske foto-realistiske dersom man tar seg litt tid til å lære programmet. (alle programmene er også helt gratis, selv om det finnes oppgraderinger for Mecabricks)

Men dersom man ønsker å designe MOCs uten å måtte ha en stor samling av deler, vil jeg anbefale Stud.io. De fleste klossene er der (del-biblioteket blir oppdatert ofte), og det er lett å kjøpe delene direkte fra Bricklink, samt lage instruksjoner.