Langtidslagring av Lego

Noen tips til hvordan langtidslagre Lego. Jeg planlegger og pakke bort endel sett. Man kan selvsagt bruke esker og slikt, men det blir jo ofte endel luft.

Det jeg tenkte på var slike vakuumposer. Men jeg sjekket akkurat både biltema, jula, clasohlson osv. og fant i farten ingen som var akkurat slik jeg tenkte meg.
De finne sikkert, men lurte på om noen har noen tips.

Planen er da og ta legoen + bruksanvisning og så suge ut luften med støvsuger. Tenkte og legge papp-plate bak bruksanvisningen så den ikke blir for brettet.
Da trur jeg man får en fin måte og håndtere de på når de skal lagres og med bruksanvisningen først i pakken så ser man jo også hva den inneholder.

I tillegg så får jo den heldige som skal åpne de om 10 eller 20 år følelsen av at det er noe nytt de åpner.

Jeg må innrømme at jeg innbiller meg at Lego vil ta mer plass i vakuumpose enn i ZipLock-pose.
I et hvert fall hvis du presser det meste av lufta ut av posen.
Du kan også legge Lego i posene på en slik måte at posen blir så flat som mulig.

Vakuumposer blir ganske stive når luften er suget ut av posene.
Vakuumposer har noe for seg når man skal pakke klær, rett og slett fordi det er ganske mye luft som kan klemmes ut av klærne, men Lego er ikke mykt på den måten.

Poser med bruksanvisningen med bilde av Lego-modellen ut er greit, da synes det godt hva som er i posen.

Eske er greit hvis det stedet du skal lagre Legoen er tørt og støvfritt, ellers er Smartstore-bakker populært.
Men nå forutsetter jeg vel og merke at hvert sett er plassert i hver sin ZipLock-pose, og at du så legger alle posene i en eske eller bakke.

Kraftige ZipLock-poser får du rimelig på Rema, i 1 liter og 3 liters størrelse. De største Legosettene får ikke plass i 3-liters posene, men det er ikke værre enn at noen ting kan pakkes i mer enn en pose.

På Ikea får man ziplock poser på 6.5 liter. Vet ikke om de finnes i større størrelser. Og de er billig selvsagt, det er jo Ikea :mrgreen:

Jeg var før PKH på jakt etter større Zip lock poser og fant de på 6L på Ikea. Det var de største jeg fikk tak I her på Ikea I Oslo.

Tror ikke det finnes større på Ikea, men kan ta feil :wink:

Hvis du trenger enda større: http://www.amazon.com/Ziploc-Double-Zipper-XX-Large-3-Count/dp/B003U6FMOK/ref=pd_bxgy_hpc_img_y

Det er 6 L ja, jeg husket feil :blush:

Selv plukker jeg sett fra hverandre etter bygging og lagrer dem i ZipLock-poser fra IKEA, som jeg merker med settnummer og deretter legger ned i SmartStore-plastkasser. Byggeanvisningene oppbevares separat i dokumentsamlere.

Lagring og oppbevaring avhenger selvsagt av “årsak til lagring” - for mitt vedkommende er det ikke mer komplisert enn at jeg vil ha settene samlet klare for bygging når neste generasjon er gammel nok til å kaste seg over settene (før de blir ofret på fantasiens alter, antar jeg…).

Til info så vil LEGO som lagres trenge luft å lys for å unngå å bli misfarget =)

Jeg har hatt litt dårlig erfaring når det gjelder lagring av lego. Antagelig ikke ideel lagring. Men det var jo inngangen til dark age.
Det store romskipet stod i mange år lagret i en stor skuff nede i en kald å fuktig kjeller. Dette førte til at klosser klistret seg sammen med en
brun guffe.

Nå har jeg pakket ting inn i plastposer /Zip poser og /eller klikk bokser (bokser med lokk hvor man kan låse de i hver ende).
Og skipet står fortsatt i stua.

OK. Da får jeg revurdere det med vakuumposene.

Poenget var jo og få noe som var solid og enkelt og sortere/lagre. Plastikkposer har jo en tendens til og bli for store/små og mer “rotete”.
Men har man de 4 forskjellige typene fra Ikea så vil nok det gjøre at problemet blir litt mindre enn litt mer “løse” poser.

Ikea har forøvrig 2 typer av plastposer:
De har en pakke som inneholder 25 2,5l og 25 1,2l til kr. 29.

I tillegg har de en pakke som inneholder 15 6l og 15 4,5l til kr. 35.

Men jeg skal ihvertfall ha plast eller noe sånt slik at bruksanvisningen kan ligge fremst. Tar jeg store nok poser så kan det jo hende at man legge bruksanvisningen i nederste/øverste halvdel og så klossene i den andre halvdelen og så brette de sammen og feste halvdelene med en tape.

Størrelsen på bruksanvisningene varierer vel litt ifht. hvilke sett man samler.

Men en veldig rask sjekk i min bunke så er det 3 typer som relativt ofte går igjen:
Det er det jeg kaller avlangt hefte (f.eks. Creater 4939-1) som er ca. 2013 cm.
Så er det ett mer bredt hefte (f.eks. Ninjago 9442) som er ca. 21
20 cm.
Så er det en “A4” bruksanvisning som er 28*21 cm (f.eks. Lego City 7894).

Biltema har forøvrig også en type, så kommer nok til og teste ut den også:
biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Forbr … er-859001/

Clas Ohlson har også en type, men den ser dårligere ut (basert på bildene) enn Ikeas sin og muligens også Biltemas sin:
clasohlson.com/no/Fryseposer … r344131002

Har tittet etter disse posene på Ikea et par ganger uten å finne dem. Hvilken avdeling finnes de i?

Første etasje kjøkken, ved oppbevaringsbokser.

Lænt. Etter PKH har akkurat det samme vært min prioritet, demontere og pakke ned alle LEGOsettene mine.
Jeg har valgt å gå for fryseposer/brødposer som jeg knyter i toppen. Da får jeg ting relativt kompakt, slik at delene gnikkes minst mulig mot hverandre ved bevegelse. Nå blir det uansett lite bevegelse, men i “ny og ne” kommer jeg vil til å skal hente fram et sett eller to.
Jeg går også gjennom alle sett og noterer hva som mangler på en wanted-list på bricklink.
Jeg klistrer på en lappe med sett nr og navn, og har et regneark hvor jeg noterer hvilke smart-store kasse settene blir liggende i.
Jeg innbiller meg da at luft go lys ikke blir et problem, og håper uansett at de ikke skal lagres for mange tiår…akkurat nå vil jeg bruke plassen til løsklosser og MOCs, men håpet er jo at jeg en dag har litt mere plass til LEGOen min…

harald-

Alternativt så vurderer jeg og selge settene.
Endel Star Wars, Technic, Harry Potter, Indiana Jones, City osv. osv.

Men hva kan man generelt forvente og få for slike sett. Settene er jo det jeg vil kalle pent brukt (stort sett stått utstilt og bygd ett par ganger). Orginale bruksanvisninger følger med, men ikke eskene.

Skulle jeg få 50-60% så ville jeg kanskje vurdert og selge de. Men får jeg 30-40% så gidder jeg ikke det og sparer de heller til engang jeg kanskje skal flytte og får større plass og kan bygge de opp igjen, evnt. at de blir spart til barnebarn.

Men av erfaring så blir ting ofte utdaterte, ødelagt, mistet, stjelt etc. etc. når man skal begynne og spare ting kanskje i 20-30 år, så sånn sett så kan det ofte være greit og bli kvitt ting med engang.

Det kan være en god idé å ta en titt på BrickLink for å finne ut hvor mye du kan regne med å få for sett.

Ja, jeg kan sjekke litt.
Men porto er jo relativt dyrt fra Norge, så jeg er litt usikker på hvor enkelt det er og selge sett for Norge og følgelig hvor representativt prisene er.

En første sjekk ga ett relativt godt resultat forøvrig. Ca. 500 NOK for Harry Potter (4738).

Jeg har tenkt litt slik tidligere når jeg har tenkt på å selge Lego i Norge: Prisene du får opp på Bricklink er uten MVA (sett at selgeren er utenfor Norge). Det vil si at dersom en nordmann skal kjøpe de settene du ser priser på (og settet koster over 200 nok) så må han betale MVA, frakt og MVA-gebyr.
Så om du legger på litt på laveste prisen, og settet ikke er så lett å få tak i Norge, så er du nok allikevel det billigste alternativet, og nå har jo annonsering på Finn torget blitt gratis for privatpersoner også.

Jeg foreslår ikke at du skal selge settene på BrickLink, jeg foreslår at du skal finne prisene der.

Selge kan du prøve på dette forumet, og/eller på Finn.

Tror nok det kun er de grommeste settene du vil få 50-60% igjen for, men Bricklink vil nok gi en god pekepinn på prisnivået. Harry Potter og Indiana Jones er jo gått helt ut, så der er det nok muligheter for å få kurant pris hvis du finner rett kjøper. Post gjerne liste med settnummer her, så kan vi se om det er noen interessante sett. :astonished:

Det kommer kanskje en liste engang. Dvs. holder typisk på med legeo i vinterhalvåret så det kan fort gå ett halvt år til den listen kommer…